۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
مبارزه با پولشویی از التهاب بازار ارز جلوگیری می‌کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

مبارزه با پولشویی از التهاب بازار ارز جلوگیری می‌کند

حسینی هاشمی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر چقدر بانک مرکزی بتواند نقل و انتقالات پولی را کنترل و بر آن نظارت داشته باشد و تمام فعالیت‌های مخفیانه مالی را شفاف‌سازی کند، می‌تواند در مسیر کاهش التهابات ارزی گام‌های مثبتی بردارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، هفته گذشته، رییس کل بانک مرکزی در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، بر ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز تاکید کرد. دکتر همتی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه استقرار سامانه‌های شناسایی و احراز هویت مشتریان بر رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی در خصوص شفافیت تراکنش‌ها و مبارزه با پولشویی تاکید کرد.  

وی توجه به ساختار ادارات مبارزه با پولشویی و تقویت آنها در بانک‌ها منطبق با مصوبات هیات‌ عامل بانک مرکزی و ضرورت اهتمام جدی مدیران عامل بانک‌ها بر این موضوع، ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و همچنین افزایش اختیارات بیشتر و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها را ضروری دانست.

این اظهارات رییس کل بانک مرکزی در جمعه مدیران عامل بانک ها، نشان از اهمیت موضوع مبارزه با پولشویی در نظام بانکی کشور دارد. در اینباره یک کارشناس ارشد بانکی معتقد است توجه ویژه به موضوع مبارزه با پولشویی می تواند به شفافیت مالی فعالیت مختلف تجاری کمک شایانی کند.  

سید بهاالدین حسینی هاشمی از صاحب نظران اقتصادی اظهار داشت: موضوع پولشویی دارای یک قاعده، فرمول و دستورالعمل هست که در بانکداری امروز به صورت نرم افزاری دنبال می شود. اطلاعات نقل و انتقال پولی از طریق نرم افزار گزارش می شود و قابل ردیابی و بررسی است.

وی افزود: آن بخشی از پولشویی که شامل معاملات نقدی است و با استفاده از پول انجام می شود، بایستی در نظام بانکی با استفاده از نرم افزارهای کاربردی برای مبارزه با پولشویی اقدام شود. حسینی هاشمی تاکید کرد: اگر نرم افزاری برخی از بانک ها مشکل دارد، بایستی بانک مرکزی با همکاری بانک عامل، برای رفع این مشکلات اقدام کند.

کارشناس ارشد بانکی در ادامه اظهار داشت: هر چقدر بانک مرکزی بتواند نقل و انتقالات پولی را کنترل و نظارت داشته باشد و تمام فعالیت های مخفیانه مالی را شفاف سازی کند، می تواند در مسیر کاهش التهابات ارزی گام مثبتی بردارد و شاهد مدیریت بازار ارز باشیم.

به گفته حسینی هاشمی، بایستی با استفاده از سیستم های نرم افزاری جامع و موثر به شفاف سازی عملیات بانکی توجه ویژه ای شود. چون منشاء هر جرم و جنایتی که در دنیا اتفاق می افتد، پول است.

کد خبر: ۵۴٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha