۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
ضرورت ورود به بودجه شرکت های دولتی
در نشست کمیسیون اصل نود مجلس با رئیس کل دیوان محاسبات مطرح شد

ضرورت ورود به بودجه شرکت های دولتی

در نشست هم اندیشی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و رئیس و معاونان دیوان محاسبات کشور، بر ضرورت توجه به نظارت برخط، ورود به بودجه شرکت های دولتی، تعیین فرمولی برای نحوه تخصیص منطقی بودجه، ارتباط و تعامل تنگاتنگ میان دیوان و کمیسیون اصل نود و همچنین تقویت جایگاه دیوان تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست هم اندیشی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با رئیس کل، معاونان و مدیران دیوان محاسبات کشور شب گذشته (دوشنبه، ۱۰ آذرماه) در محل دیوان برگزار شد.

مهرداد بذرباش رئیس کل دیوان محاسبات ضمن تسلیت شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، با بیان اینکه قوه مقننه و دیوان، ارکان نظارتی مجلس را تشکیل می دهند، گفت: هدف از تشکیل این نشست ایجاد هم افزایی و هماهنگی برای جلوگیری از تخلفات مالی و فساد و همچنین استعماع نظرات اعضای کمیسیون در مورد برنامه های دیوان است؛ دیوان و کمسیون کدام وظایف قانونی مصرح در قانون اساسی دارند و رابطه خوبی میان آنها برقرار است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: وظایف و حدود اختیارات دیوان و کمیسیون اصل نود مشخص و تعریف شده است و به طور قطع افزایش تعامل میان آنها ضریب اثرگذاری نظارت ها را برای اصلاح امور افزایش خواهد داد.

وی یکی از مشکلات اساسی کشور در نظام بودجه ریزی را عدم شفایت در بودجه شرکت های دولتی، موسسات غیرانتقاعی وابسته به دولت و بانک ها دانست و گفت: این شرکت ها بیش از ۷۰ درصد بودجه سالانه را به خود اختصاص می دهند و به طور قطع شفاف سازی بودجه آنها در اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور موثر است و می توان از تخلفات جلوگیری کرد.

بذرباش با تاکید بر رعایت اصل شفافیت در بودجه، یادآور شد: باید بودجه اختصاصی به شرکت های دولتی به عنوان پیوست بودجه درج شود تا دیوان محاسبات کشور ورود کند و نظام حسابرسی را متحول سازد البته بر اساس رویه مجلس به فوریت و با دریافت لایحه بودجه شرکت های دولتی آن را به دیوان محاسبات کشور ارسال می  کند و دیوان موظف است طی ۲۰ روز نسبت به بررسی آن اقدام و به مجلس ارائه کند که در این رابطه دیوان بررسی ها را انجام داده و نظرات خود را به مجلس منعکس کرده است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در دیوان مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: گزارش اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال ۹۷ تا ۹۹ در حال تهیه و تدوین است و به طور قطع نحوه اختصاص و هزینه کرد این ارز و همچنین تاثیرش در مشکلات اقتصادی کشور باید مورد حسابرسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد بررسی و نظارت قرار می گرفت در حال حاضر با مشکلاتی مانند افزایش قیمت مرغ و گوشت و کالاهای اساسی روبرو نبودیم.

افزایش قیمت ها و مشکلات و نابسامانی ها را حاصل مصرف نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی و تامین نشدن نهاده های دامی دانست و با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه سالانه از نظر زمان، شکل، بندها و نحوه ارائه آن نیازمند تحول است، تصریح کرد: تهیه و ارائه گزارش تفریغ بودجه را یکی از مهمترین وظایف دیوان است و امسال با وجود  قرار گرفتن در بحران کرونا و تمدید مهلت اجرای بودجه، با ایجاد تحولی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را پیش از موعد به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم تا بتوان بودجه را با در نظر گرفتن متن گزارش تصویب کنیم.

همچنین توجه به نظارت برخط، ورود به موضوع بودجه شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که به عنوان شرکت‌های دولتی مطرح هستند اما از بودجه‌های عمومی و پول مردم اداره می‌شود مانند شهرداری‌ها، ضرورت تعیین فرمولی برای نحوه تخصیص منطقی بودجه برای جلوگیری از پارتی بازی و لابی بازی و تجدیدنظر در مدل نظارتی،   ضرورت ارتباط و تعامل تنگاتنگ میان دیوان و کمیسیون اصل نود، تقویت جایگاه دیوان، همکاری و فضاسازی اجتماعی برای پیشگیری از فساد، هم افزایی دیوان، کمیسیون و سایر دستگاه های نظارتی برای افزایش نظارت ها، تلاش برای اصلاح ساختار بودجه و ارائه ۴ ماهه گزارش تفریغ بودجه، جلوگیری از اسراف در هزینه ها، عدالت در پرداخت ها، ضرورت ورود به موضوع واردات ۴ هزار میلیارد ماسک به کشور علیرغم وجود کارخانجات ماسک استاندارد در کشور و فروش ساختمان های رها شده آموزش و پرورش بخشی از موضوعاتی بود که توسط اعضای کمیسیون اصل نود در این نشست مطرح شدند.

همچنین اعضای کمیسیون مباحثی مانند جلوگیری از فرارمالیاتی برخی کارخانجات، راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا، تعریف دقیق شرکت های دولتی، ارزیابی در مدل تخصیص ها، ضرورت توجه دیوان به نظارت کیفی، تحول در نظام اداری و مدیریتی،   جلوگیری از فساد در نظام اداری، ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت کمیسیون اصل نود و راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا را مطرح کردند.

کد خبر: ۵۷٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha