۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
۹ میلیارد تومان هزینه واردات هر اتوبوس‌ برقی/ تولید با نصف قیمت یا واردات، کدام راه توسعه است؟
بازار در گفتگو با قائم مقام ایران ‌خودرو دیزل بررسی کرد

۹ میلیارد تومان هزینه واردات هر اتوبوس‌ برقی/ تولید با نصف قیمت یا واردات، کدام راه توسعه است؟

بالو، قائم مقام ایران خودرو دیزل گفت: شهرداری قصد دارد اقدام به واردات اتوبوس‌های برقی ۹ میلیارد تومانی بکند درحالیکه شرکت ایران‌خودرو دیزل می تواند هر اتوبوس برقی را با حدود ۵/۵ میلیارد تومان برای سیستم حمل و نقل عمومی عرضه کند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری مبنی بر واردات اتوبوس‌های برقی برای ناوگان شهرداری تهران منتشر شده است. خبری که در ابتدا شاید راه نجاتی برای کاهش آلایندگی هوا و کاهش روزهای غبار گرفته باشد، اما در باطن منجر به هدر رفت سرمایه ملی خواهد شد؛ چراکه همین حال در کشور زیرساخت تولید انواع اتوبوس وجود دارد اما در کمال تعجب ظرفیت های موجود توسط سایر دستگاه‌ها نادیده گرفته می شوند. پتانسیل‌هایی که توجه به آن علاوه بر اشتغال زایی بالا و ارزش افزوده ای که ایجاد می کند می‌تواند به کاهش ارزبری از کشور هم کمک بزرگی باشد، از همین رو باید دید آیا از نظر مسئولان تولید مقرون به صرفه تر هست یا واردات؟ البته برای پی بردن به پاسخ این سوال مهدی بالو، قائم مقام شرکت ایران‌خودرو دیزل به بازار توضیح می دهد.

* به تازگی خبری در خصوص واردات اتوبوس برقی از خارج توسط شهرداری تهران منتشر شده است، با توجه زیرساخت‌های صنعت خودروسازی در کشور، آیا توان تولید اتوبوس برقی در کشور برای ممانعت از واردات وجود دارد؟ در صورت وجود ظرفیت تولید در داخل به نظرتان نسخه داخلی اتوبوسها چقدر اختلاف قیمت با خارج از کشور دارند؟
نامه‌ای برای شهرداری تهران ارسال کردیم که قیمت‌ها را در آن شرح داده‌ایم. اگر با تعرفه داخلی بخواهیم اتوبوس برقی تولید و عرضه کنیم، بسیار مقرون به صرفه و ۵۰ درصد قیمت واردات خواهد بود. شهرداری قصد دارد با قیمت ۸ تا ۹ میلیارد تومان برای هر دستگاه اتوبوس با احتساب هزینه حمل و نقل و... آن را وارد کند. این درحالی است که ایران‌خودرو دیزل توانایی تولید اتوبوس برقی با قیمت حدود ۵/۵ میلیارد تومان در کشور را دارد.

شهرداری قصد دارد با قیمت ۸ تا ۹ میلیارد تومان برای هر دستگاه اتوبوس با احتساب هزینه حمل و نقل و... آن را وارد کند، ‌ این درحالی است که ایران‌خودرو دیزل توانایی تولید اتوبوس برقی با قیمت حدود ۵/۵  میلیارد تومان در کشور را دارد

*اشاره کردید به اینکه در داخل کشور ظرفیت خوبی برای تولید اتوبوس‌های ۹ میلیاردی خارجی با نصف قیمت وجود دارد، از طرفی می دانیم که در صنعت خودروهای سبک اغلب قطعات برقی از خارج از کشور تامین می شود، ‌ با توجه به این اجزا و قطعات مورد نیاز برای تولید اتوبوس برقی قرار است به چه طریق و از کجا تامین شود؟
اجزای اتوبوس برقی با اتوبوس دیزلی یکسان هست، تنها تفاوت این خودرو با سایر خودروها اکسل برقی و موتور الکتریکی آن است. هر دو این قطعه نیز قابل تامین از شرکت‌ها خارجی بوده و رایزنی برای آن انجام و مباحث فنی تقریبا تایید و به اتمام رسیده ست و حالا هم آماده ثبت سفارش هستیم.
ایران ‌خودرو دیزل خیلی وقت است اعلام آمادگی برای تولید اتوبوس برقی داشته است، کل اجزای اتوبوس را برای تولید مجدد آن در کشور داریم و این موضوع یک ارزش افزوده است. زمانی که شهرداری تصمیم داشت اتوبوس برقی وارد کند، اتوبوس در کشور تولید نمی‌شد. اما اکنون تمام اجزای اتوبوس داخلی سازی شده و فقط نیاز به تغییر در سامانه انتقال قدرت است. در کنار این موضوع مسئولان باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که هزینه ای برای بومی سازی و تولید اتوبوس برقی در داخل کشور صرف شده خیلی کمتر از واردات آن به کشور است.

زمانی که شهرداری تصمیم داشت اتوبوس برقی وارد کند، اتوبوس در کشور تولید نمی‌شد، اما اکنون تمام اجزای اتوبوس داخلی سازی شده و فقط نیاز به تغییر در سامانه انتقال قدرت است، همچنین هزینه ای برای بومی سازی و تولید اتوبوس برقی در داخل کشور صرف شده خیلی کمتر از واردات آن به کشور است

*وقتی صحبت از واردات هر کالایی اعم از خودرو سواری و کار و تجاری به میان می‌آید اغلب بحث خدمات پس از فروش آن نیز مورد توجه قرار می گیرد و اکنون هم همه می دانیم که بعد از بازگشت تحریم‌ها شرکت‌های خارجی تمامی برای حفظ منافع خودشان از ایران خارج شدند؛ با این شرایط چه توجیهی دارد که مسئولان به جای توجه به تولید داخل به سمت واردات اتوبوس برقی به عنوان یک خودرو عمومی بروند؟ اگر اتوبوس وارد شود، بحث خدمات پس از فروش آن‌ها چه خواهد شد؟ آیا خارجی‌ها توانایی تامین خدمات را دارند؟
اکنون ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش اتوبوس‌ وارداتی، تامین قطعات و نگهداری فنی آن در کشور وجود ندارد. این در حالی است که اگر از خودروسازی مانند ایران خودرو دیزل اتوبوس برقی خریداری شود ما همراه مشتریانمان خواهیم بود و از آن‌ها پشتیبانی خواهیم کرد.

شهرداری در بحث تامین اتوبوس‌های دیزلی نیز همانطور که خودشان نیز در مراسم رونمایی ۱۰۰ دستگاه خودرو در آبان ماه اذعان داشتند، اعتماد به تحویل اتوبوس ها نداشتند اما دیدند که حتی زودتر از موعد مقرر شده بخشی از اتوبوس ها را تحویل دادیم، بنابراین اگر همانند تحویل اتوبوس‌هایی که به تازگی تحویل آن ها انجام شد به ایران خودرو دیزل اعتماد کنند، به طور حتم اتوبوس برقی مناسبی را تولید خواهیم کرد و تحویل خواهیم داد.

*با توجه به اینکه اشاره کردید ظرفیت تولید اتوبوس‌های برقی مورد نظر شهرداری را دارید، بفرمایید ظرفیت تولید چه تعداد اتوبوس‌های برقی در کشور را دارید؟
ظرفیت تولید، اگر قطعات برقی و... را وارد کنیم مانند اتوبوس دیزلی است. بنابراین هر چقدر کشور نیاز اتوبوس برقی داشته باشد می توان تامین کرد. ظرفیت ایران خودرو دیزل تولید ۵ هزار دستگاه اتوبوس در سال توان است، ‌بنابراین از نظر ظرفیتی هیچ مشکلی نخواهیم داشت. زیر مجموعه اتوبوس های برقی را در نظر بگیریم، به همان میزان می‌توان تولید کرد. باید اشاره کرد که در بحث خودکفایی قطعات نیز به سرعت ورود خواهیم داشت.

تولید اتوبوس برقی فرآیند تست خاص خود را دارد، تست مدار الکتریکی، فشار قوی برق و... تست ها استاندارد را به موازات می گیریم و جای نگرانی ندارد،   درشرایط فعلی بهترین اقدام واردات سامانه برقی برای اتوبوس بوده و صلاح نیست اتوبوس کامل آوریم

* یکی از مسائل مهم خودروهای برقی، ایمنی است، اتوبوس برقی در کشور تولید یا وارد شود؛ بحث ایمنی چه خواهد شد؟
در بحث ایمنی خودروسازان بیشترین دقت را دارند، همانطور که برای همه مهم هست برای ایران خودرو دیزل نیز این موضوع اهمیت ویژه ای دارد. تولید اتوبوس برقی فرایند تست خاص خود را دارد، تست خاص خود را دارد، تست مدار الکتریکی، فشار قوی برق و... تست ها استاندارد را به موازات می گیریم و جای نگرانی ندارد، ‌ همین حالا کشور چین در حال صادرات اتوبوس است و در این مسیر از ما جلو افتاده است. بحث های ایمنی را به موازات تولید و نمونه سازی انجام می شود.   در شرایط فعلی بهترین اقدام واردات سامانه برقی برای اتوبوس بوده و صلاح نیست اتوبوس کامل آوریم.

کد خبر: ۵۷٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha