۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
قیمت هر کیلو خیار در مزرعه به ۲۰۰  تومان رسید!
افت قیمت ادامه دارد

قیمت هر کیلو خیار در مزرعه به ۲۰۰ تومان رسید!

کرمان - سیر نزولی قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در حالی ادامه دارد که مسئولان عملا اقدام قابل توجهی برای کنترل نرخ محصول خیار انجام نمی دهند.

به گزارش بازار، این روزهای فیلم های متعددی از تجمع کشاورزان رودباری مقابل فرمانداری این شهر و روی زمین ریختن محصول خیار گلخانه ای در کف خیابان را شاهد بودیم.

محصول خیار در جنوب کرمان آنقدر ارزان شده که حالا از پلاستیکی که درون آن ریخته می شود هم ارزان تر شده است، از یک ماه قبل کشاورزان دائما نسبت به این وضعیت هشدار دادند و اعتراض کردند، رسانه ها به صورت متوالی مطلب نوشتند و کارشناسان هشدار دادند و آنقدر بی توجهی و شعار دادن مسئولان در این وضعیت ادامه یافت تا درنهایت کشاورزان در مقابل فرمانداری رودبار جنوب جمع شدند و خیارها را کف خیابان ریختند و با ماشین از روی آن ها عبور کردند.

گفته می شود احتمال دارد در مقابل وضعیتی که برای کشاورزان ایجاد شده است سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید توافقی خیارها اقدام کند اما هنوز هم چیزی در این زمینه قطعی نشده است.

ترغیب کشاورزان طی سال های اخیر به کشت خیار برای صادرات به عراق و روسیه در حالی انجام شده است که در سال جاری اقبال برای کشت خیار افزایش سه برابری یافته و در مقابل عراق واردات خیار از ایران را ممنوع کرده و حالا محصول روی دست کشاورزان مانده است.

در این شرایط این سوال مطرح می شود که مجموعه بازرگانی خارجی در استان کرمان و کشور چرا نمی توانند بازار جدیدی برای این خیارها پیدا کنند و چرا علیرغم وعده ها برای بازار یابی خارجی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

۲۰۰ تومان می خرند و ۴ هزار تومان می فروشند

هم اکنون در شهر کرمان همین خیارها در میوه فروشی های کرمان کیلویی ۴ هزار تومان به مردم فروخته می شود اما خیار توسط دلالان کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری می شود و این یعنی ضرر کامل.

کشاورزان می گویند برای تولید هر کیلو خیار با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولیدی ۱۵۰۰ تومان هزینه کرده اند و قیمت هر کیلو خیار از هر کیلو علوفه برای دامها نیز کمتر شده است.

سوال اصلی این است که چرا مسئولان در زمینه کنترل الگوی کشت هیچ اقدامی انجام نداده اند و چرا بعد از اینکه عراق واردات محصولات کشاورزی را ممنوع کرد برای یافتن بازار جدید اقدامی نشده است.

طبق بررسی های خبرنگار بازار هم اکنون همین خیارها در استانهای شمالی و سردسیر کشور با قیمت قابل توجه به فروش می رود و سوال دیگر این است چرا امکان انتقال این محصولات پس از حذف دلالان در میادین میوه و تره بار مهیا نمی شود.

یکی از کشاورزان به نام کرباسی به خبرنگار بازار می گوید: قیمت محصول افت کرده و در مقابل کامیون داران به دلیل افزایش هزینه هایشان قیمت بار بیشتری طلب می کنند که عملا انتقال میوه ها به بازار مشکل شده است.

وی گفت: مسئولان می گفتند با احداث فرودگاه جیرفت امکان انتقال محصولات کشاورزی به استانهای بزرگ کشور میسر می شود اما عملا این فرودگاه در این زمینه بی تاثیر بوده و راه آهن هم هنوز به جنوب کرمان نرسیده است. نرخ انتقال محصولات با کامیون هم بسیار بالاست و مسئولان باید به کمک کشاورزان بیاییند، دلال هم می خواهد محصولات ما را مفت خریداری کند و در بازار چندین برابر قیمت محصول بفروشد.

ترجیح می دهم خراب شود تا اینکه سودش به جیب دلال برود

یکی دیگر از کشاورزان که در حال رها کردن محصولش کف خیابان است می گوید: این محصول را ترجیح می دهم خراب کنم تا اینکه پولش روانه جیب عده ای دلال از خدا بی خبر شود که هر سال در کمین کشاورزان می نشینند و جیب ما را مانند راهزنان خالی می کنند.

فرماندار رودبار در گفتگو با بازار می گوید: در حال حاضر مشکل بزرگ این کشاورزان نبود بازار صادارتی است ،چرا که یکی از بازارهای هدف کشورعراق بود که اکنون امکان صادرات به آنجا میسر نیست.

قانعی فرد می افزاید: ما درابتدای فصل چندین بار تذکر دادیم که کشاورزان امسال خیار کمتری بکارند، اما توجهی نکردند و مقرر شده که سازمان تعاون روستایی ورود کند تا بخشی از مشکلات برطرف گردد.

وی بیان می کند: به زودی در جلسه ای برای رفع این مشکل در استان تصمیم گیری می شود.

نگرانی کشاورزان از وضعیت گرانی بازار و افت قیمت محصولات کشاورزی

کشاورزان رودبارجنوب در سخت‌ترین شرایط از ابتدای سال با هزاران امید و آرزو کار آماده‌سازی مزارع کشاورزی خود را آغاز کردند به امید اینکه بتوانند روزی حلال به دست آورند و نیازهای زندگی خود را تأمین کنند و در این مدت با دریافت قرض و وام و هزینه کرد سرمایه‌های زیاد تلاش کردند تا محصول خود را آماده و به بازار عرضه کنند اما در زمان برداشت محصول خود با افت قیمت مواجه شدند.

مردم و کشاورزان منطقه با نگرانی این ایام را سپری می‌کنند و با وجود گرانی‌هایی که این روزها گریبانگیر مردم شده است و کشاورزان برای خرید بذر و نهاده‌های کشاورزی هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرده‌اند، اما امروز که فصل برداشت و سود کشاورزان است با مشکل افت شدید قیمت محصول خود مواجه شدند و قیمت خیارسبز به کمترین مبلغ رسیده(هر کیلو۲۰۰تومان)که حتی جوابگوی تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری آنان نیست.

گفته می شود با توجه به اینکه معمولا قیمت محصولات کشاورزی به صورت دمینویی توسط دلالان مدیریت و دچار افت قیمت می شود دو مشکل دیگر پیش روی کشاورزان است اول اینکه به زودی محصول پیاز هم افت قیمت را تجربه می کند و دوم اینکه بعد از ایام نوروز و همزمان با برداشت گوجه دلالان مترصد هستند تا قیمت این محصول را نیز کاهش دهند و سود دسترنج کشاورزان را به تاراج ببرند.

کد خبر: ۵٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha