۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
عربستان خواستار انعطاف اوپک پلاس در تمدید کاهش کنونی تولید نفت شد

عربستان خواستار انعطاف اوپک پلاس در تمدید کاهش کنونی تولید نفت شد

عربستان سعودی از اوپک پلاس خواست که با انعطاف‌پذیری بیشتری تمدید کاهش عرضه کنونی نفت این ائتلاف را بررسی کنند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، عربستان سعودی روز سه‌شنبه (۲۷ آبان‌ماه) خواستار انعطاف‌ دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) در پاسخگویی به نیازهای بازار نفت شد. این ائتلاف در حال بررسی سیاست‌های سختگیرانه تولید نفت در سال ۲۰۲۱ و برای مقابله با تقاضای ضعیف‌تر نفت هم‌زمان با موج جدید همه‌گیری ویروس کروناست.

اوپک پلاس در حال بررسی به تأخیر انداختن برنامه کاهش تولید این ائتلاف برای حمایت از بازار جهانی نفت است. بنا بر توافق کاهش تولید اوپک پلاس، قرار است کاهش تولید فعلی این ائتلاف از ماه ژانویه ۲ میلیون بشکه در روز تسهیل شود. این مقدار معادل ۲ درصد تقاضای جهانی نفت است.  

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست مجازی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) گفت: به‌عنوان یک ائتلاف نمی‌خواهیم بهانه‌ای به بازار برای واکنش منفی بدهیم.

سه منبع اوپک پلاس اعلام کردند: کمیته مشترک وزارتی که برای اوپک پلاس تنها نقش مشاوره‌ای دارد روز سه‌شنبه هیچ توصیه رسمی به این ائتلاف ارائه نکرد.

عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، اظهار کرده که خواستار سیاست سختگیرانه‌تری در سال ۲۰۲۱ برای کاهش ذخیره‌سازی‌های موجود است که  از زمان کاهش تقاضا در سال جاری میلادی، همچنان در حال افزایش است.

اما دیگر تولیدکنندگان عمده، مانند عراق که نتوانسته‌اند به‌طور کامل به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق اوپک پلاس پایبند باشند اعلام کرده‌اند که به دنبال راه گریزی برای تولید بیشتر در سال آینده میلادی هستند.

وزیر انرژی عربستان افزود: بازارها با کشورهایی که پایبند توافق نیستند مهربان نخواهند بود. به همین دلیل است که باید آماده عمل با توجه به نیازهای بازار باشیم. من به‌تازگی گفتم که ما باید آماده باشیم تا در صورت لزوم، توافق خود را تغییر دهیم.  

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز گفت که روسیه به تعهدات خود در توافق اوپک پلاس  پایبند خواهد ماند و افزود: به لطف تلاش‌های مشترک، بازار به ثبات رسیده است.  

وی درباره آمادگی مسکو برای تمدید کاهش عرضه کنونی اظهارنظری نکرد.

کد خبر: ۵۴٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha