۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
مالیات بستن بر بخش کشاورزی موجب اُفت کشت می‌شود
مشاور اتاق اصناف ایران در گفت و گو با بازار؛

مالیات بستن بر بخش کشاورزی موجب اُفت کشت می‌شود

صدیقی، مشاور اتاق اصناف ایران معتقد است پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی پشتوانه علمی ندارد و در صورت اجرا شدن موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی و همچنین افت کشت می‌شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: وزارت اقتصاد در راستای جبران کسری بودجه پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی یکسری از بخش ها از جمله بخش کشاورزی را داده است که در حال بررسی در هیات دولت است. با این وجود بسیاری معتقدند بستن مالیات بر بخش کشاورزی تبعات منفی بسیاری از جمله افزایش قیمت محصولات کشاورزی در پی خواهد داشت.

محمد علی صدیقی، کارشناس ارشد اقتصادی و مشاور اتاق اصناف ایران در این خصوص در گفت و گو با «بازار» گفت: حتی اگر حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی یک اقدام منطقی هم باشد و مبنای علمی داشته باشد الان بدترین زمان ممکن است که این کار را انجام بدهند.

صدیقی افزود: همه آگاه هستیم که در حال حاضر بخش کشاورزی ما شرایط خوبی ندارد چون مواد مورد نیاز همچون سم، کود و نهاده با قیمت مناسب به راحتی در اختیار کشاورزان قرار ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت تمام شده محصولات کشاورزی به دلیل عدم دسترسی به مواد مورد نیاز و همچنین تکنولوژی مورد نیاز برای داشت و برداشت بالا است لذا الان حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی به هیچ وجه به موقع نیست.

صدیقی اظهار داشت: با این وجود ممکن است در شرایط عادی بتوان در مورد قطع سوبسید هایی که به بخش کشاورزی داده می ‌شود بحث کرد تا شاید به این ترتیب بخش کشاورزی بتواند روی پای خود بایستد.

به نظر می رسد دست های پنهان به نحوی مانند دیگر بخشها می خواهند تیشه به ریشه کشاورزی ما بزنند و آخرین رمق ها را از بخش کشاورزی بگیرند

دست های پنهان می خواهند آخرین رمق های بخش کشاورزی را بگیرند
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دست های پنهان به نحوی مانند دیگر بخشها می خواهند تیشه به ریشه کشاورزی ما بزنند و آخرین رمق ها را از بخش کشاورزی بگیرند.

وی در خصوص اینکه حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی با هدف قطع کردن دست دلالان پیشنهاد شده است، گفت: اینکه این سوبسیدها به جیب دلالان می رود تا حدودی درست است و موافق این هستیم که دست دلالان قطع شود اما اینکه به جای حل مشکل، صورت مساله را پاک کنیم غیر منطقی است.

صدیقی افزود: در حقیقت مشکل جای دیگری است اما می خواهند مشکل را از محل دیگری حل کنند! لذا این حرف درست و قابل دفاع نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث زعفران که الان فصل برداشت است می بینیم که با حضور دلالان با قیمتی کمتر از قیمت مصوب شورای ملی زعفران داد و ستد می‌شود. پس اگر با حمایت از کشاورز و با خرید محصولی که روی دست کشاورز مانده است دست دلال را کوتاه کنیم و قیمت را متعادل کنیم تا برای کشاورز صرفه داشته باشد، اتفاق خوبی خواهد بود.

متاسفانه دولت قصد دارد با مالیات بستن بر کشاورزی بیش از پیش معیشت مردم را به خطر بیندازد

مالیات بستن بر بخش کشاورزی به معنای به خطر انداختن معیشت مردم است
نائب رئیس اتاق اصناف تبریز ضمن اشاره به استدلال دیگر وزارت اقتصاد مبنی بر جبران بخشی از کسر بودجه با حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی، اظهار داشت: همانطور که می دانید بودجه سال ۹۹ بر مبنای واقعیت های موجود بسته نشده است و بارها مورد نقد قرار گرفته است که این بودجه غیرواقعی است. در آن موقع پیش بینی شد که برای جبران کسری بودجه یا باید مالیات را بالا برد یا قیمت ارز را افزایش دهند!

صدیقی افزود: با این وجود ما هیچ گاه فکر نمی کردیم دست دولت تا این حد در جیب مردن باشد که بحث بورس بازی را هم راه بیندازد!

وی تصریح کرد: آشفته بازاری که الان در بخش ارز، طلا و اقتصاد ایجاد شده به دلیل کسری جبران بودجه است. متاسفانه دولت قصد دارد با مالیات بستن بر کشاورزی بیش از پیش معیشت مردم را به خطر بیندازد.

صدیقی خاطر نشان کرد: متاسفانه در این وضعیت می خواهند کشاورزی را نیز زمین‌ گیر کنند و اگر معافیت مالیاتی این بخش برداشته شود عملا کشاورزی زمین گیر می ‌شود چون این پیشنهاد هیچ پشتوانه علمی ندارد و برای مسائل اقتصادی کشور به جای راه حل اقتصادی اصولا راه حل های سیاسی داریم!

وی در پاسخ به این سوال که حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی چه تبعاتی می ‌تواند داشته باشد، گفت: آنچه مسلم است به افزایش قیمت تولید منجر می‌ شود و این ملموس ترین اتفاقی است که رخ می دهد.

صدیقی تاکید کرد: الان بسیاری از محصولات کشاورزی ما در شرایط عادی و بدون وضع مالیات توجیه اقتصادی ندارد بنابراین اگر مالیات هم بسته شود قطعا منجر به افزایش تصاعدی قیمت می ‌شود. از سوی دیگر موجب افت کشت نیز خواهد شد.

کد خبر: ۵۴٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha