۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
خودروهای شخصی قید دوگانه سوز شدن رایگان را بزنند
اولویت با خودروهای عمومی است

خودروهای شخصی قید دوگانه سوز شدن رایگان را بزنند

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می‌گوید که اولویت تخصیص کمک بلاعوض ۲ میلیون تومانی برای دوگانه سوز کردن با خودروهای عمومی است وهنوز در رابطه با خودروها و مسافرکش‌های شخصی تصمیمی گرفته نشده است.

بازار- سهمی از  ۶۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای  دوگانه سوز کردن خودروها به مسافرکش های شخصی نرسید.   آنگونه که فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  به بازار گفته، «اولویت تخصیص وام برای دوگانه‌سوز کردن خودروها با خودروهای عمومی بوده و هنوز تصمیمی در رابطه با خودروهای شخصی گرفته نشده است. » اما این خبر در حالی اعلام شده که سید مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو به بازار می‌گوید: مسافرکش های شخصی که برای دوگانه سوز کردن خودروها مراجعه می‌کنند نسبت به قبل از هدفمندی ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر شده است. او می گوید: بیشتر این افراد در طبقه درآمدی پایین قرار داشته و برای کاهش هزینه‌های خود ناچار به دوگانه سوز کردن  از جیب خود شده اند. حال آنکه نفع اقتصادی مصرف کمتر بنزین برای دولت بیشتر از مردم عادی است.

صرفه جویی ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی دوگانه سوز کردن خودرو

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، دوگانه سوز کردن خودروها بین  ۴  تا ۵ میلیون تومان آب می‌خورد. هزینه ای که به اذعان سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خیلی سریع جبران می شود.  کاهی با بیان اینکه در حال حاضر چیزی حدود ۴ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد، گفت: با اجرای این طرح تعداد خودروهای دوگانه سوز به حدود ۵.۵ میلیون دستگاه افزایش می یابد.

آنگونه که سخنگوی شرکت پخش و پالایش اعلام کرده دوگانه سوز شدن خودرو به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان در ماه سود برای رانندگان به دنبال دارد که در سال به  ۵ تا ۶ میلیون تومان میرسد. البته سود دوگانه سوز شدن برای تاکسی‌های ون خیلی بیشتر از این حرف ها بوده و به  حدود ۶ تا ۱۰ میلیون تومان در سال می رسد.

افزایش مصرف سی ان جی به ۳۳ میلیون مترمکعب

آمار اعلامی از طرف رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG، نشان می‌دهد که مصرف سی ان اجی از حدود ۱۹ میلیون مترمکعب در روز(قبل از اجرای سهمیه بندی بنزین) به حدود ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. در واقع گر تعداد خودروهای دوگانه سوز را ۴ میلیون دستگاه در نظر بگیریم، می توان ادعا کرد که هر خودرو به طور متوسط ۶ مترمکعب سی ان جی می‌سوزاند. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که با اجرای این طرح و افزایش تعداد خودروهای دوگانه ساز، میزان مصرف این سوخت پاک ۹ میلیون مترمکعب بیشتر می شود و به حدود ۳۳ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد. البته از آنجاییکه که این خودروها عمومی هستند، میزان مصرف سوخت آنها خیلی بیشتر از ۶ مترمکعب خواهد بود.  اما سوال اینجاست که آیا  تعداد فعلی جایگاه های سی‌ان‌جی می‌تواند جوابگوی این حجم از نیاز  باشد.

کد خبر: ۵٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha