۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
محصولات باغی استان مرکزی در معرض سرمازدگی؛ مسئولان: آمادگی کامل داریم
بازار گزارش می‌دهد؛

محصولات باغی استان مرکزی در معرض سرمازدگی؛ مسئولان: آمادگی کامل داریم

اراک- محصولات باغی استان مرکزی در حالی در معرض سرمازدگی و ورود خسارت ناشی از سرمای هوا قرار دارند، که مسئولان مربوطه از آمادگی لازم برای مقابله با این مخاطره مهم بخش کشاورزی خبر می‌دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان مرکزی به‌عنوان قطب صنعت کشور شناخته‌شده و از دیرباز بسیاری از صنایع مادر و پراهمیت کشور و نیز صنایع خرد در این استان فعالیت داشتند.

اما این پیشتازی صنعتی استان مرکزی سبب نمی‌شود، که نقش مهم این استان استراتژیک، با مردمانی سخت‌کوش و پرتلاش را درزمینهٔ کشاورزی و باغداری فراموش کنیم، در حال حاضر و به گفته  علی‌اصغر زارعی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، باغات ۷۲ هزار هکتار از اراضی این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است، که هرساله و با آغاز فصل سرما خسارات قابل‌توجهی به باغات و اراضی کشاورزی و محصولات این حوزه در استان مرکزی وارد می‌شود.

البته نمی‌توان آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم بر کشاورزی و باغداری را نادیده گرفت، چراکه این خسارات همه‌جایی است و همواره نیز سبب کاهش محصولات کشاورزی و باغی می‌شود، که نمونه آن را سال گذشته و در باغات انار ساوه مشاهده کردیم، اما می‌توان با هوشیاری و نیز عمل به توصیه‌های کارشناسان و صدالبته حمایت مسئولان، این خسارات را تا حد زیادی کاهش داد.

مرور اقدامات مؤثر بر کاهش خسارات سرمازدگی در باغات
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: بیشترین محصولات باغی در استان مرکزی شامل میوه‌های سردسیری و یا نیمه گرمسیری است که همین مسئله لزوم هوشیاری در برابر سرما را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

علی‌اصغر زارعی ادامه داد: از باغات استان مرکزی سالانه ۴۸۰ هزار تُن محصول برداشت می‌شود، که از این میزان ۱۶۰ هزار تن انگور، ۱۵ هزار تن پسته، ۱۵۰ هزار تُن انار و ... است، که درآمد خوبی برای کشاورزان استان دارد و پسته، انار و کشمش نیز محصولات باغی صادراتی استان مرکزی هستند.

از باغات استان مرکزی سالانه ۴۸۰ هزار تُن محصول برداشت می‌شود، که از این میزان ۱۶۰ هزار تن انگور، ۱۵ هزار تن پسته، ۱۵۰ هزار تُن انار و ... است

وی استان مرکزی را دومین تولیدکننده انار و ششمین تولیدکننده پسته کشور دانست و افزود: بایستی بیش‌ازپیش در تولید محصولات باغی به‌سوی تولید هوشمندانه و علمی پیش برویم، تا آثار سرمازدگی در این باغات کاهش یابد.

استفاده از چاهک معکوس برای ایجاد گردش هوا
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی احداث اصولی باغ‌ها، تغذیه مناسب، بهره‌گیری از دستاوردهای دانش‌بنیان و نیز استفاده از ارقام مقاوم در برابر سرمازدگی را مناسب‌ترین راه‌حل برای مقابله با ورود خسارات به محصولات باغی در فصول سرد سال دانست و گفت: باغداران می‌بایست، به تغذیه درختان در زمان خواب با کود پتاس دقت داشته باشند.

زارعی همچنین پاشش کودهای آمینواسید ۴۸ ساعت قبل از وقوع سرما روی درختان را از عوامل کاهش خسارات سرمازدگی دانست و افزود: همچنین می‌توان با مالچ پاشی و بهره‌گیری از روش‌های مختلف زمینه کاهش خسارت به محصولات را فراهم کرد.

وی استفاده از چاهک معکوس برای ایجاد گردش هوا و نیز بخاری در باغات را از دیگر راه‌حل‌های مقابله با سرمازدگی دانست و گفت: ایجاد دود ناشی از آتش زدن کاه و کُلش نیز تأثیر قابل‌توجهی در کاهش اثرات سرما بر روی محصول درختان دارد.

خسارت نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات استان مرکزی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز در خصوص سرمازدگی و خسارات ناشی از آن به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه سال گذشته سرمازدگی به ۶۰ درصد از باغات انار استان مرکزی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

متأسفانه سال گذشته سرمازدگی به ۶۰ درصد از باغات انار استان مرکزی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد

حمید غیاثی بابیان این‌که استان مرکزی  علی‌رغم صنعتی بودن جزو ۱۰ استان اول کشور در بخش کشاورزی است، گفت: ۹۰ هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، که این تعداد ۲۰ درصد شاغلان این استان را دربرمی گیرد، که همین امر نشان‌دهنده لزوم هوشیاری بیش‌ازپیش برای مقابله با سرما در سال جاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که « چه میزان آمادگی برای رویارویی با سرمازدگی در سال جاری داریم؟ » گفت: به فرمانداران، شهرداران، دهیاران و تمامی دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد مدیریت بحران در سراسر استان مرکزی از دو ماه پیش و در آستانه فصل سرما بخشنامه‌های لازم ابلاغ‌شده است.

غیاثی ادامه داد: تمام اعضا ستادهای مدیریت بحران در شهرستان‌های استان مرکزی آمادگی لازم برای مواجهه با سرمازدگی رادارند، اما باید بپذیریم، که این آمادگی‌ها بدون همکاری، آموزش و آمادگی کشاورزان و باغداران تأثیر چندانی نخواهد داشت.

این مسئول مدیریت بحران استان مرکزی همچنین از کشاورزان خواست، ضمن آمادگی کامل برای مواجهه با سرمازدگی محصولات باغی خود را نیز در صندوق بیمه کشاورزی بیمه کنند.

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات سرمازدگی انجام‌شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر آمادگی در برابر مخاطرات بخش کشاورزی ازجمله سرمازدگی خبر داد و افزود: اقدامات پیشگیرانه در برابر مخاطراتی مانند سرمازدگی در از ابتدای پاییز در دستور کار همکاران من در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قرارگرفته است.

مجید آنجفی اضافه کرد: تبلیغات مناسبی برای استقبال کشاورزان و باغداران از بیمه پایه و فراگیر اراضی زراعی، باغی و واحدهای تولیدی کشاورزی استان انجام‌شده است و در این بخش نیز با استقبال مناسبی روبرو بوده‌ایم.

تبلیغات مناسبی برای استقبال کشاورزان و باغداران از بیمه پایه و فراگیر اراضی زراعی، باغی و واحدهای تولیدی کشاورزی استان انجام‌شده است و در این بخش نیز با استقبال مناسبی روبرو بوده‌ایم

وی بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش خسارات سرمازدگی محصولات باغی و اراضی کشاورزی تأکید کرد.

بدیهی است، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و کشاورزان و باغداران، با هماهنگی و حمایت‌های مسئولان مربوط می‌بایست، برای جلوگیری از سرمازدگی و ورود خسارت به محصولات خود اقدام کنند، چراکه اقداماتی که می‌تواند، باعث کاهش خسارات سرمازدگی شود، هزینه‌هایی به‌مراتب کمتر از خسارات احتمالی خواهد داشت.

کد خبر: ۵۶٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha