۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
بورس ناکام در عبور از یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد در روز سه‌شنبه| سرمایه‌گذاران به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس ناکام در عبور از یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد در روز سه‌شنبه| سرمایه‌گذاران به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند

یک کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رد نشدن بورس از مرز یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد توضیحاتی داد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: روند امروز معاملات به گونه‌ای بود که شاخص کل بازار سرمایه در مسیر صعود خود از ارتفاعات تالار شیشه‌ای، دست‌اندازهای زیادی را رد کرد اما در آخر نتوانست به مرز یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی برسد و در همان کرانه باقی ماند. شاخص کل امروز سطح پرواز خود را تا ۷ هزار و ۷۳۰ واحد بالا برد و خودش را به ارتفاع یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۰۶ واحدی رساند اما در طول معاملات هم زمین خوردن‌های زیادی را تجربه کرد ولی باز هم از سرجای خود با امیدواری بلند شد و هر قدر که پایین آمده بود را جبران کرد تا این که یک کامبک قوی به میدان سبز بورس داشت. با این وجود در عبور از خط یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی ناکام ماند تا ورود شاخص به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در این هفته با شبهه مواجه شود.

سرمایه گذاران به دنبال سود کوتاه مدت
معاملات امروز حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران آن اعتمادی را که باید، به بازار سرمایه ندارند و همه آن‌ها در حال خارج کردن پول نقد خود از این بازار هستند تا از سودآوری خود جا نمانند. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که این روزها سهامداران بازار به دنبال سهم‌های ارزنده آن هستند و همچنین سعی دارند در کوتاه‌مدت بهترین نتیجه را از سرمایه‌گذاری خود شاهد باشند که این نشان می‌دهد تعداد افرادی که با تحلیل به دنبال معامله کردن سهم‌های خود هستند، در بازار سرمایه بیشتر شده است. یکی دیگر از دلایل پناه آوردن سرمایه‌های سهامداران حقیقی به تالار شیشه‌ای، رکودی است که در بازار شاهد هستیم.

دلیل اینکه شاخص کل بازار سرمایه امروز رشد کمی را با سرعت پایین تجربه کرد این بود که سهم‌ها در بازار بسیار زیاد شده است. علاوه بر این، بسیاری از سهامداران هستند که در کوتاه‌مدت به شناسایی سود دست می‌زنند و سرمایه خود را از این بازار خارج می‌کنند تا متحمل ضرر نشوند که ین مسئله هم کاملاً طبیعی است

روند طبیعی بازار سرمایه پس از سه ماه افت شدیدی که داشت، به این دلیل است که هیجان و نوسان در بازارهای دیگر از جمله بازار ارز بسیار کاهش یافته است و دیگر بازارها مانند خودرو، طلا و سکه هم مانند مسکن جذابیت خود را از دست داده‌اند که البته نمی‌توان شیوه‌نامه تنظیم عرضه و تقاضای بازار سهام را هم در این میان، دست کم گرفت چون باعث شده است که تمام بازار آهن و همچنین وضعیت کارخانه‌ها به هم بریزد. امروز سهام شرکت‌های فولادی نوسان زیادی را تجربه نکردند و خریداران و عرضه‌کنندگان با احتیاط در معاملات خود عمل کردند. با این حال دلیل اصلی نوسان امروز بازار را از یک کارشناس جویا شدیم.

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره روند امروز معاملات این بازار گفت: دلیل اینکه شاخص کل بازار سرمایه امروز رشد کمی را با سرعت پایین تجربه کرد این بود که سهم‌ها در بازار بسیار زیاد شده است. علاوه بر این، بسیاری از سهامداران هستند که در کوتاه‌مدت به شناسایی سود دست می‌زنند و سرمایه خود را از این بازار خارج می‌کنند تا متحمل ضرر نشوند که این مسئله هم کاملاً طبیعی است.

علت این افزایش نقدینگی در بازار این است که سهامداران پول‌های نقد خود را از بازارهای راکد دیگر مانند ارز، طلا و سکه خارج کرده‌اند و در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل در بازر ارز شاهد ثبات نسبی هستیم

وی ادامه داد: بازار سرمایه هفته خوبی را پشت سر گذاشت که همین هفته خوب در معاملات این هفته هم ادامه پیدا کرد و بسیاری از سهم‌ها ارزندگی خود را حفظ کردند و به میزان سوددهی آن‌ها اضافه شده است چراکه بسیاری از سهم‌های حاضر در بازار سهام در حال حاضر در سود هستند.

همزمان با ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاهد اصلاحاتی خواهیم بود که باعث خواهد شد چند روزی بازار منفی را تجربه کنیم اما باید به این نکته توجه داشت که بازار یک‌طرفه مثبت یا یک‌طرفه منفی اصلا برای سهم کارخانه‌ها و همچنین سهامداران خرد مناسب نیست

علت افزایش نقدینگی در بازار چیست؟
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نقدینگی در بازار، تصریح کرد: علت این افزایش نقدینگی در بازار این است که سهامداران پول‌های نقد خود را از بازارهای راکد دیگر مانند ارز، طلا و سکه خارج کرده‌اند و در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به همین دلیل در بازر ارز شاهد ثبات نسبی هستیم و در عوض سودآوری بازار بسیار جذاب بوده است و انتظار می‌رود این روند بتواند تا مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ادامه داشته باشد.

این احتمال وجود دارد که بازار در آخرین روز هفته با ورود به فاز منفی کار خود را آغاز کند زیرا برخی از سهامداران به دنبال سودهای مقطعی و کوتاه‌مدت در بازار امروز هستند

ثابت در رابطه با ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد افزود: همزمان با ورود شاخص کل به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی شاهد اصلاحاتی خواهیم بود که باعث خواهد شد چند روزی بازار منفی را تجربه کنیم اما باید به این نکته توجه داشت که بازار یک‌طرفه مثبت یا یک‌طرفه منفی اصلا برای سهم کارخانه‌ها و همچنین سهامداران خرد مناسب نیست.

وی در مورد تحلیل شرایط بازار در روز آخر این هفته هم تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که بازار در آخرین روز هفته با ورود به فاز منفی کار خود را آغاز کند زیرا برخی از سهامداران به دنبال سودهای مقطعی و کوتاه‌مدت در بازار امروز هستند و برخی هم به دلالی سهام خواهند پرداخت و اگر فردا کنی در شاخص کل کاهش را شاهد باشیم، طبیعی خواهد بود اما در کل می‌توان گفت نقدینگی خوبی وارد بازار شده است و روند کلی بازار به سمت مثب پیش خواهد رفت.

کد خبر: ۵۷٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha