۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
چین قطب تجارت دنیا شده است
حذف چین از تجارت دنیا غیر ممکن است؛

چین قطب تجارت دنیا شده است

چین یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است که در سالهای اخیر برای حذف این کشور از عرصه تجارت دنیا تلاش زیادی شده است ولی آمارها نشان می دهد حذف این کشور از تجارت دنیا غیرممکن است.

بازار؛ گروه بین الملل: رشد تجارت در چین در سالهای اخیر یکی از بحث برانگیزترین مسایل بود و باعث ایجاد جنگ تجاری توسط دولت ترامپ و تلاش برای تضعیف اقتصاد چین شد. اما به نظر می رسد با وجود تمامی این تلاشها از طرف امریکا و دیگر کشورهای غربی، این سیاست نتیجه بخش نبوده است و همچنان چین حاکم اصلی تجارت در دنیا است.

 به گزارش نشریه نیکی آسیا در جریان همه گیری کرونا و بسته شدن مرزهای بین المللی، انتظار می رفت وابستگی دنیا به کالاهای چینی کمتر شود و این کشور جایگاه ضعیف تری در اقتصاد و تجارت جهانی به دست آورد ولی بررسی شاخص های مهم تجاری در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد این کشور هنوز هم قطبی مهم در تجارت دنیا است و حذف این کشور از زنجیره   تامین کالا در دنیا غیر ممکن است.

مرکز مطالعات اقتصاد و تجارت در امریکا در گزارش اخیر خود نوشت: «سهم چین در صادرات دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از سال ۲۰۱۸ بود. سال ۲۰۱۸ سالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا به دلیل حجم بالای تجارت چین و به گفته او زیان این حجم بالای تجارت چین برای اقتصاد امریکا اقدام به افزایش تعرفه های وارداتی کالاهای چین کرد.»

این نشریه در مورد توافق تجاری اخیر ۱۵ کشور آسیایی RCEP نوشت: «به نظر می رسد این توافق باعث افزایش قدرت چین در عرصه تجاری شود و قدرت این کشور را در تجارت جهانی افزایش دهد. این کشور می تواند در آینده ای نه چندان دور قطب مهم تجاری در دنیا شود و تولید در دنیا بدون تامین بخشی از کالاها از چین امکان پذیر نباشد. نکته مهم این است که باید قدرت تجاری چین به عنوان واقعیتی جدید در دنیای مدرن پذیرفته شود و به جای دست و پا زدن برای حذف این ابر قدرت تازه در عرصه تجاری، روابط اقتصادی و تجاری دنیا با این کشور با توجه به نظم تازه ای که در دنیا ایجاد خواهد شد، تنظیم شود.»

سهم چین در تولید ۳۲۰ قلم کالا بیش از ۵۰ درصد است
مرکز مطالعات تجاری دنیا اخیرا مطالعه ای روی ۳۸۰۰ کالای مهم تولیدی در دنیا و بزرگترین کشورهای تولید کننده این کالاها انجام داده است. طبق این  مطالعه در سال ۲۰۱۹ میلادی چین در تولید ۳۲۰ قلم از این کالاها نقش چشمگیری داشته است و حجم تولید این کشور بیش از ۵۰ درصد حجم تولید کالای مذکور در دنیا بود. این در حالیست که در سال ۲۰۰۱ یعنی زمانی که چین به سازمان تجارت جهانی پیوست تنها در تولید ۶۱ قلم کالا به عنوان کشوری قدرتمند شناخته می شد و سهم غیر قابل اغماضی داشت.

نکته  مهم این است که با توجه به سرمایه گذاریهای اخیر این کشور در سالهای اخیر انتظار می رود در سال ۲۰۲۵ میلادی شمار کالاهایی که چین بیش از ۵۰ درصد کل عرضه آن کالا در دنیا را داشته باشد به رقمی بیش از ۳۶۰ کالا خواهد رسید که رکوردی بی سابقه در دنیا است. این جایگاه ویژه در عرصه تجاری بدون شک باعث می شود تا چین قدرت بیشتری در اقتصاد دنیا داشته باشد و دیگر به عنوان یک کشور در حال گذار معرفی نشود بلکه کشوری است که می تواند روابط اقتصادی و تجاری دنیا را تعریف کند و زمینه را برای رشد یا رکود اقتصاد دنیا فراهم کند.

چین برای این جایگاه تلاش زیادی کرده است
مرکز مطالعات تجاری در مورد سرمایه گذاری چین در زمینه پروژه «یک کمربند؛ یک راه» که بسیاری از آن به عنوان جاده ابریشم مدرن نام می برند  نوشت: « چین سالها است برای تبدیل شدن به قطبی ارزشمند و بزرگ در عرصه تجارت جهانی تلاش می کند. تعریف پروژه «یک کمربند؛ یک راه» و سرمایه گذاری کلان برای اجرای این پروژه را می توان بارزترین نماد این تلاش دانست. سرمایه گذاری این کشور برای بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که در این مسیر قرار دارند و ایجاد منافع مشترک با این کشورها هم برنامه دیگری بود که اجرا شد و باعث شد تا فرصت رشد برای این کشور فراهم شود. تلاش دیگر این کشور را می توان در توافق تجاری اخیر آسیا-پاسیفیک دانست که یک توافق تجاری بین ۱۵ کشور آسیایی بود و بزرگترین توافق تجاری دنیا نام گرفت. چین با جدیت در مسیر توسعه تجاری حرکت می کند و در این مسیر با تمامی کشورهایی که مانع  ایجاد می کنند، برخورد می کند.»

 این مرکز مطالعاتی بر این باور است اقتصاد چین با سرعت زیادی در جهت صنعتی شدن حرکت می کند و بسیاری از ویژگیهای اقتصادی کشورهای صنعتی در سالهای گذار  از اقتصاد در حال توسعه به اقتصاد صنعتی را دارد. در این وضعیت کشورهای دنیا باید با این واقعیت تازه کنار بیایند و به جای مقابله با این قدرت تازه اقتصادی و تجاری راهی برای تقویت روابط خود پیدا کنند. رشد اقتصادی چین حتی در سال ۲۰۲۰ یعنی سالی که بحران کرونا در دنیا وجود داشت، متوقف نشد و در سالهای بعد هم بدون شک سرعت خواهد گرفت.

کد خبر: ۵۷٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha