۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
تحقق جهش تولید با باور توان ایرانی
یادداشت؛

تحقق جهش تولید با باور توان ایرانی

بندرعباس- هر جا دولتمردان و تصمیم گیران به توان و استعدادهای ایرانی اعتماد کردند نتیجه گرفته اند، این مطلب بخشی از یاداداشت حسین روحی فعال رسانه ای در استان هرمزگان است.

حسین روحی؛ بازار: با شدت گرفتن تحریمهای ظالمانه علیه کشور عزیزمان ایران، توجه به تولید داخلی به عنوان اصلی مهم در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری هم در این سالها، شعار سال را به عنوان مانیفست مهم اعلام فرمودند. از سال ۱۳۹۰به این سمت و سو راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سالها اقتصادی بوده است.

جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی، حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی، دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، تولید – اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید عناوینی بوده که هوشمندانه برای این سالها برگزیده و اعلام فرمودند.

اگر در این سالها تمام تلاشها معطوف تحقق این شعار می شد. کشور ما هرگز دچار لطمات شدید از ناحیه تحریمهای ظالمانه نمی شد.

سال جاری با افزایش تحریمها و پاندمی کرونا آغاز شد لذا این سال جهش تولید نام گرفت. از یکسو مشکلاتی که دشمنان قسم خورده برای این ملت و مملکت ایجاد کرده بودند و از سوی دیگر پاندمی کرونا که اقتصاد و تولید کشورهای جهان را نشانه گرفته بود. در این شرایط جهش تولید به عنوان ابزار مهم قدرت معرفی شد.

رهبر انقلاب فرمودند «جهش تولید یکی دیگر از ابزارهای قوی‌شدن است که البته الزاماتی از جمله مقابله با قاچاق کالا و واردات بی‌رویه، اعطای مشوق‌ها به تولیدکنندگان و برخورد قضایی با سوء استفاده‌ کنندگان از کمک‌های دولتی دارد که این کارها باید امسال انجام شود».

هرجا دولتمردان و تصمیم گیران به توان و استعدادهای ایرانی اعتماد کردند نتیجه گرفته شد
در بحران کرونا درحالی بسیاری از کشورهای دنیا به شدت دچار کمبود تجهیزات پزشکی، از ماسک تا گان و دستگاههای وینتلاتور بودند و گاهی اخباری مبنی بر سرقتهای سازمان یافته این تجهیزات در برخی کشورهای مدعی منتشر می شد، شرکتهای دانش بنیان ایرانی پا به میدان گذاشته و موفق به ساخت و تولید تجهیزات پزشکی از جمله مواد ضدعفونی‌کننده، تولید ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ درصد، تولید دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)، تولید انواع کیت‌های تشخیصی و دوربین‌های حرارتی شدند.

این نمونه بارزی از توان ایرانی است. اما متاسفانه اینهمه ظرفیت های ناب و خدادادی ، مورد غفلت قرار می گیرد.

هرمزگان را ایران کوچک می نامند، تنوع فرهنگی ، تنوع قومی، تنوع زبانی، ظرفیت های عظیم دریایی و شیلاتی، پتانسیل های نامحدود طبیعی (آب، خاک، منابع انسانی کار آمد)، زیرساخت های بی مانند توسعه ای، جزایر ومناطق مستعد، صنایع معظم و معادن منابع زیر زمینی ارزشمند این استان را مهیای تبدیل شدن به نمونه یک جامعه تحول یافته کرده است اما متاسفانه این ظرفیت ها یا نادیده گرفته می شود یا اراده ای برای به فعلیت رساندن آنها وجود ندارد.

استان هرمزگان اگر به اقتصاد دریا محور توجه کند، اگر به اقتصاد کشاورزی عنایت داشته باشد، اگر به فعال سازی معادن و منابع همت گمارد، فقر واژه ی بیگانه ای در این خطه خواهد بود. بیکاری و عدم اشتغال بی معنی می شود

استان هرمزگان اگر به اقتصاد دریا محور توجه کند، اگر به اقتصاد کشاورزی عنایت داشته باشد، اگر به فعال سازی معادن و منابع همت گمارد، فقر واژه ی بیگانه ای در این خطه خواهد بود. بیکاری و عدم اشتغال بی معنی می شود.

امروز به مدد همین اندک توجه به حوزه اشتغال دریایی قطب تولید میگو پرورشی هستیم، در تولید و صادرات ماهی در قفس حرف برای گفتن داریم در جابه جایی کالا از طریق حمل و نقل دریایی درجمع برترین ها هستیم در بخش کشاورزی و باغداری و نخل داری، محصولات صیفی هرمزگان به دلیل خارج از فصل بودن بازار های داخلی را در اختیار دارد پیارم حاجی آباد با نام خرمای شکلاتی مرز ها را درنوردیده است.

لیمو، انبه و سایر مرکبات شرق هرمزگان علاوه بر بازار های داخلی بازارهای منطقه و جهان را به خود اختصاص داده است. سیر بشاگرد در زمره بهترین نوع سیر ایران قرار دارد همه این ها نشان می دهد هرمزگان آماده جهش تولید است اما متاسفانه تجار و بازرگانان در چنبره مقررات خلق الساعه و مکرر گرفتار آمده اند.

کشاورزان درگیر طرح های عجیب و غریبی چون تعدیل پروانه های بهره بردار آب و تعادل بخش منابع آّبی دشت ها با مشکل روبرو هستند، صنعت گر و سرمایه گذار مواد اولیه را نمی تواند تامین نماید همه اینها درد هایی است که با مدیریت مدبرانه قابل حل هستند که متاسفانه چندان توجهی نمی‌شود

کشاورزان درگیر طرح های عجیب و غریبی چون تعدیل پروانه های بهره بردار آب و تعادل بخش منابع آبی دشت ها با مشکل روبرو هستند، صنعت گر و سرمایه گذار مواد اولیه را نمی تواند تامین نماید همه اینها درد هایی است که با مدیریت مدبرانه قابل حل هستند که متاسفانه چندان توجهی نمی‌شود.

تبدیل شدن به قدرت منطقه ای و جهانی، رسیدن به رشد اقتصادی و استقلال و خودکفایی و در یک کلام جهش تولید در گروه الزاماتی است که باید به آن توجه کرد.

مشارکت مردم و بخش خصوصی به عنوان یک اصل مهم باید مورد توجه قرار گیرد. فضای جامعه باید به سمت بهبود وضع کسب و کار و حمایت از تولید داخل حرکت کند، مقابله با قاچاق، برداشتن قوانین دست پاگیر در حوزه های تولید و رشد اقتصاد، مبارزه بی امان با اخلال گران اقتصادی بدون توجه به موقعیت آنان و تامین امنیت سرمایه گذاری راهکاری مهمی هستند که باید به آنها توجه شود.

جهش تولید در فضای همدلانه قوای سه گانه و مردم محقق می شود. دمیدن بر طبل اختلاف، چشم داشتن به بیرون از مرزها، امید بستن به اتفاقات دول دیگر، ایجاد فضای غبار آلود و تاریک، تزریق نا امیدی و یاس هرگز کشور را به سر منزل مقصود در حوزه تولید و رشد اقتصادی نخواهد رساند.  

کد خبر: ۵۵٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha