۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
آیا «سخنرانی نویس» کلینتون وزیر خارجه آمریکا می‌شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

آیا «سخنرانی نویس» کلینتون وزیر خارجه آمریکا می‌شود؟

انتظار می رود «آنتونی بلینکن»، دیپلمات باسابقه و معتمد دیرین رئیس جمهور منتخب جو بایدن، نقش مهمی را در برقراری روابط با متحدان ایالات متحده ایفا کند.

بازار؛ گروه بین الملل: با چندین دهه تجربه و حضور در کاخ کنگره امریکا، کاخ سفید و ساختمان شماره دو سابق وزارت امور خارجه، «آنتونی بلینکن» به طور گسترده ای در واشنگتن به عنوان یک گزینه طبیعی برای سمت مشاور امنیت ملی جو بایدن یا گزینه احتمالی وزیر امور خارجه این روزها دیده می شود.

بر اساس گزارش رویترز، این احتمالات در کاخ سفید در حالی مطرح است که بایدن هنوز اعلام نکرده که بلینکن چه نقشی را در دولت جدید ایفا و عهده دار چه سمتی خواهد شد.

سخنگوی تیم انتقال بایدن دوشنبه گذشته ضمن خودداری از اظهار نظر در رابطه با سمت جدید آنتونی بلینگن که سالها معتمد بایدن بوده است، گفت: در حال حاضر هیچ تصمیمی در رابطه با پرسنل و کارمندان و سمتهای آن ها اتخاذ نشده است.  

نقش های برجسته بلینکن در دولتهایی که مشغول به کار بوده، شامل معاون مشاور امنیت ملی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در زمان رئیس جمهور باراک اوباما و معاون وزیر خارجه ایالات متحده از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بوده است.

او در هنگام حمله ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن شد، در اتاق وضعیت یا اتاق مرکز مدیریت کاخ سفید به همراه اوباما و مدیران کابینه حضور داشت و به تصویر کشیده شد.

بلینکن در ماه مصاحبه با پایگاه خبری رویترز در ماه اکتبر گفت که ایالات متحده نباید نقش رهبری خود را در جهان واگذار کند و افزود که هر چقدر که گاهی به نظر می رسد سخت و دشوار است، اما جایگزینی به لحاظ در خطر افتادن منافع و زندگی آمریکایی ها بسیار بدتر است. 

بلینکن همچنین گفت: بایدن که سالهای گذشته به عنوان معاون رئیس جمهور اوباما مشغول خدمت بوده است، قبل از انتخابات سوم نوامبر متعهد شد که قصد دارد تا مجدداً به تعهدات جهانی بپیوندد، برای متحدان ایالات متحده بایستد و با وجود دوستی های ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای دشمنان ما روشن کندکه روزهای دلبستگی با دیکتاتورها به پایان رسیده است.

بلینکن اظهار کرده که بایدن از انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل اویو به قدس توسط ترامپ انتقاد کرده، اما البته گفته است که وی هرگز این سفارت خانه را بر نخواهد گرداند.

جو بایدن همچنین متعهد شده که اگر تهران موافقت خود را با توافق هسته ای ایران از سر بگیرد، به توافق نامه باز خواهد گشت و بازگشت به توافق نامه آب و هوایی پاریس را نیز مطرح کرده است.

اعتماد ضمنی و بی شرط بایدن به دیپلمات با سابقه کاخ سفید 
بلینکن متولد شهر نیویورک و تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است که برای مدت کوتاهی وکالت می کرد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد سیاست شد تا به مبارزات انتخاباتی مایکل دوکاکیس از حزب دموکرات کمک کند. وی به عنوان سخنرانی نویس به کاخ سفید رئیس جمهور دموکرات بیل کلینتون پیوست و یکی از دستیاران امنیت ملی وی شد.

در زمان اوباما، بلینکن تلاش کرد تا بیشتر اعزام های رزمی و نظامی ایالات متحده را با تعداد کمی از سربازان محدود کند. اما وی سال گذشته به رویترز گفت که ترامپ با عقب نشینی نیروهای آمریکایی در سوریه در سال ۲۰۱۹ موجب شکست و ناکامی اعتبار آمریکا شد که متحدان کرد آمریکایی را در جنگ علیه داعش در بلاتکلیفی قرار داد که در آن زمان کاخ سفید به درخواست و اظهار نظر در مورد انتقادات او پاسخی نداد.

ترامپ در آن زمان از عقب نشینی سوریه دفاع کرد و گفت که این مسئله شاهدی بر قصد او در جهت خاتمه جنگ های بی پایان خارجی است.

با این وجود، متحدان ایالات متحده بر این باورند که همه میراث سیاست ترامپ از پنجره به بیرون پرتاب نخواهد شد و نه متحدان بلند مدت و نه رقبای استراتژیک مانند چین انتظار لمس رفتار و برخورد نرم از بایدن را ندارند.

کارشناسان انتظار دارند کاخ سفید بایدن در رویارویی با پکن با متحدانش همراه شود و موضع سختگیرانه تری در رابطه با حقوق بشر اتخاذ کند.

کارشناسان انتظار دارند کاخ سفید بایدن در رویارویی با پکن با متحدانش همراه شود و موضع سختگیرانه تری در رابطه با حقوق بشر اتخاذ کند

افرادی که با سبک مدیریت وی آشنا هستند، بلینکن ۵۸ ساله را «دیپلمات دیپلمات ها» توصیف کرده که نسبتاً نرم صحبت می کند اما در سیاست های سیاست خارجی کاملاً مسلط است.

«تام شانون» که در دهه ۱۹۹۰ با بلینکن در شورای امنیت ملی و در وزارت امور خارجه دوران اوباما کار می کرد معتقد است که بلینکن هیچ گاه خونسردی و نرمی رفتار و در عین حال تسلط خود را از دست نداده است. 

پس از اینکه هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶  در مقابل دونالد ترامپ شکست خورد، آنتونی بلینکن به یکی از بنیانگذاران مشاوران شرکت WestExec، یک شرکت مشاوره در واشنگتن که در زمینه خطرات ژئوپلیتیک به شرکت ها مشاوره هایی را ارائه میدهد، تبدیل شد.

(WestExec Advisors یک شرکت مشاوره استراتژیک است که تخصص ژئوپلیتیک و سیاست منحصر به فردی را برای کمک به رهبران تجاری در تصمیم گیری بهتر در یک مجموعه پیچیده ارائه می دهد )

در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا، بلینکن یکی از نزدیکترین مشاوران بایدن و حتی در مواردی فراتر از سیاست خارجی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، یکی از مقامات سابق دولت اوباما که از نزدیک با بلینکن همکاری کرده است، گفت: رئیس جمهور منتخب به بلینکن اعتماد ضمنی دارد.

این اعتماد محصول سالهایی است که بلیکن در کنار بایدن به عنوان مشاور مبارزات انتخاباتی ناموفق ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۰۸، مشاور امنیت ملی وی در اوایل معاون ریاست جمهوری خود و مدیر ستاد دموکرات های کمیته روابط خارجی سنا در زمان ریاست بایدن کار کرده است.

رویترز در پایان گزارش خود نوشت: یکی از مقامات در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اعلام کرد که «دی ان ای» بلینکن واقعاً همان چیزی است که از رئیس جمهور اوباما شنیده می شود. بلینکن یک کلید اصلی مشارکت با متحدان امریکا در نظر گرفته می شود.

کد خبر: ۵۵٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha