۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
 یارانه مصرف کنندگان از جیب تولیدکنندگان/ تصمیمات اشتباه ستاد تنظیم بازار برای مرغداران
در گفتگو با بازار عنوان شد

یارانه مصرف کنندگان از جیب تولیدکنندگان/ تصمیمات اشتباه ستاد تنظیم بازار برای مرغداران

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه براین باور است که قیمت عرضه مرغ ۱۵ هزار تومان است و دولت با تعیین نرخ مصوب برای مرغ از جیب تولیدکنندگان به مصرف کنندگان سوبسید می دهد.

بازار، ملیحه خورده پا: تنظیم بازار اقلام پروتئینی از جمله مرغ در ایام پایانی سال، ماه مبارک رمضان و ماه محرم بسیار حایز اهمیت است زیرا برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا تنظیم بازار را نیز برهم می ریزد. یکی از اقداماتی که از سوی ستاد تنظیم بازار برای تنظیم بازار مرغ و با هدف جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت این کالا انجام شده این است که قیمت مصوب این کالا را ۱۲۹۰۰ تومان تعیین و به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان اجازه افزایش قانونی نرخ را نمی دهد.

مرغداران اجازه تنفس می خواهند

رئیس انجمن ملی طیوربراین باوراست که ستاد تنظیم بازار به منظور صیانت از تولید باید به کمک مرغداران بیاید زیرا با تعیین نرخ مصوب برای فروش این کالا بخش عمده ای از هزینه ها از جیب تولیدکنندگان برداشته می شود و به مصرف کنندگان سوبسید داده می شود.

غلامعلی فارغی افزود: ستاد تنظیم بازار صرفا به فکر تثبیت قیمت است و این درحالیست که تولیدکنندگان با تقبل ضرر و زیان این خواسته را اجرایی می کنند که به هیچ عنوان منصفانه نیست.

این فعال اقتصادی ادامه داد: جدی ترین درخواست تولیدکنندگان مرغ از وزارت صمت و جهاد این است که با اصلاح قیمتها به تولیدکنندگان اجازه دهند تا نفسی بکشند.

اظهارنظرهای اشتباه ملاک تصمیم گیری مسئولان

رئیس انجمن ملی طیور در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی براینکه قیمت تمام شده هر کیلو مرغ ۷۵۰۰ تومان است نه ۸۵۰۰ تومان، تصریح کرد: مشکل اصلی در کشور این است که افراد به خود اجازه می دهند در زمینه های غیرتخصصی اظهارنظر کرده و از دیدگاههای اشتباه خود به شدت دفاع کرده و برمبنای داده های غلط، سایرین را هم محکوم کنند که متاسفانه این عارضه در کشور ما نهادینه شده است.

فارغی با بیان اینکه اظهارنظرهای اشتباه ملاک تصمیم گیری های کلان مسئولان قرار می گیرد، تصریح کرد: با محاسبه قیمت تمام شده ۸۵۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ، مرغداران متضرر می شوند اما با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار ملزم به تثبیت قیمت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان از روزهای پایانی دی ماه تولید مرغ و جوجه را قطع می کنند که به این ترتیب در بازار شاهد افزایش قیمتها باشیم، گفت: این یکی دیگر از اظهارنظرهای اشتباه است که موجب شده در جامعه  این دیدگاه رواج پیدا کند که مرغداران عامدانه تولید این کالا را در بازه زمانی یادشده متوقف می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ادامه داد: برنامه تولید جوجه یک برنامه خطی است زیرا نمی توانیم جوجه ها را معدوم کنیم. تمام جوجه های تولیدشده وارد سالن می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: تولیدکنندگان در ماه های پایانی سال یک گله مادر می ریزند که ۵ تا ۶ ماه پرورش آنها طول می کشد و ۹ ماه  تولید داریم. براساس اصول تولید در ماههای پایانی سال به دوره انتهایی تخم گذاری مرغ ها می رسیم بنابراین طبیعی است که امکان جوجه ریزی و یا ریختن گله مادر وجود نداشته باشد.

فارغی خاطرنشان می کند: سعی می کنیم برای عید با افزایش سن گله ها میزان  تولید مرغ افزایش پیدا کند اما از آنجایی که ساختار صنعت مرغداری کشور معیوب و پرهزینه است و تغییر این سیستم ها دراختیار تولیدکنندگاه نیست و سیاسگذار به دنبال حفظ آن است و قصد اصلاح ندارد در نتیجه ۲۱ هزار بهره بردار نمی توانند با هم به اجماع برسند که تقاضا برای عید بالا نرود.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده واقعی تولید هرکیلوگرم مرغ ۹۳۰۰ تومان است درحالیکه مرغداران آن را کیلویی ۸۳۰۰ تومان به فروش می رسانند، گفت: کدهای غلطی که با ابرازنظرهای کارشناسانه اشتباه به ستاد تنظیم بازار داده می شود منجر به تعیین قیمت غیرواقعی برای قیمت مصرف کننده می شود.

عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک روزه تاکید کرد که زیان تعیین قیمت مصوب برای مرغ را تولیدکنندگان پرداخته و سود آن نصیب توزیع کنندگان می شود که تحت هر شرایطی حاشیه سود خود برای فروش کالا را لحاظ می کنند.

وی تصریح کرد: خدمات در حاشیه امن اقتصاد ایران قرار دارند و تولیدکنندگان چوب تصمیمات اشتباه را می خورند. اگر قیم ت مرغ اصلاح شده و به ۱۴۵۰۰ برسد تولیدکننده از زیان خارج می شود.

اشتباه تصمیم گیران

عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک روزه در ادامه با انتقاد از اتخاذ سیاست ممنوعیت صادرات مرغ به منظور تنظیم بازار داخلی اظهارکرد: صادرات مرغ با افزایش نرخ آن ممنوع شده است زیرا در محاسبات قیمتی به نحوی عمل کرده اند که قیمت فعلی مرغ واقعی به نظر برسد و این درحالیست که چنین نیست و فعلا تولیدکنندگان با پرداخت هزینه، مرغ مورد نیاز بازار را تامین می  کنند.

فارغی افزود: اگر نگرشها نسبت به تعیین قیمت مرغ واقعی شود بدون تردید صادرات این کالا ممنوع نمی شود.

رئیس انجمن ملی طیور ادامه داد: ممنوعیت صادرات مرغ بدون تردید مرغداران را تا سال آینده با بحران روبرو می کند زیرا در فصل بهار با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم که اگر امکان صادرات آن مهیا نشود تولیدکنندگان بار دیگر باید ضرر و زیان متحمل شوند.

بحران در کمین صنعت مرغداری

عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک روزه درباره وضعیت جوجه ریزی گفت: روند تولید جوجه یکروزه افزایشی بوده تا جایی که در نیمه دوم امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

فارغی افزود: در نیمه اول سال آینده ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه تولید می شود که ماهانه حداقل ۱۰ میلیون قطعه جوجه مازاد بر نیاز کشور داریم بنابراین اگر صادرات این کالا آزاد نشود صنعت مرغداری با بحرانی جدی مواجه می شود.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد:  امسال تولیدی مرغ نه تنها نسبت به سال قبل کاهش نیافته بلکه از تولید ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه به ۱۳۰ میلیون قطعه در بهمن ماه ا مسال رسیده ایم که رشد ۸ درصدی را نشان می دهد.

کد خبر: ۵٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha