۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
توزیع واکسن کرونا می‌تواند رهبری جهانی آمریکا را تقویت کند
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل:

توزیع واکسن کرونا می‌تواند رهبری جهانی آمریکا را تقویت کند

«مادلین آلبرایت» بیست سال پیش، آمریکا را جایگزین ناپذیر توصیف کرد اما اکنون جهان برای آمریکا، اصطلاح ناتوان را بکار می برد.

بازار، گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن افرز اخیرا مقاله ای با عنوان «قدرت، توانش، عمل» با قلم «سامانتا پاور» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل منتشر نموده است. ترجمه متن این مقاله از نظر می گذرد.

طبق نظرسنجی موسسه پیو از ۱۳ قدرت اقتصادی، ۸۴ درصد از پاسخ دهندگان بر این باور بودند که ایالات متحده آمریکا ضعیف ترین عملکرد در مدیریت کویید ۱۹ را به نمایش گذاشته است. مدیریت ناکارای همه گیری را می توان آخرین رشته از بی کفایتی های ایالات متحده مریکا دانست.

آن دسته از افرادی که باور دارند ایالات متحده باید یک نقش مرکزی در حل مسئله دگرش های آب و هوایی و سایر مشکلات مشترک جهانی داشته باشد- چرا که چنین راه حل هایی اساسا نیازمند تجربه و ساخت ائتلاف های کارآمد است- باید بیش از پیش نگران باشند، زیرا امروز افراد کم و کم تری ایالات متحده آمریکا را در حل مشکلات بزرگ جهانی توانمند می بینند. 

اکنون بر خلاف گذشته، ایالات متحده آمریکا یک رقیب قدرتمند در پهنه جهانی دارد. درست زمانی که کشور تلوتلو خوران حرکت می کند چین دارد لباس رهبری جهانی را به تن اندازه می کند. چین با شیوع ویروس کرونا، دیپلماسی زورگویانه، رویکردهای بحث انگیز پیرامون توسعه و نقض حقوق بشر حالا فرصتی تازه را به رئیس جمهور منتخب، «جو بایدن»، ارزانی می دارد.

رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا باید با این واقعیت دست و پنجه نرم کند که آمریکا – خانه بیش از ۴۰ درصد از برندگان جایزه نوبل در صلح، ادبیات، اقتصاد، شیمی، پزشکی و فیزیک- لیاقت آن را ندارد که قابل اعتماد باشد. به این ترتیب او در شرایط سختی است چرا که باید با بازگرداندن رهبری جهان به آمریکا یک بار دیگر ثابت کند که ایالات متحده آمریکا کارگشای توانمندی است.

دولت جدید باید مشکلات داخل ایالات متحده آمریکا را در اولویت قرار دهد. بایدن باید ابتکاراتی در سیاست خارجه به کار گیرد تا به سرعت کاردانی و شایستگی آمریکایی را به رخ  بکشد

دولت جدید باید مشکلات داخل ایالات متحده آمریکا را در اولویت قرار دهد. بایدن باید ابتکاراتی در سیاست خارجه به کار گیرد تا به سرعت کاردانی و شایستگی آمریکایی را به رخ  بکشد. تاکید زبانی کم تر بر نظم لیبرال بین الملل و نمایش عملی توانمندی های بی همتای ایالات متحده آمریکا در ارائه موضوعاتی که هم اکنون زندگی صدها میلون انسان را به چالش کشیده، ضروری است.

هدایت جهانی در توزیع واکسن کویید ۱۹، تقویت فرصت های آموزشی برای دانشجویان خارجی و مبارزه با فساد در داخل و خارج، سه زمینه ای هستند که بایدن می تواند از آنها برای بازگشت اعتبار آمریکایی بهره ببرد.

در سال ۲۰۰۹، آخرین باری که بایدن وارد قوه مجریه شد دولت اوباما با پیامدهای فاجعه بار پس از جنگ عراق و نگرانی های مشابه با دوره کنونی روبرو بود. اوباما نیز همان مسیری را در پیش گرفت که حالا بایدن قول آن را می دهد: پیوستن دوباره و همکاری با جامعه جهانی.

اقدامات صورت گرفته در هشت سال دولت اوباما در سرتاسر جهان برای کسب حسن نیت آمریکایی ضروری بود و ثمره آن تلاش ها تا انتهای سال ۲۰۱۵ به بار نشست. در پایان سال ۲۰۱۵، هنگامی که در سازمان ملل به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا حضور داشتم نسبت به دو سال گذشته اشتیاق روزافزون کشورها به همکاری با ایالات متحده را حس می کردم.

نتایج آرای الکترال و پشتیبانی جمهوری خواهان سرشناس از ترامپ پیرامون دستکاری در انتخابات، این نگرانی را در سطح جهانی نیرو می بخشد که بهبود در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا زودگذر است

نتایج آرای الکترال و پشتیبانی جمهوری خواهان سرشناس از ترامپ پیرامون دستکاری در انتخابات، این نگرانی را در سطح جهانی نیرو می بخشد که بهبود در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا زودگذر است. این نکته را نباید نادیده گرفت که آنچه اوباما ساخت فراتر از دیپلماسی بود و به دانش عملیاتی عظیم و به کارگیری منابع اقتصادی، فنی و اطلاعاتی که کشورهای دیگر از آن بی بهره اند، نیاز داشت.

نظرسنجی موسسه گالوپ نشان می دهد که علی رغم مزیت چین از عقب نشینی ایالات متحده آمریکا از رهبری جهانی، به طور متوسط تنها ۳۲ درصد از ۱۳۰ کشور دنیا به چین به عنوان رهبر جهان باور دارند. همان نظرسنجی نشان می دهد که بیشتر آن کشورها حتی نظر مساعدی هم نسبت به چین ندارند. در بریتانیا، مخالفت با چین در پنج سال گذشته زیر ۴۰ درصد بود اما حالا به تقریبا ۷۵ درصد رسیده است. این روند در کانادا، استرالیا، آلمان و کره جنوبی نیز نمایان است.

نوع برخورد چین با دگرش های جهانی با واکنش های منفی در بسیاری از کشورها روبرو شده است. حتی قبل از همه گیری نیز نگرانی های جهانی پیرامون فعالیت های توسعه ای چین در سرتاسر دنیا در حال افزایش بود.

هنوز روشن نیست که آیا چین راهبرد آگاهانه «دیپلماسی دام بدهی» را دنبال می کند یا نه. اینکه چین چقدر از توسعه خود را وام دارِ کشورهای در حال توسعه است نیز روشن نیست. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۵۰ کشور از بزرگ ترین دریافت کنندگان وام های چین، حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به چین بدهکارند. مخالفت عمومی با پروژه «یک کمریند یک جاده» حتی در کشورهایی که به شدت صدای مخالف را سرکوب می کنند- قزاقستان، لائوس، میانمار- نیز دیده می شود. با توجه به موج نارضایتی ها از چین، فرصت ها برای رئیس جمهور تازه ایالات متحده آمریکا خودنمایی می کند.

جهت کسب بیشترین میزان نفوذ، ایالات متحده آمریکا باید بر توانایی های بی همتایش در تامین مهم ترین نیازهای کشورها تکیه کند. دولت بایدن می تواند با توزیع جهانی واکسن به دنیا یادآوری نماید که انچه انجام می دهد بی همتاست. پخش واکسن تنها برای کشور ۳۲۸ میلیون نفری ایالات متحده آمریکا کار را تمام نمی کند - وقتی کویید ۱۹ هنوز در سایر نقاط جهان رواج دارد. ایالات متحده باید توافقات دو جانبه با کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط داشته باشد تا واکسن به شهروندان آنها برسد. در پخش واکسن، آمریکا مزیت رقابتی آشکار نسبت به چین دارد: تخصص علمی بی مانند و دسترسی جهانی غیر قابل رقابت.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha