۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
تراز مثبت بازرگانی در خراسان رضوی؛ ۷۷۰ میلیون دلار کالا صادر شد
ناظر گمرکات خراسان رضوی درگفت‌وگو با بازار

تراز مثبت بازرگانی در خراسان رضوی؛ ۷۷۰ میلیون دلار کالا صادر شد

مشهد- از دی‌ماه سال گذشته با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا یکی از عرصه‌هایی که بیشترین آسیب متوجه آن شد تجارت بین‌المللی بود لذا بسیاری از کشورها مرزهای مشترک خود را بسته و تردد تجار به کشورهای خارجی متوقف شد و با تعطیلی نمایشگاه‌های اقتصادی کارشناسان پیش‌بینی کردند که میزان تجارت تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی هم چون سایر استان‌هایی که از مرزهای مشترک با همسایگان برخوردار است از سال گذشته تاکنون از محدودیت‌ها و محرومیت‌های صادراتی بی‌بهره نبوده و به دلایلی ازجمله انسداد مرز ترکمنستان میزان صادرات و واردات این استان با افت‌وخیز بسیاری روبرو بوده است.

در همین راستا و به‌منظور بررسی میزان صادرات و واردات از این استان به کشورهای همسایه با امید جهان خواه ناظر گمرکات استان خراسان رضوی به بحث و گفت و نشستیم که ماحصل این مصاحبه در ذیل به نظر شما خوانندگان محترم می‌رسد.

* طی ۷ ماه گذشته میزان صادرات  از خراسان رضوی چقدر بوده است ؟
بر اساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی،میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی هفت‌ماهه ۱۳۹۹، معادل ۱,۴۵۱ هزار تن و به ارزش ۷۷۰ میلیــون دلار است.

طی مدت یادشده  میـزان واردات استان ۹۲ هزار تن و بـه ارزش بالغ‌بر۲۱۰ میلیون دلار بوده است که با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی طی هفت‌ماهه ۱۳۹۹ مثبت و معادل بر۵۳۰ میلیون دلار می‌باشد .

* در مقایسه با سال گذشته افزایش داشتیم یا کاهش؟
بر اساس این آمار حجم صادرات استان به برخی کشورها ازجمله افغانستان، اسپانیا،عمان و هلند با افزایش خروجی همراه بوده است و به برخی کشورها به دلیل بسته بودن مرزها ازجمله کشورهای حوزه آسیای مرکزی با کاهش همراه بوده است.

*با این تفاصیل شاهد تراز مثبتی داشتیم؟
بله خوشبختانه تراز بازرگانی خراسان رضوی در هفت ماه امسال مثبت و معادل ۵۳۰ میلیون دلار است.

*چند گمرک در استان خراسان رضوی فعالیت دارند؟
خراسان رضوی دارای پنج گمرک در لطف‌آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

*عمده کالاهای صادراتی و وارداتی استان طی ۷ ماهه گذشته چه کالاهایی بوده است ؟
اقلام عمده صادرات  شامل زعفران دربسته بندی بیش از۳۰گرم، پسته‌ها باپوست تازه یا خشک، مقاطع فلزی، پیه صنعتی مورد مصرف در صنعت صابون‌سازی، کف‌پوش‌ها، مصالح ساختمانی و هم‌چنین مقاطع فلزی بوده است.

*بیشترین اقلام  وارداتی شامل چه کالاهایی بوده است؟
پنبه، حلاجی نشده یا شانه نزده، مواد اولیه واحدهای تولیدی، ابریشم خام و هم‌چنین ماشین‌آلات واحدهای تولیدی از مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی بوده است.

*طرف معامله واردات خراسان رضوی بیشتر چه کشورهایی هستند؟
کشورهای طرف معامله خراسان رضوی در حوزه واردات کالا در این مدت عمدتاً امارات متحده عربی، ازبکستان، چین، ترکیه و هند بوده است.

*برای رفع گلایه های بازرگانان از ترخیص کالا چه اقدامی انجام دادید؟
تاکنون موردی  در این خصوص به گمرک استان منعکس نگردیده است و چنانچه مواردی هست که مرتبط با گمرک و تشریفات گمرکی باشد خوشحال خواهیم شد منعکس شود تا پیگیری لازم به عمل آید مع‌الوصف با توجه به بسته‌های حمایتی ابلاغی از سوی ریاست محترم کل گمرک جمهوری اسلامی ایران  و بخشنامه‌های گمرک ایران برای صادرکنندگان و فعالین مجاز اقتصادی ،تسهیلات زیادی برای صادرکنندگان واقعی و خصوصاً تولیدکنندگان در نظر گرفته‌شده است .

*انسداد مرز ترکمنستان چند درصد به کاهش صادرات منجر شده است؟
میزان صادرات و واردات از مبادی گمرکی لطف‌آباد و باجگیران صفر شده است ولی در مرز سرخس تبادل ریلی و کامیونی به‌صورت محدود و با جابه‌جایی تریلرها در حال انجام می‌باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در صادرات  ازنظر وزنی ۷۲ درصد و ارزشی ۱۴  درصد و در واردات ازنظر وزنی ۴۴ درصد و ارزشی ۳۷درصد کاهش داشته‌ایم .

باوجوداینکه شاهد افزایش تردد و حجم کالا به سمت مرز افغانستان هستیم و ترافیک بیش‌ازحدی را در این مرز شاهد هستیم .

*این ترافیک موجب نارضایتی بی‌شماری شده آیا اقدامی برای آن انجام‌گرفته است؟
نسبت به افزایش ساعت فعالیت مرز تا  ساعت ۲۲ اقدام شده است که در حال حاضر شاهد کاهش توقف‌ها در  مرز هستیم .

*چرا زمان ترخیص کالاها کند انجام می‌شود ؟
بر اساس مدیریت ریسک اظهارنامه‌ها در سه مسیر سبز،زرد و قرمز قرار می‌گیرند و تشریفات مربوط به گمرک در حداقل زمان انجام می‌شود بعضاً کالاها به دلیل نیاز به اخذ مجوزهای قانونی ترخیص  ازجمله استاندارد ، بهداشت ، قرنطینه و محیط‌زیست دارد که باید سایر سازمان‌ها اعلام نظر و مجوز ترخیص صادر کنند از همین رو گمرک  منتظر اعلام نظر سازمان‌های هم‌جوار می‌ماند.

حجم صادرات استان به برخی کشورها از جمله افغانستان، اسپانیا،عمان و هلند با افزایش خروجی همراه بوده است و به برخی کشورها به دلیل بسته بودن مرزها ازجمله کشورهای حوزه آسیای مرکزی با کاهش همراه بوده است

سایر استعلام‌ها و یا مشکلات مانند تأمین ارز و یا تائید منشان ارز توسط بانک مرکزی همگی درروند ترخیص تأثیرگذار بوده و باید اذعان داشت این توقف‌ها  ارتباطی به گمرک ندارد و چون کالا در گمرک است همیشه این توقف‌ها به نام گمرک منظور می‌شود.

بیش از ۲۰ سازمان یا نهاد در صدور مجوز کالا از گمرک نقش دارند و تا زمانی که تائید این سازمان‌ها برای ترخیص یک کالا اعلام نشود، گمرک نمی‌تواند آن را خارج کند.

*وضعیت کالاهای متروکه در گمرک به کجا رسید؟
میزان کالاهای متروکه در خراسان رضوی مانند مواد شیمیایی، کامیون کشنده، هواپیما و پشم مربوط به سال ۱۳۹۵ تاکنون بوده که شامل ۲۲۰ تن کالا در سال ۹۵ و ۲۰ تن کالا در سال  ۹۶ و هم‌چنین ۴۰ تن کالا در سال ۹۷ و ۵۰ تن کالا در سال ۹۸ است.

این کالاها طبق قانون می‌بایست تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شود تا از طریق این سازمان به فروش برسد درواقع این کالاها بر اساس اظهارنامه گمرک، متروکه اعلام‌شده و منتظر تحویل به سازمان جمع‌آوری و فروش تملیکی است.

البته طبق نشستی که چندی قبل در هرمزگان برگزار و به سراسر کشور اعلام شد واردکنندگانی که کالاهایشان در گمرکات استانی مانده و متقاضی ترخیص آن بدون انتقال ارز یا استفاده از ارز متقاضی هستند می‌توانند درخواست خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند که ما نیز به صاحبان کالاهای مانده در گمرکات استان این موضوع را اطلاع‌رسانی کردیم. 

کد خبر: ۵۵٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha