۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
بایدن و تیمش خواهان بازگشت به برجام هستند/ دیدار نتانیاهو با ولیعهد سعودی برای تقابل با ایران بود
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن و تیمش خواهان بازگشت به برجام هستند/ دیدار نتانیاهو با ولیعهد سعودی برای تقابل با ایران بود

«رابرت اسمیت» معتقد است که تیم سیاست خارجی بایدن تیمی باتجربه و غیر ایدئولوژیک می باشد و بازگشت به برجام تأمین کننده منافع آمریکاست.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند؛ از جمله آن ها می توان به «جان کری»، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌ های «جو بایدن» در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است، اشاره کرد.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا .

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پروفسور رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟
به طور کلی به نظر من و اکثر ناظران تیم سیاست خارجی بایدن تیمی باتجربه، هوشیار و غیر ایدئولوژیک می باشد.

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
 من انتظار دارم تیم بایدن رویکرد متعادل تری نسبت به دولت ترامپ، به ویژه در مورد اسرائیل، عربستان سعودی و ایران داشته باشد. من همچنین انتظار دارم رویکرد چندجانبه تری از جمله با شورای امنیت و متحدان ناتو توسط این تیم اتخاذ شود.

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟
من فکر نمی کنم شخصیت بلینکن از قضاوت و تبعیت او در سازماندهی روند تصمیم گیری امنیت ملی جهت اطمینان از این که همه نظرات مربوطه از طرف بوروکراسی مطرح می شود، مهم تر باشد. از نظر شخصیتی اگرچه رزمه کاری جان کری محدود است، اما با توجه به موقعیت او به عنوان وزیر خارجه سابق و دوستی طولانی مدت و همکاری وی با بایدن در سنا و دولت اوباما، من انتظار دارم که او در طیفی از مسائل بر شخص رئیس جمهور نفوذ شخصی داشته باشد.

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟
من نمی دانم سیاست بازگشت بایدن به برجام تا چه حد فوری خواهد بود. اما من انتظار دارم که دولت بایدن به دنبال بازنگری در شرایط توافق نامه و ورود به آن باشد، زیرا برجام یکی از موفقیت های خارجی دولت اوباما بود و به همین دلیل بایدن و تیمش احتمالاً آن را به نفع ایالات متحده آمریکا و منطقه می دانند.

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟
من نمی دانم عربستان سعودی اکنون در چه شرایطی قرار دارد. اما رویکرد ترامپ با عربستان در واقع رویکرد استراتژیک برای مقابله با ایران بود و این دیدار نیز تا حدی جهت مقابله با ایران انجام شده است. به نظر نمی رسد انتخاب یک راه حل مناسب برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل اولویت این دیدار باشد.

کد خبر: ۵۶٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha