۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
سومین مرحله آزمایشهای بالینی «آکسفورد» تکرار می‌شود
به دنبال اشتباه در رژیم تزریقی واکسن آکسفورد؛

سومین مرحله آزمایشهای بالینی «آکسفورد» تکرار می‌شود

شرکت آکسفورد اعلام کرده است سومین مرحله آزمایشهای بالینی تکرار خواهد شد زیرا این نتایج بر مبنای تزریق دوز اشتباه روی ۲۷۴۱ فرد زیر ۵۵ سال به دست آمده است و نمی توان با این تعداد در مورد کارایی واکسن با اطمینان صحبت کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر کارایی ۹۰ درصدی واکسن کرونای تولید آکسفورد در صورت تزریق نیم دوز در دور اول و یک دور با فاصله یک ماه از تزریق اول رسانه های دنیا را با شادی و نشاط روبرو کرد.

ولی بسیاری از پزشکان و پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان به این اطلاع رسانی به دیده تردید نگریستند. ای بی سی نیوز نوشت: «پژوهشگران بر این باورند که چرا تا کنون سخنی در مورد این رژیم تزریق واکسن وجود نداشته است. تا کنون در تمامی خبرها در مورد تزریق دو دوز واکسن با فاصله یک ماه مشاهده می شد ولی هم اکنون شرایط به طور کلی تغییر کرده است.»

این تردیدها و فشارهای وارد شده از طرف مقامات بهداشتی کشورهای صنعتی شرکت آسترازنکا را به ارایه اطلاعات دقیق تر وا داشت. طبق گزارش اخیر منتشر شده توسط این شرکت این رژیم تزریقی جدید به دلیل یک اشتباه انجام شده است. اشتباهی که در تولید واکسن ایجاد شد و در بسته بندی ها به جای یک دوز واکسن، نیم دوز وجود داشته است.

این شرکت تاکید کرد که در جریان اجرای سومین مرحله از آزمایشهای بالینی، پزشکان متوجه این دوز متفاوت تزریقی نشده اند و به همین ترتیب کار خود را انجام داده اند. ای بی سی نیوز به نقل از پژوهشگران دانشگاه ملبورن در این مورد نوشت: «این خیلی خجالت آور است که یک شرکت در چنین سطحی از آزمایش و در چنین موقعیت حساسی اشتباهی به این فاحشی انجام دهد و واکسن را با دوزی متفاوت از آنچه در مراحل اول و دوم انجام تزریق شده بود، به داوطلبان تزریق کند.»

 البته او به عادی بودن روند تغییر دوز در فرایند آزمایش واکسن های جدیدهم اشاره کرد و افزود: «اینکه رژیم تزریق واکسن تغییر کند امری عادی است و ممکن است در جریان آزمایشها با مطالعات و تحقیق بسیار این تغییر ایجاد شود ولی تاییدیه وزارات بهداشت هر کشور برای انجام این تغییر ضروری است. مساله مهم این است که شرکت بزرگی که همه از آن به عنوان امید دنیا برای دسترسی به واکسن نام می برند و گفته که می تواند بالغ بر ۳ میلیارد دوز واکسن را وارد بازار کند این دوز جدید را تنها بر اثر اشتباه تزریق کرده باشد.اشتباه در این موقعیت حساس و در این سطح از آزمایشها»

 تنها ۲۷۴۱ نفر این رژیم تزریقی را دریافت کرده اند
به گزارش نشریه آکسفورد میل تنها ۲۷۴۱ نفر از افرادی که در آزمایشهای بالینی شرکت کرده بودند  در ابتدا نیم دوز واکسن و در فاصله یک ماه بعد از تزریق  اول یک دوز واکسن دریافت کرده بودند در حالیکه ۸۸۹۵ نفر از رژیم دو دوز واکسن با فاصله یک ماه استفاده کردند و کارایی واکسن برای این گروه برابر با ۶۲ درصد بود.

 مساله دیگر این است که تمامی ۲۷۴۱ نفری که در رژیم تزریق نیم دوز- یک دوز قرار داشتند زیر ۵۵ سال بودند و گفته می شود دارای سیستم ایمنی بسیار قدرتمند بدنی هستند که در حالت عادی هم شانس ابتلای آنها به بیماری بسیار کم است.

در نتیجه این فشارها و تردید مراکز بررسی و تایید واکسن ها در کشورهای مختلف بود که پاسکال سوریوت، مدیر عامل شرکت آسترازنکا خبر از تکرار سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت برای  ارزیابی دقیق کارایی واکسن داد. البته او تاکید کرد که انتظار نمی رود در روند دریافت تاییدیه های نهایی و قانونی برای توزیع واکسن به خصوص در بریتانیا و اتحادیه اروپا تاخیری ایجاد شود. وی در این مورد به بی بی سی گفت: «این مرحله با سرعت بیشتری انجام می شود زیرا ما می دانیم  که واکسن ایمن است و نگرانی از تزریق آن به افراد وجود ندارد.»

نشریه ساینتیست در گزارش خود  با اشاره به وجود تجربه تاریخی در این زمینه گفت: «در طول تاریخ هر بار رژیم تزریق واکسن تغییر کرده است، شرکتهای تولید کننده در کشورهایی که هنوز سومین مرحله را به اتمام نرسانده اند این رژیم تازه را امتحان می کنند. نتایج اعلام شده توسط آسترازنکا تنها بر مبنای اطلاعات دو کشور بریتانیا و برزیل است. انتظار می رود این رژیم تزریقی  تازه در دیگر کشورها از جمله امریکا اجرا شود. البته در امریکا باید تایید تغییر رژیم تزریق از اف دی ای گرفته شود و سپس این طرح اجرا شود.»

تایید واکسن قبل از پایان سال غیر محتمل است
کارشناسان بر این باور هستند که این شرایط تازه باعث می شود تا تایید واکسن در دنیا به تاخیر بیفتد. آنها با اشاره به اخبار منتشر شده توسط بی بی سی اعلام کردند: «وزارت بهداشت بریتانیا خبر از شروع تزریق واکسن در این کشور از هفته آینده داده است ولی تاکید کرد که واکسن پی فایزر در ابتدا تزریق خواهد شد.

اروپا قراردادی برای خرید ۱۶۰ میلیون دوز واکسن از شرکت مدرنا هم امضا کرده است. البته واکسن آکسفورد اولین و مهمترین گزینه اروپا بود ولی تا سومین مرحله به پایان نرسد و نتایج قابل قبولی ارایه نشود، نمی توان انتظار تایید واکسن و تزریق عمومی آن را داشت.»

کد خبر: ۵۷٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha