۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
دیده بانی و رصد ملخ صحرایی در ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان وبلوچستان
در گفتگو با بازار عنوان شد:

دیده بانی و رصد ملخ صحرایی در ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی سیستان وبلوچستان

زاهدان - نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون رد یابی ملخ صحرایی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی جنوب استان انجام شده است.

محمد علی نیکبخت در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: ملخ صحرایی یکی از مهم‎ترین آفت‎های تمام محصولات کشاورزی است که اگر به صورت فاز مهاجر درآید، قادر است تغییراتی در ویژگی‎های فیزیولوژیکی و رفتاری خود به وجود آورد که از حالت انفرادی به مهاجری و گله‎ای تبدیل شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‎شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه سازمان جهانی فائو نظارت مستقیم روی آفت ملخ صحرایی در سطح جهان دارد تصریح کرد: مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.

وی ادامه داد: از همین رو در پی هشدار سازمان جهانی فائو و کارشناسان سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر هجوم مجدد ملخ صحرایی مهاجر برای زمستان گذرانی به سوی مرزهای کشور، سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان کلیه امکانات وتجهیزات مبارزه شیمیایی با ملخ صحرایی را که در دوره قبل نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود سرویس و آماده بکار کرد.

نیکبخت با اشاره به اینکه عملیات دیده بانی از حدود یک ماه قبل آغازشده است، گفت: تاکنون رد یابی ملخ صحرایی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی جنوب استان سیستان و بلوچستان انجام شده است.

وی از همه بهره برداران شوراهای اسلامی، دهیاران و دست اندرکاران بخش کشاورزی خواست در صورت مشاهده دستجات ملخ صحرایی در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی یا مدیریت های جهاد کشاورزی گزارش کنند تا عملیات سرکوب و دفع آفت در کوتاهترین زمان انجام گیرد.

کد خبر: ۵۵٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha