۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
پاریس در هوای تهران؛ فعلا تصمیمی گرفته نشده است!
گزارش "بازار" از زوایای جلسه اف.ای.تی.اف

پاریس در هوای تهران؛ فعلا تصمیمی گرفته نشده است!

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) شب گذشته با حضور بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۰۵ کشور مختلف جهان و همچنین نمایندگان صندوق بین‌المللی پول، سازمان ملل، بانک جهانی و دیگر نهادها در پاریس آغاز شد اما تصمیمی برای پیوستن و یا نپیوستن ایران به این گروه اتخاذ نشد.

به گزارش بازار، در اطلاعیه‌ای که بر روی پایگاه اینترنتی گروه ویژه اقدام مالی منتشر شده، آمده است: در بین مهم‌ترین مسائلی که در این نشست بررسی می‌شوند، موارد زیر قرار دارند:

-ارزیابی از اقدامات کره و امارات متحده عربی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم

- بررسی وضعیت ایران، پاکستان و دیگر کشورها

 -پیشرفت‌های مربوط به ابتکار FATF در خصوص مقابله با جریان‌های مالی ناشی از تجارت غیرقانونی حیات وحش

-انتشار یک برگه راهنما در خصوص هویت دیجیتالی

سرنوشت نامعلوم ایران در FATF

گزارش بازار حاکی است؛ گروه اقدام مالی موسوم بهFATF  شب گذشته در پاریس نخستین جلسه خود را برگزار کرده اند تا عملکرد و زوایا فعالیت اعضای گروه مورد بررسی قرار گیرد. این گروه البته به ایران فرصت داده بودند تا اواخر بهمن ماه جاری یعنی برگزاری جلسات چند روزه اخیر در پاریس، به تعهدات خود درباره پیوستن و یا نپیوستن به این گروه اعلام کند تا در لیست سیاه قرار نگیرد. اما ایران اخیرا لایحه  پیوستن به FATF  را رد کرد و خواستار فرصت یکساله برای برسی دقیق جزئیات این لایحه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

حساسیت ایران به بررسی دقیق این لایحه به خاطر این است که پیوستن ایران به این گروه بدون بررسی لازم ممکن است سرنوشتی چون برجام را برای کشور به بارآورد.

از طرفی گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی همواره یک بیانیه دارد که در آن یک لیست از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده‌ای دارند منتشر می‌کند و در آن از اعضای خود و دیگر کشورها می‌خواهد که در فعالیت‌های اقتصادی خود و روابط مالی دو جانبه حداکثر دقت را به منظور جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و پولشویی به خرج دهد.

خیلی ها معتقدند این گروه از موضع برتر به اعضا می نگرد و به نوعی کشورهای عضو را غیر مستقیم مستعمره خود می کند، چرا که اطلاعات قوی از کشورهای عضو را کسب کرده واین موضوع حساسیت ها را زیادی را برای کشورمان ایجاد کرده است.

لیست بی اثر سیاه

از طرفی تهدید گروه مالی fatf به قرار دادان کشورهای که دستورالعمل های این گروه را اجرا نمی کنند در لیست سیاه و محدود کردن آنها در معاملات و مبادلات اقتصادی و مالی بین المللی موجب شده که خیلی از کشورهای دنیا به قوانین و دستورالعمل های fatf  عمل کنند تا مشکلی تبادلات مالی آنها را با کشورهای جهان تهدید نکند. حال از آنجایی که ایران مدتهاست در لیست تحریم های بین المللی قرار دارد و هیچ بانکی با آن کار نمی کند، بنابراین پیوستن و یا نپیوستن کشورمان به این گروه خیلی نمی تواند موثر واقع شود چرا که ما در شرایط سخت تحریم قرار داریم.  

این که چرا دیشب علیه ایران اقدام قابل توجهی از سوی این گروه انجام نشده است جای تامل دارد و معلوم نیست که آنها در این چند روزه چه تصمیمی برای ایران اتخاذ کنند.با این حال به ادعای  رییس جمهور اقدامات گسترده ای در حوزه استاندادهای مقابله با پولشویی در اقتصاد ایران انجام شده است. 

دکتر روحانی گفته بود: «اینکه گروه ویژه اقدام مالی چه نظری خواهند داد، چه مشکلاتی پیش می آید؟ به هر حال ما امیدواریم و همه تلاشمان را انجام می دهیم که به لیست سیاه برنگردیم و اگر هم چنین باشد باز دولت تلاش خود را ادامه خواهد داد.ما ناامید نیستیم»

کد خبر: ۵٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha