۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ چقدر افزایش خواهد یافت؟
اویل پرایس بررسی کرد؛

قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ چقدر افزایش خواهد یافت؟

در حال حاضر، اجماع کلی در میان تحلیلگران و سازمان‌ها بر این است که با بهبود اوضاع اقتصادی و تقاضا برای نفت، موجودی بالاتر از سطح میانگین مصرف خواهد شد و قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه بورس: پایگاه تخصصی اویل پرایش در گزارشی در خصوص چشم‌انداز انداز قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی نوشت:  پیشرفت‌ها در زمینه ساخت واکسن و این انتظار که اوپک پلاس کمتر از دو هفته دیگر به جای افزایش تولید از ماه ژانویه ۲۰۲۱ نسبت به تمدید سطوح کاهش یافته کنونی برای سه ماه دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد، امیدها را در خصوص ایجاد نوعی تعادل در بازار نفت طی سال آینده و بالا رفتن قیمت زنده ساخته است. در حال حاضر، اجماع کلی در میان تحلیلگران و سازمان‌ها بر این است که با بهبود اوضاع اقتصادی و تقاضا برای نفت، موجودی بالاتر از سطح میانگین مصرف خواهد شد و قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

چند علامت مثبت فعالان و تحلیلگران بازار نفت را خوش‌بین ساخته
اویل پرایس می‌نویسد: چند علامت مثبت طی هفته‌های اخیر فعالان و تحلیلگران بازار نفت را نسبت به وضعیت بازار نفت در سال آینده خوش‌بین ساخته است، علیرغم آنکه موج دوم شیوع کووید-۱۹ در حال حاضر اروپا و همچنین آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا را در نوردیده است.

اولاً اینکه، بر اساس برآوردهای جان کمپ تحلیلگر بازار خبرگزاری رویترز که با تکیه بر داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام گرفته است، موجودی نفت خام در آمریکا همچنان بالاتر از سطح میانگین پنج ساله است، اما در مقایسه با میزان اوج خود طی ماه‌های پیشین سال جاری افت کرده است.

ثانیاً، تقاضا برای نفت در آسیا طی هفته‌های اخیر به وضوح تقویت شده و این امیدواری را در بازار نفت به وجود آورده که حداقل در یک منطقه، تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال قوی است.

همچنین، امیدواری در خصوص تائید قریب‌الوقوع یک واکسن مؤثر توسط سازمان دارو و غذا آمریکا این امیدواری را به وجود آورده که اوضاع شاید در مقطعی در سال ۲۰۲۱ تا حدودی به روال عادی باز گردد.

تقاضا برای نفت در آسیا طی هفته های اخیر به وضوح تقویت شده و این امیدواری را در بازار نفت به وجود آورده که حداقل در یک منطقه تقاضا افزایش خواهد یافت

بازگشت تعادل به بازار با واکسن کرونا و بهبود اقتصادی
همه این عوامل موجب شدند تا بهره دیرکرد یک ماهه و شش ماهه در بازار آتی نفت برنت به پایین‌ترین سطح خود از ماه جولای تاکنون برسد. این امر حکایت از آن دارد که فعالان بازار اکنون انتظار دارند ساخت واکسن کرونا و بهبود اقتصادی طی سال آینده به بازگشت تعادل به بازار کمک کند و قیمت نفت متعاقباً بالا برود. انتظارات کنونی در خصوص قیمت نفت از افزایش آن به ویژه طی نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حکایت دارند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی ماه نوامبر خود آورده است که با افزایش تقاضای جهانی برای نفت، میزان موجودی در سال ۲۰۲۱ کاهش می‌یابد و قیمت نفت با فشار صعودی مواجه می‌شود و اینکه انتظار می‌رود قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۴۴ دلار در اوایل روز جمعه به قیمت میانگین بشکه‌ای ۴۷ دلار طی سال آینده برسد.

عدم قطعیت در خصوص شدت ضربه وارده به تقاضا برای نفت و سرعت بهبود اقتصادهای توسعه یافته و تقاضا در پی موج دوم کرونا همچنان موجب فشار نزولی حداقل تا اوایل سال میلادی آینده خواهد شد


بر اساس جدیدترین نظرسنجی ماهانه رویترز در میان تحلیلگران که قبل از اعلام اخبار واکسن صورت گرفت، انتظار می‌رود قیمت نفت برنت به بشکه‌ای ۷۶/۴۹ دلار در سال ۲۰۲۱ برسد. رقم مورد انتظار در نظرسنجی قبلی ۴۱/۵۰ دلار بود.

احتمال کاهش قیمت نفت در ماه‌های آتی به دلیل موج دوم کرونا
این گزارش می‌نویسد: با این حال، ریسک‌هایی که متوجه قیمت نفت هستند احتمالاً همچنان حکایت از روند نزولی قیمت دارند، زیرا اوج‌گیری موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در آمریکا و اروپا موجب وضع مجدد قرنطینه، مقررات منع عبور و مرور، استفاده اجباری از ماسک، و محدودیت‌ها می‌شود و این امر فعالیت‌های اقتصادی و تقاضا برای خدمات حمل‌ونقل را در کوتاه مدت از خود متأثر می‌سازد. عدم قطعیت در خصوص شدت ضربه وارده به تقاضا برای نفت و سرعت بهبود اقتصادهای توسعه‌یافته و تقاضا در پی موج دوم بیماری همچنان موجب فشار نزولی بر قیمت‌ها حداقل در اوایل سال آینده خواهد شد. سازمان بین‌المللی انرژی هفته گذشته بیان داشت که انتظار نمی‌رود تأثیر واکسن بر تقاضا برای نفت و قیمت لحظه‌ای نفت طی نیمه اول سال ۲۰۲۱ نمایان گردد.

کاهش سفرها و کاهش تقاضا برای سوخت در آمریکا

گذشته از این، بررسی شرکت گس بادی (GasBuddy) نشان می‌دهد که افزایش تقاضا برای سوخت در آمریکا که معمولاً به خاطر افزایش سفرها به مناسب تعطیلات روز شکرگزاری مشاهده می‌شود، طی هفته آتی رخ نخواهد داد، زیرا تنها ۳۵ درصد آمریکایی‌ها امسال در تعطیلات روز شکرگزاری به مسافرت می‌روند، حتی اگر قیمت بنزین در روز شکرگزاری به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۹ به بعد رسیده باشد. میزان مسافرت‌های روز شکرگزاری در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۵ درصد بود.

پاتریک دی هان رئیس تحلیل نفت شرکت گس بادی در این باره می‌گوید: «نتایج بررسی نشان می‌دهند که حتی علیرغم کاهش قیمت بنزین به پایین‌ترین سطح خود در روز شکرگزاری طی سال‌های اخیر، رانندگان همچنان دچار نگرانی هستند و این امر چالش‌های پیش روی ما در دوران همه‌گیری بیماری را برجسته می‌سازد.»

کاهش سفرها در تعطیلات در شرایطی است که میزان موجودی بنزین در آمریکا علیرغم کاهش تولید بنزین افزایش یافته است.

بر اساس گزارش موجودی هفته جاری اداره اطلاعات انرژی آمریکا، موجودی بنزین طی هفته منتهی به ۱۳ نوامبر ۶/۲ میلیون بشکه افزایش یافت، حال آنکه هفته قبل از آن ۳/۲ میلیون بشکه از موجودی بنزین کاسته شده بود. میانگین تولید بنزین طی هفته قبل ۱/۹ میلیون بشکه در روز بود و هفته قبل‌تر از آن نیز ۳/۹ میلیون بشکه در روز بود. موجودی محصولات تقطیری نیز افت داشت، اما همچنان ۱۱ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله طی مقطع کنونی سال است.

یک نگرانی دیگر در خصوص میزان موجودی و قیمت‌ها در آمریکا آن است که میزان ذخایر در کوشینگ ــ محل تحویل معاملات آتی نفت خام بورس کالای نیویورک ــ به ۸۱ درصد ظرفیت افزایش یافته است. داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان دادند که ذخایر تجاری نفت خام در کوشینگ طی هفته منتهی به ۱۳ نوامبر به میزان ۲/۱ درصد افزایش یافتند. موجودی این ذخایر ۶/۶۱ میلیون بشکه است که در مقایسه با مقطع مشابه سال قبل ۳/۳۹ درصد بیشتر است.

واکسن کرونا پس از توزیع گسترده باید بهبود تقاضا برای نفت تا سطح خط روند را تضمین کند، اما ابتدا سطوح موجودی و ظرفیت اوپک پلاس باید کاهش یابد و به همین خاطر انتظار برای بهبود معنادار قیمت نفت شاید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ طول بکشد

افزایش قیمت شاید در نیمه دوم سال ۲۰۲۱
سرعت بهبودی از چالش‌های کنونی پیش روی تقاضا برای نفت و سوخت و نرخ کاهش ذخایر در سال آینده، روند حاکم بر قیمت نفت را تعیین خواهند کرد تا آنکه در نهایت واکسن‌های ایمن و مؤثر در دسترس انبوه مردم قرار گیرند.

اویل پرایس در پایان این گزارش عنوان کرد: اوله هانسن رئیس راهبرد کالایی در ساکسو بانک طی هفته جاری اظهار داشت: «واکسن کرونا پس از توزیع گسترده باید بهبود تقاضا برای نفت تا سطح خط روند را تضمین کند. اما ابتدا سطوح موجودی و ظرفیت اوپک پلاس باید کاهش یابد و به همین خاطر انتظار برای بهبود معنادار قیمت نفت شاید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ طول بکشد.

کد خبر: ۵۶٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha