۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
عدالت در قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز وجود ندارد/ قطعه سازان نیروهایشان را در شرایط کرونا حفظ کردند
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با بازار:

عدالت در قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز وجود ندارد/ قطعه سازان نیروهایشان را در شرایط کرونا حفظ کردند

بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی قطعه سازان قراردادهای خودروسازان با آن‌ها است، گفت: متاسفانه این قراردادها اغلب از سوی خودروسازان به صورت یک جانبه تهیه می‌شود و به خواست و نفع شرکت‌های خودشان تهیه می شود.

بازار؛ گروه خودرو: فصل پاییز نیمه را رد کرده و هنوز قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان که از ابتدای سال جاری اصرار به اصلاح آنها داشتند تغییری نیافته است؛ هنوز برخی از قطعه سازان بر اساس نرخ دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به خودروسازان قطعه تحویل می دهند و با زیان بالا مواجه می شوند. از طرفی خودروسازان هنوز نسبت به پرداخت مطالبات چند هزار میلیارد تومانی تولیدکنندگان قطعات خودرو اقدامی نکرده اند و حالا هم که تعطیلات و گاه و بیگاه ناشی از شیوع کرونا فعالیت را برای آن‌ها دشوار ساخته است.
فعالیتی که سرعت آن پیش با نوسانات ارزی، عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک برای تخصیص ارز تا ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم ساخته به شدت کند شده بود و این نگرانی قوت گرفته که آیا دوباره نیروهای کار قطعه سازان تعدیل و واحدهای قطعه سازی رو به تعطیلی خواهند رفت؟ سوالی که فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفتگو با بازار در ادامه به آن پاسخ خواهد داد.

* از ابتدای سال جاری با شیوع بیماری کرونا، تعلیق چندماهه واردات و نوسانات ارزی هزینه‌های تولید قطعات به شدت رشد کرد، با تمام این تفاسیر آیا خودروسازان نسبت به اصلاح قراردادهایی که برخی از آن‌ها با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بودند، اقدام کردند؟
متاسفانه یکی از مشکلات بنیادی قطعه‌سازان همین قراردادها است و هنوز مشکلات این حوزه پا برجا است. این قراردادها هم معمولا از سوی خودروسازان به صورت یک جانبه و متن شان نیز به نفع و خواست خودروساز تهیه می شود. در آن حتی حکمیت قراردادها توسط سازه گستر و ساپکو به خودروسازان واگذار می‌شود. آن‌ها را حکم می‌کنند و اگر اختلافی ایجاد شود باید سایپا و ایران‌خودرو آن را مرتفع کنند. این درحالی است که باید نفر سومی که روی قراردادها داوری می‌کند از سوی انجمن ها یا مراجع قضایی انتخاب شود تا عدالت بین خودروساز و قطعه سازان اجرا شود. با این حال قراردادها از سوی خودروسازان تدوین و سیستم جاری می‌شود.

تعدیل نیرو قطعه‌سازی و سایر تولیدکنندگان بستکی به خودروسازی دارد، در صورتی که تیراژ تولید خودروسازان کاهش یابد، قطعه‌سازان نیز مجبور به تعدیل یا شیفیتی کار کردند خواهند شد، بنابراین تا زمانی که خودروسازان به رغم وجود مشکلات بسیار با تیراژ بالا اقدام به تولید می کنند تعدیل نیرو هم  رخ نخواهد داد

* با توجه به گفته‌هایتان که هنوز مشکلات قطعه سازان با خودروسازان بر سر قراردادها برطرف نشده و افزایش مشکلات نقدینگی هم هرازگاهی از واحدهای به گوش می رسد، ‌وضعیت ۱۰۰ هزار نیروی کاری که سال گذشته به کار برگشتند را چطور ارزیابی می کنید؟ ادامه این مشکلات طی یکسال اخیر منجر به تعدیل نیرو از واحدهای قطعه سازی شده است؟
تعدیل نیرو قطعه‌سازی و سایر تولیدکنندگان بستگی به خودروسازی دارد. در صورتی که تیراژ تولید خودروسازان کاهش یابد،  قطعه‌سازان نیز مجبور به تعدیل یا شیفتی کار کردند خواهند شد. بنابراین تا زمانی که خودروسازان به رغم وجود مشکلات بسیار با تیراژ بالا اقدام به تولید می کنند تعدیل نیرو هم رخ نخواهد داد. بنابراین با ادامه تیراژ تولید بالا قطعه سازان نیز به امید رفع مشکلات با تمام ظرفیت کار خواهند کرد. از همین رو شیوع بیمای کرونا و مشکلات ناشی از آن تاکنون نتوانسته خطر کاهش جدی یا توقف تولید را برای تولیدکنندگان قطعات خودرو ایجاد کند.

* اشاره کردید به شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن برای صنعت قطعه، بفرمایید تعطیلات دوهفته‌ای دولت کنترل بیماری چه تاثیری در فعالیت قطعه‌سازان دارد؟ آیا محدودیت‌های اعمال شده تولید قطعات را با مشکل همراه خواهد کرد؟ همچنین بفرمایید آیا تردد کارکنان متخل شده است؟
تعطیلی شهرهای بزرگ روی فعالیت تولیدکنندگان تاثیر دارد، تردد برای نیروی انسانی واحدهای تولیدی سخت است. ازسوی شرکت‌های که فروشنده قطعات دارند با تعطیلی مواجه شده‌اند. بسیاری از قطعات که ما محبور به تامین آن از بازار بودیم، با چالش مواجه شده است ولی از منظر کلی قطعه سازان در فروردین سال جاری اعتقاد داشتند، قطعه‌سازی نیز مانند سایر اصناف باید تعطیل باشند. زیرا نمی‌توان با دو سیاست پیش رفت. نمی‌توان فروشگاه‌های قطعات صنعتی را بست روی شهرها و از سوی بنگاه‌های صنعتی را باز نگهداشت تا با شرایط فعلی کار کنند.
اگر شرایط برای همه یکسان می‌بود، شرایط بهتر بود. باتوجه به تصیمم ستاد پیشگیری از کرونا، مشکلاتی که اکنون گریبان بنگاه‌های اقتصادی را گرفته، بحث ترددها است. بسیاری از مدیران این بنگاه‌های صنعتی به شهرهای اطراف تهران تردد دارند و متاسفانه تهیه مواداولیه و قطعات نیز همانطور که اشاره کردم از بازار مشکل شده است.

* مسئولان دولتی ابتدای سال وعده‌هایی در خصوص حمایت از واحدهای تولیدی و خسارت دیده از کرونا سر می‌دادند، آیا حمایتی از قطعه سازان به عنوان بخشی که از شیوع بیماری خسارت دیده بود شد؟ سازمان‌هایی همچون سازمان تامین اجتماعی و مالیاتی همکاری لازم را با تولیدکنندگان دارند؟
کرونا انتظار می‌رفت دولت در شرایط کرونا تسهیلاتی را برای صنعت خودرو فراهم کند. به خصوص دو سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی همکاری بیشتری را با تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت و جلوگیری از زمین خوردن آن‌ها داشته باشند. هرچند سازمان امور مالیاتی بخش نامه‌ای صادر کرده و بسیاری از موارد را به ماه بهمن موکول کرده است اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی تاکنون هیچ کمکی نکرده است.

سازمان امور مالیاتی بخش نامه‌ای صادر کرده و بسیاری از موارد را به ماه بهمن موکول کرده است اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی تاکنون هیچ کمکی نکرده است، البته انتظار خاصی هم از تامین اجتماعی نداشتیم و نداریم فقط چندماهه مطالبات لیست بیمه‌ها را به تعویق بندازند تا کارگاه‌ها دچار مشکل و جریمه نشوند

این موضوع شاید ناشی از آن باشد که نمی‌داند اکنون باید چه تصمیمی بگیرند و یا مشکلاتی در داخل خودشان دارند و همین موضوع در شرایطی که انتظار همکاری بیشتر داشتیم مانع از آن شده است که برای تولیدکنندگان تسهیلاتی در نظر بگیرند.
البته انتظار خاصی هم از تامین اجتماعی نداشتیم و نداریم فقط چندماهه مطالبات لیست بیمه‌ها را به تعویق بندازند تا کارگاه‌ها دچار مشکل و جریمه نشوند. از سویی شاهد این هستیم که مشکل جدید برای تولیدکنندگان ایجاد کرده‌اند که آن نیز حسابرسی تامین اجتماعی است. مراجعه می‌کنند به بنگاه‌های تولیدی در صورتی که مشکلات نهاده‌های تولیدی وجود دارد.
این حسابرسی از سال‌های گذشته است و برای وصول لیست بیمه ای است که باید می گرفته و نگرفته است. این مساله نیز جریمه بسیار زیادی برای تولیدکنندگان داشته است، در این خصوص تولیدکنندگانی مراجعه به انجمن کردند که و هرچقدر این موضوع را پیگیری کردیم متاسفانه مسئولان و تصمیم گیران سازمان تامین اجتماعی هیچ توجهی به مشکلات تولیدکنندگان ندارند.

کد خبر: ۵۶٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha