۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کاهش ۷۰ درصدی آفرود سواری در شرایط کرونا/ لاستیک ۵ میلیونی ۳۶ میلیون تومان شد
بازار از مشکلات آفرود سواران گزارش می‌دهد

کاهش ۷۰ درصدی آفرود سواری در شرایط کرونا/ لاستیک ۵ میلیونی ۳۶ میلیون تومان شد

حداد، آفرود سوار و طبیعت گرد با اشاره به اینکه نوسانات ارزی و کرونا مشکلات بسیاری را برای آفرود سواران ایجاد کرده است، به بازار گفت: ۷۰ درصد تورهای آفرود سواری و ۵۰ درصد آفرودسواران شخصی مسافرت‌هایشان را تعطیل کرده اند.

بازار؛ گروه خودرو: هیجان آفرود سواری از دل طبیعت مناطق کویری جنوب تا مناطق کوهستانی و جنگلی شمال کشور جوانان بسیاری را طی سال‌های اخیر به سمت این رشته ورزشی کشانده است که حالا با نوسانات ارزی و شیوع بیماری کرونا چاره‌ای ندارد جز اینکه خودروهایشان را برای مدتی طولانی در پارکینگ پارک کنند و دیگر به سفرهای دست جمعی تورها و حتی شخصی نروند. معضلی که این روزها به گفته یکی از آفرود سواران تا ۷۰ درصد از سفرها را تعطیل کرده است.

البته همانطور که اشاره شد فقط کرونا نیست که مشکل زا شده و نوسانات ارزی نیز از ابتدای امسال هزینه‌های سفر به دل طبیعت با خودروهای دو دیفرانسیلی را به شدت افزایش داده است. برای مثال چهار حلقه لاستیک خودرو اس یو وی مناسب طبیعت گردی ۵ میلیون تومانی دو سال گذشته امسال به ۳۶ میلیون تومان رسیده است و دیگر قطعات این خودروها هم با همین افزایش قیمت روبه رو شده اند.

افزایش ۷ تا ۱۰ برابری هزینه‌های آفرودسواران
یک آفرود سوار و طبیعت گر در خصوص مشکلات به وجود آمده برای آفرود سواران از ابتدای سال جاری تاکنون به بازار گفت: نوسانات ارزی به طور حتم در افزایش هزینه های آفرود سواران موثر بوده است و شیوع بیماری کرونا هم مزید بر علت شده تا تعداد قابل توجهی از سفرهای علاقه مندان به طبیعت گردی با خودرو را به تعویق انداخته یا تعطیل کند.

امیر حداد با اشاره به اینکه آفرود سواران شامل دو گروه می شوند، اضافه کرد: بخش نخست شامل افرادی می شود که تورهای گردشگری آفرود را برگزار می کنند و بخش دوم همان آفرودسواران شخصی هستند که خودشان سفر می روند و حالا آن هایی که تور می بردند با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از بیماری بیش از ۷۰ درصد سفرهایشان را تعطیل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های آفرود سواری تاثیر چندانی بر روی کاهش سفرها نذاشته است، ادامه داد: افرادی که تور می بردند با افزایش هزینه، قیمت تور را بالا بردند و با همین اقدام افزایش هزینه‌ها را جبران کردند؛ هرچند از سفرهایشان کاسته شد اما تعطیلی امروز آفرودسواری ربطی به افزایش هزینه ها ندارد. بنابراین شیوع بیماری کرونا اصلی ترین علت کاهش سفرها است.
 

حداد با اشاره به آفرودسواران شخصی بیان کرد: این دسته هم بعد از شیوع بیماری تا ۵۰ درصد از سفرهایشان را کاهش دادند. هرچند نوسانات ارزی و گران شدن هزینه تعمیر و تعویض قطعات خودروها هم در کاهش سفرهای این گروه موثر بود اما به این دلیل که اغلب آفرود سواران که توانایی تهیه یک خودرو برای سفر را دارند می توانند از پس هزینه‌های سفرهای این چنینی هم بر بیایند باز تغییر قیمت ها تاثیر چندانی نداشته است. بنابراین با توجه به اینکه آفرود سواران از خودرو پاترول، رونیز، لندکروز و غیره را در اختیار دارند، بسته به خودروهایشان هم درآمد قابل قبولی برای کم و زیاد هزینه‌ها دارند.

تامین قطعات مشکلی ندارد و هر قطعه ای که اراده کنیم در بازار وجود دارد اما قیمت‌ها افزایش داشته است؛ یعنی الان برای هر خودرویی می توان هر قطعه ای را نیم ساعته با قیمت گزاف تر دریافت کرد

این طبیعت گرد در خصوص دسترسی به قطعات پرمصرف خودروهای دو دیفرانسیلی مناسب آفرود سواری پاسخ داد: تامین قطعات مشکلی ندارد و هر قطعه ای که اراده کنیم در بازار وجود دارد اما قیمت‌ها افزایش داشته است. یعنی الان برای هر خودرویی می توان هر قطعه ای را نیم ساعته با قیمت گزاف تر دریافت کرد.

حداد اضافه کرد: در خصوص تامین تایر که در خصوص خودروهای سواری با کاهش شدید مواجه شده هم باید بگویم که برای آفرود سواران جایگزین هایی وجود دارد، هرچند ممکن است قطعه یا تایر اصلی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت اکنون در بازار موجود نباشد یا با افزایش قیمت شدید مواجه شده باشد اما همه چیز از هم هست. برای مثال چندی پیش چهار حلقه لاستیک بی اف گودریچ آمریکایی خریداری کردم که دو سال گذشته همان را ۵ میلیون تومان خریداری کرده بودم و به تازگی به ۳۶ میلیون تومان رسیده است. بنابراین قیمت تا ۷ برابر افزایش داشته است.  

این طبیعت گرد با اشاره به اینکه یکسری از تایرهای خاص به این دلیل که تعداد کمی وارد می شوند از طریق گمرک نمی آیند و از طریق لنجی و قاچاق به تهران می آیند، ادامه داد: در مورد دیگر قطعات مصرفی هم با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش ۱۰ برابری قیمت ها هستیم. اما به طور کلی مشکلات آفرودسواران به اینجا منتهی نمی شود و بخش عمده مشکلات این حوزه به خود رانندگان بر می گردد که اصول سفرهای آفرودی را در شرایط مناسب برای سفر رعایت نمی کنند و گم می‌شوند، آسیب می‌بینند و حتی به این دلیل که می‌خواهند همچون آفرود سواران قدیمی به دل طبیعت بروند کشته می شوند.

وی بیان کرد: برخی اوقات در همین کویر مرنجاب که سه ساعت با تهران فاصله دارد، شاهد خسارت دیدن افراد زیادی هستیم، برای مثال  در یک پنجشنبه و جمعه حدود ۸ خودرو چپ کردند،  بنابراین بیشترین آسیب از طرف خود مردم است که یا آگاهی کامل ندارند یا تازه به این ورزش ورود کردند.

نوع خودرو مهمترین انتخاب آفرودسواران
همانطور امیر حداد آفرود سوار اشاره کرد، ناآگاهی و تازه وارد بودن به ورزش آفرود سواری یکی از دلایلی است که منجر به خسارت دیدن علاقه مندان به این حوزه می شود. اما یکی از مهمترین موضوعی که در خصوص آفرود سواران است این که علاقه مندان باید چه نوع خودرویی را برای آفرود سواری انتخاب کنند؟ همچنین برای نگهداری خودرو خود با مشکلاتی ممکن است مواجه شوند. برای مثال اغلب تصور می شود که هر خودرو دو دیفرانسیلی برای آفرود سواری مناسب است. این درحالی است که خودروهای اس یو وی سایز کوچک و کراس اوورهای که مجهز به دو دیفرانسیل یا چهارچرخ محرک هستند، مناسب آفرود نوردی نیستند.

توجه داشته باشید که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و توربوشارژر برای آفرود نوردی نامناسب هستند، خودروهای آفرودی باید دارای پیشرانه با حجم حداقل ۲۵۰۰ سی‌سی و شش سیلندر باشند تا بتوانند مسیرهای خارج جاده را طی کنند

بنابراین اغلب خودروهایی را برای سفرهای این چنینی انتخاب می شوند که دارای پیشرانه، گیربکس، دیفرانسیل‌ها، گاردان، سیستم خنک‌کاری، سیستم فرمان و... تقویت شده هستند. اگر سیستم‌های یک خودرو برای آفرود نوردی تقویت نشده باشد، قطعا در زمان حرکت در مسیرهای خارج جاده زمین گیر خواهد شد. توجه داشته باشید که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و توربوشارژر برای آفرود نوردی نامناسب هستند. خودروهای آفرودی باید دارای پیشرانه با حجم حداقل ۲۵۰۰ سی‌سی و شش سیلندر باشند تا بتوانند مسیرهای خارج جاده را طی کنند.

خرابی قطعات خودرو در سفرهای آفرودی
خرابی جز لاینفک سیستم‌های مکانیکی است، زمانی که به یک سیستم در خودرو بیش از حد فشار وارد شود، باید انتظار خرابی را داشت. هرچقدر هم مهندسان تلاش کنند قطعات با کیفیت برای خودروهای آفرودی طراحی کنند، اما به دلیل فشارها، تنش‌ها و رانندگی غیراصولی اجزا معیوب خواهد شد.

نخستین سیستم که در خودروهای آفرودی دچار خرابی می‌شوند، سیستم تعلیق است که به دلیل وارد شدن ضربات بیش از حد در زمان حرکت در مسیرهای خارج جاده به سرعت معیوب می‌شوند. معمولا فنرها و کمک‌فنرها در سیستم تعلیق بیشترین میزان خرابی را دارند. هرچند که مالکان این خودروها تلاش می‌کنند قطعات با کیفیت استفاده کنند، اما همچنان پرچمدار خرابی است. اگر قطعه نیز اصلی نباشد در زمان استفاده، خودرو را زمین گیر خواهد کرد.

گیربکس و دیفرانسیل که آن را با نام سیستم انتقال قدرت می‌شناسیم، در رتبه دوم خرابی قرار دارند. این سیستم‌ها به دلیل تحمل تنش‌های دینامیکی و مکانیکی در زمان حرکت در مسیرهای خارج جاده به ویژه صعب العبور دچار خرابی می‌شوند. لازم به ذکر است دلیل اصلی خرابی این اجزا را می‌توان استفاده از قطعات بی کیفیت، تعمیر غیر اصولی و نگهداری غیر صحیح دانست. معمولا در آفرود بیشترین فشار به این قطعات وارد شده که ضریب استهلاک و خرابی را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که هرچقدر هم تقویت برای این قطعات صورت گیرد، اما عمرمفید آن‌ها در شرایط استفاده بد کاهش می‌یابد.

خودروهای چهارسیلندر با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی زمانی که به آفرود می‌روند، دچار مشکلاتی از قبیل جوش آوردن، یاتاقان زدن، شاتون زدن، نشت روغن در صورت خرابی کارتر و معیوب شدن پیستون می‌شوند؛ زیرا بیشتر از توان موتور به آن فشار وارد می‌شود

موتور خودروها در کشور ما به دلیل پایین بودن حجم پیشرانه و نداشتن سیلندرهای زیاد، در رتبه سوم خرابی خودروهای آفرودی قرار دارد. معمولا خودروهای آفرودی باید دارای یک پیشرانه شش سیلندر با حجم حداقل ۲۵۰۰ سی‌سی باشند، زیرا قدرت عامل اصلی حرکت خودرو در مسیرهای خارج جاده است. همچنین خودروهای چهارسیلندر با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی زمانی که به آفرود می‌روند، دچار مشکلاتی از قبیل جوش آوردن، یاتاقان زدن، شاتون زدن، نشت روغن در صورت خرابی کارتر و معیوب شدن پیستون می‌شوند. زیرا بیشتر از توان موتور به آن فشار وارد می‌شود. لازم به ذکر است افراد کم تجربه بیشتر با این خرابی مواجه هستند.

سیستم فرمان، گاردان و لاستیک‌ها از سایر اجزایی هستند که به تناسب ضعف طراحی در خودروها خرابی را تجربه می‌کنند. معمولا در آفرودنوردی گاردان‌ها دچار پیچش یا بریدن می‌شوند، اگر زمان گیر کردن خودرو گشتاور موتور بیش از حد باشد که گاردان تحمل نکند و خودرو به حرکت در نیاید، گاردان معیوب می‌شود. سیستم فرمان نیز به دلیل حرکت در مسیرهای خارج جاده معمولا دچار خرابی می‌شوند، لاستیک‌ها نیز با توجه به شرایط فعلی و کیفیت تایرها پرچمدار ترکیدن و خرابی هستند. با این تفاسیر این روزها که تامین قطعات خودروها به نوسانات ارزی وابسته شده است شاید یکی از مشکلات مهم آفرود سواران امکان تهیه قطعات اصلی و با کیفیت و البته به قیمت مناسب باشد.

کد خبر: ۵۵٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha