۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
واحدهای که به صورت مجاز و لاکچری انرژی هدر می‌دهند+عکس

واحدهای که به صورت مجاز و لاکچری انرژی هدر می‌دهند+عکس

گاز شهری کشور از چندین جهت به طور اساسی به هدر می رود؛ در شرایطی که خیلی از مناطق کشور از گاز بی بهره هستند، آن را به گلخانه ها اختصاص می دهند و از طرفی واحدهایی ظاهرا لاکچری وجود دارند که به شکل های عجیبی انرژی را هدر می دهند.

بازار _ علی باقری: طی سالیان و دهه های گذشته ضمن تشویق به افزایش جمعیت که رشد شهرنشینی و حاشیه نشینی را در پی داشته و جدا از مشکلاتی که ایجاد کرده است ولی تدبیر جدی، حداقل برای بخش کشاورزی و تأمین پایدار غذای کشور نبوده و انگار از سال‌های قبل تفکر سازنده ای برای مواجه نشدن با مشکلات در این بخش وجود نداشته است؛ این تفکرات باید از سوی مسئولانی نمود پیدا می‌کرد که ادعای موفقیت در همه عرصه ها را دارند ولی متأسفانه در بخش مهمی به نام کشاورزی که شاید ساده ترین و در عین حال زیربنایی‌ترین بخش یک کشور باشد، اقدام خاصی حداقل برای  افزایش قیمت محصولات صورت نپذیرفت تا لا اقل عده‌ای نیازمند قوت غالب نمانند.

در افزایش قیمت‌های محصولات کشاورزی موضوعاتی نظیر کمبود آب، کودهای نامناسب و... و همچنین افزایش قیمت این انشعابات تأثیر گذار هستند. یا اینکه شهرک‌های گلخانه ای که برخی از آنها حتی محصول سالمی تولید نمی‌کنند و برای تولید حجم کلان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز با مشکل تأمین انرژی به دلیل افزایش قیمت آن مواجه هستند؛ به شکلی که حتی برخی از آنها در شرف تعطیل شدن هستند. 

در همین زمینه نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۵ فروردین سال جاری اعلام کرده بود که موضوعات و مشکلات تامین سوخت گلخانه‌ها باید برطرف شود و در حال حاضر با انتقال گاز شهری به برخی از شهرک‌های گلخانه‌ای، تعدادی از واحدهای تعطیل شده که در نبود سوخت کافی دچار مشکل شده‌ بودند، مجددا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش بازار، انتقال گاز شهری به این گلخانه ها در حالی انجام می‌شود که بسیاری از روستاهای کشور حتی به گاز دسترسی ندارند و حداقل برای تأمین انرژی این گلخانه ها از بهینه شدن مصرف در واحدهایی که انرژی و خصوصا گاز را هدر می‌دهند، استفاده نمی‌کنند و از جایی که اعلام می‌شود اولین اولویت برای ارائه سوخت واحدهای مسکونی و عمومی از این دست هستند، شاید سهمیه ای که می‌تواند به مکان ها و مناطق مسکونی فاقد گاز برسد، نصیب این گلخانه ها شود.

این‌ها در حالی است که مراجع متولی می‌توانند با بررسی وضعیت استفاده از گاز در واحدهای مختلف شهری و روستایی وضعیت کمبود گاز در کشور را تا حد بسیاری بهبود بخشند تا سوخت به صورت متناسب به همه واحدها برسد؛ این موضوع تا حد بالایی بر عهده مهندسان در زمانی است که می‌خواهند پایان کار ساخت ساختمانی را ارائه دهند و می‌بایست در زمینه نحوه استفاده از انرژی در آن ساختمان به خوبی اقدام کنند.

 متأسفانه انگار باید نظارتی بر برخی از همین مهندسان باشد تا مشخص شود که بر چه اساسی به ساختمانی که با تخلفات مشهود ساخته شده است، مجوز ارائه کرده‌اند و درباره اینکه آیا این افراد در ارائه پایان کار به ساختمان های بزرگ و کوچک مربوط به نهادها، سازمان‌ها، اداره‌جات و ... تا چه حد تأثیرگذار هستند، باید بحث شود.

چرا باید در بالکن یک ساختمان از سیستم گرمایشی بهره برد و این سوالی است که هرچه به این موضوع فکر می‌کنی درک نمی‌کنی که دلیل این اقدام برخی از افراد و سازمان‌ها که تا این حد استاد از دست دادن انرژی هستند، چیست؟ یا اینکه اصلا چگونه به این ساختمان پایان کار ارائه شده، که این موضوعی تأمل‌برانگیز است و از این جمله تخلفات کم نیست که می‌توان با مصرف درست انرژی کاری کرد که منزلی در کشور از گرمایش کافی بی‌بهره نماند و علاوه بر آن بتوان به گونه‌ای عمل کرد تا چرخ اقتصاد و کشاورزی بدون مشکل بچرخد.

به طور مثال نمونه ای از یک واحد که ظاهرا اداری و تجاری است را مشاهده می‌کنید و می‌بینید که چه‌طور برخی به قول خودشان لاکچری و ظالمانه انرژی کشور را هدر می‌دهند؛ این نمونه بسیار کوچکی است از افرادی که دیگران را نادیده می‌گیرند و متأسفانه از این قبیل نمونه ها در کشور کم نیست.

کد خبر: ۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha