۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
سوءمدیریت داخلی مانعی برای توسعه صادرات/ کارآفرینان نیازمند حمایت و تسهیل گری دولت
صادر کننده نمونه در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

سوءمدیریت داخلی مانعی برای توسعه صادرات/ کارآفرینان نیازمند حمایت و تسهیل گری دولت

همدان- صادرکننده و کارآفرین نمونه استان همدان تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی در عرصه بین المللی و سوءمدیریت داخلی را مانعی برای توسعه برشمرد و بر لزوم تعامل بیشتر برای برون رفت از این وضعیت تاکید کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: تنوع محصولات باغی و زراعی در استان‌های غربی کشور به‌ویژه استان همدان همواره این موضوع را به ما گوشزد کرده که باید فکری برای رونق صنایع تبدیلی این بخش داشته باشیم؛ از آردسازی، تولید رب گوجه‌فرنگی، بسته‌بندی غلات و حبوبات، ماکارونی، کیک و کلوچه، ترشی‌ها و شوری‌ها گرفته تا روغن‌کشی از دانه‌های خام، فرآوری سیب‌زمینی، کشمش، عرقیات و اسانس، لواشک، بسته‌بندی میوه، کمپوت، بسته‌بندی زعفران، گیاهان دارویی، تولید سرکه، مربا، بسته‌بندی قارچ و غیره.

اما به‌راستی استان همدان چقدر توانسته از ظرفیت‌های موجود صنایع تبدیلی محصولات باغی و زراعی خود بهره‌مند شود؟

شرکت صنایع غذایی سحر تحت مالکیت بخش خصوصی در سال ۱۳۷۰ در زمینی به وسعت شش هزارمترمربع با سالن‌های تولید و انبار و زیربنای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در شهر همدان به منظور تولید انواع مواد غذایی بر پایه محصولات کشاورزی (کنسروهای غیرگوشتی) تأسیس و در سال ۱۳۷۳ با اخذ پروانه بهره برداری و همچنین پروانه ساخت برای ۱۵ نوع محصول فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است.

مسعود توتونچیان مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان از کارآفرینان و صادرکنندگان شاخص کشور است که خبرنگار بازار با وی به گفتگو نشسته که متن این گفتگو را در ادامه می خوایم:

توتونچیان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی توسط صنایع غذایی سحر همدان جذب می‌شود، عنوان کرد: این محصولات از تمامی استان‌های کشور و با محوریت همدان جذب می‌شود.

زیتون را از گیلان و زنجان، توت‌فرنگی و نخودفرنگی را از گلستان، گیلاس را از آذربایجان غربی، زردآلو را از آذربایجان شرقی و سمنان وارد این شرکت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان در تشریح این موضوع ادامه داد: به‌عنوان مثال، زیتون را از گیلان و زنجان، توت‌فرنگی و نخودفرنگی را از گلستان، گیلاس را از آذربایجان غربی، زردآلو را از آذربایجان شرقی و سمنان وارد این شرکت می‌کنیم و محصولاتی را که در استان همدان نداریم از سایر استان‌ها تأمین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در حال حاضر به‌صورت مستقیم در این شرکت کار می‌کنند، تأکید کرد: عموم این افراد بومی همدان هستند.

توتونچیان در خصوص شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های صادراتی نیز بیان کرد: شیوع ویروس کرونا تمامی فعالیت‌ها را با مشکلاتی روبرو کرد و تأثیرات بسیاری روی آنها گذاشت ضمن اینکه در تولید ما نیز با توجه به اینکه ماهیت کار صنایع تبدیلی و صنایع غذایی است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی پرسنل کارمان را ادامه می‌دهیم.

مسعود-توتونچیان.jpg

وی پاسخ به اینکه آیا کرونا روی تولید، فروش یا صادرات محصولات شرکت شما اثری گذاشته یا خیر؟ عنوان کرد: با تمهیداتی که به سرعت اندیشیدیم، در زمینه مواد اولیه، شبکه توزیع، پرسنل و به‌کارگیری رویکردهای کیفی و بهداشتی در روند تولید، مشکل خاصی در زمینه شیوع کرونا برایمان ایجاد نشد و توانستیم شرایط مربوط به آن را مدیریت کنیم.

با توجه به تحریم های اقتصادی مشکلاتی در خصوص صادرات و برگشت ارز وجود دارد

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان ادامه داد: صادرات نیز مسائل خاص خود را دارد چراکه با توجه به تحریم های اقتصادی مشکلاتی در خصوص صادرات و برگشت ارز وجود دارد اما با این حال، تلاش می کنیم صادرات محصولاتمان را ادامه دهیم.

توتونچیان با بیان اینکه سالانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات تولیدی ما به کشورهای دیگر صادر می‌شود، عنوان کرد: حوزه اروپا، امریکا، کشورهای عربی و عراق از جمله مقاصد محصولات غذایی سحر همدان هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ نوع محصول در این شرکت تولید می‌شود، یادآور شد: صادرات محصولات از تنوع بالایی برخوردار است و قسمت عمده این محصولات، بر اساس پتانسیل بالای کشور ایران شامل رب‌گوجه، خیارشور، انواع و اقسام شوری‌جات، ترشی‌جات و مرباجات است و با این محوریت، چند حوزه مختلف دنیا را به‌عنوان مقصد صادرات داریم.

توتونچیان عنوان کرد: سعی ده علی رغم تحریم و شیوع ویروس کرونا، صادرات و اشتغال را حفظ کنیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نیز در پیش بگیریم.

وی موانع سر راه صنایع تبدیلی و تولید در حوزه صنایع غذایی را نیز چنین عنوان کرد: در بحث صنایع غذایی موضوع تأمین محصولات کشاورزی و باغی، گران شدن نهاده‌های کشاورزی، افزایش قیمت، سرمایه در گردش، قوانین بانکی و مواردی از این دست می‌تواند مشکلات و چالش‌هایی ایجاد کند.

توتونچیان ادامه داد: تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی بین المللی و سوءمدیریت داخلی نیز مشکلات دیگری را در این عرصه ایجاد می‌سازند.

با همکاری و همدلی‌ها می‌توان مسیر را به سمتی برد که از بحران‌ها و مشکلات آن بر واحدهای تولیدی و صنعتی جلوگیری شود

وی بر لزوم تعامل بیشتر به عنوان راه برون رفت این مشکلات اشاره کرد و گفت: با ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها، همکاری رسانه‌های عمومی در جهت معرفی ارزش کارآفرینی و فرآوری و تولید غذا برای مردم و هم چنین با همکاری و همدلی‌ها می‌توان مسیر را به سمتی برد که از بحران‌ها و مشکلات آن بر واحدهای تولیدی و صنعتی جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان تاکید کرد: با این روند از یک سو، اشتغال را حفظ می‌کنیم و از سویی، تولید غذا را به نحو احسن برای مردم در سر لوحه کارمان قرار می‌دهیم.

1397082608123552015920364.jpg

بسیاری از کارخانه‌های فرآوری محصولات غذایی نیازمند تجهیزات به‌روز در بسته‌بندی مواد و تولید هستند ضمن اینکه توسعه صنعت فرآوری محصولات غذایی بدون استفاده از نیروهای متخصص امکان‌پذیر نیست.

بدین‌سان با رونق بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان، شاهد جذب نیروهای متخصص و کارآمد و البته جوان بو د که با این تفاسیر، امید است با رونق صنایع تبدیلی و احداث واحدهای صنایع تبدیلی مانع خام فروشی و بیکار بودن جوانان شد و در مسیر ارزآوری، صادرات و درآمدزایی و البته معرفی برندهای مربوطه قدم برداشت.

توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی در تمامی شهرستان‌های همدان در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان مورد تاکید است

ناگفته نماند توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی در تمامی شهرستان‌های همدان در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان مورد تاکید است بدین سان، امید می‌رود در سال جهش تولید، شاهد مهیّاسازی زیرساخت‌ها در این مسیر باشیم و فرش‌های قرمز، پیش پای سرمایه‌گذاران این عرصه، پهن شود و شاهد دغدغه‌هایی از جنس بروکراسی‌های اداری یا عدم تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز یا احیاناً عدم حمایت‌ها نباشیم.

کد خبر: ۵۶٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha