۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
رشد تولید نهاده‌های دامی با چه موانعی مواجه است؟
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران پاسخ ‌می‌دهد

رشد تولید نهاده‌های دامی با چه موانعی مواجه است؟

موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بر این باور است که مهمترین رکن افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، صعود قیمت‌ها در بازار محصولات پروتئینی در ماه‌های اخیر به دلیل چالش‌هایی که در تامین و توزیع نهاده‌های دامی پدید آمده، از یک سو تولیدکنندگان این محصولات را در معرض اتهام‌افکنی و هجمه قرار داده و از سوی دیگر سفره بخشی از مردم را از این محصولات تهی کرده است. دولت نیز در پی راه‌حل‌های مقطعی، نسبت به توزیع مرغ با قیمت کمتر برآمده است. این ماجرا تا آنجا پیش رفته که مقامات ارشد نیز به آن واکنش نشان داده‌اند و حالا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، به وزیر جهاد کشاورزی دستور داده است که طرح‌های مربوط به رشد تولید نهاده‌های دامی را به ستاد اقتصادی دولت ارائه کنند. با این وصف اکنون در شرایطی که ۹۰ درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین ‌می‌شود، رشد تولید در این بخش چه الزاماتی دارد؟

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران عنوان کرد که مهمترین رکن افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاوررزان است.

مجید موافق قدیری افزود: این وابستگی از آن جهت ایجاد شده که ایران از نظر منابع آب، زمین مناسب برای کشت و نیروی انسانی ماهر در مضیقه است و البته سرمایه‌گذاری روی تجهیزات حوزه کشاورزی نیز فاقد جذابیت است.

او افزود: برای کاهش میزان وابستگی به واردات و افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و خوراک دام در داخل کشور، بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی که در دنیا مرسوم بوده و در ایران نیز وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. مهمترین آن، استفاده از ظرفیت کارخانجات خوراک دام است که متاسفانه امروز با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت ‌می‌کنند در صورتی که اگر از ظرفیت کارخانجات خوراک دام به طور کامل استفاده شود، به طور متوسط ۱.۲ میلیون تن واردات خوراک دام که ارزش آن حدود یک میلیارد دلار است کاهش ‌می‌یابد که این هم موجب کاهش خروج ارز و همچنین کاهش وابستگی ‌می‌شود. استفاده از این ظرفیت عوایدی دیگری نیز هم‌چون افزایش کیفیت محصولات پروتئینی، افزایش رصد و پایش تامین نهاده‌های دامی، کاهش فساد و رانت در توزیع نهاده‌ها را به همراه دارد. در عین حال، تولید خوراک دام بهینه شده و خواب سرمایه دامداران هم کاهش ‌می‌یابد. البته دولت به این مسایل آگاه است اما در مسیر افزایش تولید نهاده‌ها گامی برنمی‌دارد.

قدیری گفت که به طور متوسط مصرف نهاده‌های دامی سالانه در کشور حدود ۲۱ میلیون تن است که ۱۶میلیون تن آن از طریق واردات تامین ‌می‌شود. او با بیان اینکه «خودکفایی در تامین نهاده‌های دامی‌در کوتاه‌مدت ممکن نخواهد بود» ادامه داد: در شرایط کنونی حجم عمده‌ای از نیاز کشور از محل واردات تامین شده و امروز کشور در شرایط اقتصادی نامساعدی به سر ‌می‌برد، از طرفی کشاورز هم انگیزه تولید نداشته و دولت هم حمایت‌های لازم را به عمل نمی‌آورد. در حالی که جهش تولید در این بخش نیازمند آن است که پول ارزان‌قیمت در اختیار کشاورز قرار گیرد و واردات تکنولوژی‌های نو تسهیل شود. همچنین توسعه آموزش کشاورزان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و امکان استفاده از سم، کود و بذر مناسب توسط کشاورزان فراهم شود. البته دولتی‌ها معتقدند که همه این امکانات فراهم است اما سوال اینجاست که با وجود این امکانات، چرا ۹۵ درصد ذرت مورد استفاده در کشور وارداتی است. بنابراین عامل کلیدی در افزایش تولید نهاده‌های دامی، ایجاد انگیزه در میان کشاورزان است.

کد خبر: ۵۷٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha