۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
«سالیوان» در مورد ایران قدری معتدل تر از «بلینکن» است
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

«سالیوان» در مورد ایران قدری معتدل تر از «بلینکن» است

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مقایسه با «تونی بلینکن» وزیر خارجه پیشنهادی بایدن، در خصوص ایران معتدل تر است ولی بلینکن نفوذ بیشتری بر بایدن دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند؛ از جمله آن ها می توان به «جان کری»، وزیر خارجه اسبق که اکنون مسئول ویژه برنامه‌ های «جو بایدن» در مقابله با پدیده گرمایش زمین شده است، اشاره کرد.
«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا .
همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.
خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون به بررسی تیم سیاست خارجی بایدن پرداخته که در ادامه آمده است.
 

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟
«تونی بلینکن» معتقد است که آمریکا باید در صحنه بین المللی حضور پررنگ داشته باشد. او همچنین معتقد است که آمریکا باید به ترویج دموکراسی و حقوق بشر در سیاست خارجی خود اهمیت دهد.
بلینکن در مواقعی از مداخله نظامی آمریکا هم حمایت می کند. مثلا در سال 2013 او از طرفداران دخالت نظامی در سوریه بود. بلینکن حامی اسرائیل است با اعمال هرگونه فشار به اسرائیل مخالف است. در مورد ایران هم او رویه سختی دارد و خواهان توافق جامع تر با ایران است.
«جیک سالیوان» در مورد ایران قدری معتدل تر از بلینکن است. اما به نظر من نفوذ او کمتر خواهد بود.
 

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
من بعید می دانم که تغییرات زیادی در سیاستهای آمریکا در قبال خاورمیانه روی دهد. مسلما سیاست آمریکا در قبال اسرائیل تغییر نخواهد کرد. گمان نکنم که دولت بایدن روند به اصطلاح صلح را در مورد فلسطین پیش بگیرد. آمریکا کمتر از بن سلمان حمایت خواهد کرد و ممکن است که در مورد صلح در یمن فعال تر شود. اما اساس روابط آمریکا با عربستان تغییر نخواهد کرد.
 

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟
مسلماً به عنوان وزیر خارجه و کسی که سالیان دراز برای بایدن کار کرده است «بلینکن» نفوذ زیادی بر بایدن خواهد داشت. بلینکن خواهان مذاکره با ایران است اما تحت یک سری شرایط. مثلاً من بعید می دانم که او با رفع تحریمها قبل از رسیدن به توافق جامع تری موافقت کند.
 

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟
برگشت به برجام تا حدی برای ترمیم اعتبار آمریکا به عنوان دولتی که به توافق های خود پایبند است می باشد. اما بازگشت به برجام به این معنی نیست که همه یا حتی بعضی از تحریمها رفع خواهند شد. با بازگشت به برجام، امریکا می خواهد ایران را وادار به مذاکره در مورد مسائل دیگر نیز بکند.
 

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟
به نظر من بن سلمان می خواهد از نفوذ اسرائیل در آمریکا و در تیم بایدن استفاده کند و مانع تغییر اساسی در روابط آمریکا با ریاض گردد. از آن گذشته اعراب به این نتیجه رسیده اند که جدال با اسرائیل فایده ای ندارد. بعضی از آنها بخصوص عربستان نسبت به ایران بدبین هستند و از اسرائیل به عنوان یک عامل توازن در قبال ایران استفاده می کنند.

کد خبر: ۵۶٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha