۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷
ایجاد بنگاه مسکن در شهر پردیس متوقف شد/ برخورد حقوقی با برخی مالکان مسکن مهر
مدیر عامل شهر جدید پردیس در گفتگو با بازار:

ایجاد بنگاه مسکن در شهر پردیس متوقف شد/ برخورد حقوقی با برخی مالکان مسکن مهر

هدایت، مدیر عامل شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه قیمت مسکن در شهر جدید پردیس به تبعیت از تهران این روزها افت پیدا کرده و حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است، گفت: برخورد با دلالان مسکن مهر با جدید در حال قانونی شدن است و چند ماهی است که مجوز ایجاد مشاور املاک در این شهر متوقف شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عدم محدودیت در ایجاد و تاسیس بنگاههای مسکن به خصوص در شهرهایی که پروژه مسکن مهر در آنها به تعداد بالایی احداث شده است باعث شده تا تعداد بنگاههای مسکن بیش از حد نیاز بوده و پدیده دلالی مسکن مهر گسترش زیادی پیدا کند.

بر اساس قانون نظام صنفی هر مراجعه کننده ای که دارای تحصیلات خواندن و نوشتن باشد می تواند با مراجعه به اتحادیه املاک درخواست مجوز تاسیس مشاور املاک کند، بنابراین نبود سقف و حدود صنفی باعث شده تا در شهر جدید پردیس تعداد بنگاههای مسکن از حالت عادی خارج شده و بیش از نیاز باشد. رشد بی ضابطه قیمت ها چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره یکی از معایب وجود تعداد بالای مشاوران املاک در فصل نقل و انتقالات مسکن است.

اما پدیده دلالی مسکن مهر نیز یکی دیگر از مشکلات تعداد زیاد واحدهای صنفی فعال در امر خرید و فروش مسکن است.

ابتدا باید در خصوص تاسیس و راه اندازی بنگاههای مسکن به این موضوع اشاره کنم که چند ماهی است که به هیچ متقاضی راه اندازی بنگاه مسکن مجوز مشاور املاک داده نشده است

در این خصوص مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا پدیده دلالی مسکن این روزها که قیمت ها دچار افت شده است وجود دارد؟ گفت: ابتدا باید در خصوص تاسیس و راه اندازی بنگاههای مسکن به این موضوع اشاره کنم که چند ماهی است که به هیچ متقاضی راه اندازی بنگاه مسکن مجوز مشاور املاک داده نشده است. این اقدام با هماهنگی تمام نهادهای ذیربط بوده است تا بتوانیم با پدیده دلالی مسکن نیز مقابله کنیم.

وی افزود: قطعا برای برخورد با پدیده دلالی مسکن به خصوص دلالی مسکن مهر نیازمند این هستیم که نهادهای قضایی و امنیتی نیز با ما همکاری کنند که خوشبختانه این همکاری به خوبی انجام شده است. اما برای اینکه این اقدام با موفقیت بیشتری همراه باشد و سرعت بیشتری بگیرد می توان به انتقال مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و آنرا یک اقدام مناسب برای بازار مسکن دانست.

انتقال مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی به نفع بازار مسکن
مدیر عامل شهر جدید پردیس تاکید کرد: انتقال مشاوران املاک به وزارت راه و شهرسازی به نفع بازار مسکن است و ابزارهای قانونی را در برخورد با دلالان مسکن مهر در اختیار ما خواهد گذاشت بنابراین تصمیم دولت و شخص رئیس جمهور در انتقال اتحادیه مشاوران املاک از وزارت صنعت ، معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازی که گفته می شود این روزها در حال نهایی شدن است را باید به فال نیک گرفت. 

هدایت ادامه داد: این اقدام مثبت با این هدف است که مشاوران املاک از ذیل وزارت صنعت، معدن و تجارت به ذیل وزارت راه و شهرسازی منتقل شوند تا وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه بتواند سیاست‌گذاری مناسب را در قبال مشاورین املاک اعمال کُند.

مدیر عامل شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه قطعا انتقال مشاوران املاک از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت راه و شهرسازی در راستای نظارت بیشتر بر بازار مسکن است خاطر نشان کرد: یکی از معضلات این روزهای شهر جدید پردیس وجود دلالان سرپایی مسکن مهر است به همین دلیل منتقل شدن اتحادیه املاک به وزارت راه و شهرسازی موجب می شود تا ابزار قانونی خوبی را در اختیار شرکت عمران قرار دهند تا با دلالان مسکن مهر راحت تر برخورد کند.

هدایت تاکید کرد: اینکه تولید مسکن و متولی بخش مسکن باشیم اما نظارت آن بر عهده نهادی باشد که چندان تخصصی نداشته باشد شاید برای بخش مسکن سودآور نبود.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پردیس
وی در خصوص اینکه آیا قیمت مسکن در شهر جدید پردیس که به دلیل نزدیکی به تهران همواره مورد توجه بوده و تقاضا برای خرید مسکن در آن بالا است آیا این روزها که قیمت ها در تهران افت ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته است کاهش قیمت داشته است؟ گفت: در خصوص قیمت مسکن در شهر جدید پردیس هفته گدشته در گزارشهایی که کسب شد حاکی از کاهش ۱۰ درصدی بوده است. شهر جدید پردیس همواره متاثر از شهر تهران قیمت های خود را در بازار مسکن تعیین می کند. یعنی هر زمان که قیمت مسکن در تهران افزایش یافت قیمت مسکن در شهر جدید پردیس نیز صعودی می شود.

۵ هزار مالک مسکن مهر دفترچه اقساط نمی گیرند
وی در پاسخ به این سئوال که بازپرداخت اقساط مسکن مهر یکی از منابع تامین منایع مالی برای تکمیل پروژه مسکن مهر است اما علیرغم بخشنامه ای که برای افزایش نرخ سود تسهیلات از ۴ درصد به ۱۸ درصد برای متقاضیان و مالکان مسکن مهر که اقدام به دریافت دفترچه اقساط نمی کنند ظاهرا کارساز نبوده است؟ گفت: بخشنامه افزایش تسهیلات مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد برای مالکان مسکن مهر که اقدام به تحویل و دریافت دفترچه اقساط نکنند تا حدودی کارساز شده است اما هنوز در شهر جدید پردیس تعداد زیادی از مالکان مسکن مهر اقدام به تحویل واحد مسکونی و دریافت دفترچه اقساط نمی کنند.

مدیر عامل شهر جدید پردیس ادامه داد: در حال حاضر حدود پنج هزار مالک مسکن مهر که اتفاقا ساکن هم شده اند از دریافت دفترچه اقساط خودداری می کنند. هر چند به این افراد بارها تذکراتی داده شده است تا نسبت به دریافت دفترچه اقساط اقدام کنند. به هر حال در صورتی که این اقدام موثر واقع نشود با این افراد برخورد حقوقی خواهد شد

هدایت در پاسخ به این پرسش که از وام ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل زیربناها و پروژه های مسکن مهر چه میزان پرداخت شده است؟ اظهار داشت: از زمان تصویب پرداخت تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که در اردیبهشت ماه بود تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود و تلاش می کنیم تا پایان امسال نیز مابقی تسهیلات را دریافت کنیم.

وی گفت: با افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در بهمن ماه سال جاری تعداد واحدهای افتتاح شده مسکن مهر در پردیس به ۷۰ هزار واحد مسکونی می رسد.

کد خبر: ۵۶٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha