۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
افزایش هزینه‌های صادرات آبزیان؛ دولتی‌ها سخت نگیرند
صادرکننده نمونه بوشهر در گفتگو با بازار:

افزایش هزینه‌های صادرات آبزیان؛ دولتی‌ها سخت نگیرند

بوشهر- صادرکننده نمونه بوشهر در بخش آبزیان با اشاره به سخت‌تر شدن روند صادرات آبزیان، گفت: انتظار حمایت از دولت داریم و امیدواریم دستگاه‌های دولتی سخت‌گیری‌ها را کمتر کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بوشهر به عنوان قطب تولید آبزیان کشور محسوب می‌شود و بخش عمده تولیدات میگوی پرورشی کشور متعلق به استان بوشهر است و افراد زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

تولید، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات محصولات صنایع آبزی‌پروری یک چرخه عظیم را شامل می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال، نقش مهمی در درآمدزایی و ارزآوری دارد.

بخشی از آبزیان پرورشی استان بوشهر در داخل استان و کشور مصرف می‌شود ولی بخش عمده این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شود که دارای مشتریان خوبی در سطح جهان است.

علی‌رغم ظرفیت خیلی خوبی که برای آبزیان تولیدی در استان بوشهر وجود دارد، چالش‌ها و مشکلات متعددی نیز پیش روی صادرکنندگان وجود دارد که انتظار می‌رود با رفع مشکلات، برای بهبود صادرات تلاش شود.

افزایش هزینه حمل و نقل
اسماعیل مومنی مدیرعامل شرکت آبزیان مطاف که به عنوان صادرکننده نمونه استان بوشهر و صادرکننده نمونه کشور در حوزه آبزیان معرفی شده است در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صادرکنندگان با چالش‌های متعددی روبرو هستند که کار را برای صادرات سخت کرده است.

برای برگشت ارز مجبور می‌شویم به صورت جزء به جزء پول را به کشور ثالث انتقال داده و پس از تبدیل ارز که با هزینه‌های اضافی همراه است، نسبت به برگشت پول به کشور اقدام کنیم

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های اصلی برای صادرات آبزیان مربوط به حمل و نقل دریایی است که به خاطر تحریم‌ها بسیاری از کشتی‌ها به ایران نمی‌آیند و هزینه حمل و نقل افزایش یافته است.

سختی‌های برگشت ارز
صادرکننده نمونه کشور بیان کرد: برگشت ارز از دیگر مشکلات صادرکنندگان است. با برخی از کشورها ارتباط موثری نداریم و به همین دلیل برگداندن ارز به کشور سخت است.

وی اظهار کرد: برای برگشت ارز مجبور می‌شویم به صورت جزء به جزء پول را به کشور ثالث انتقال داده و پس از تبدیل ارز که با هزینه‌های اضافی همراه است، نسبت به برگشت پول به کشور اقدام کنیم.

کاهش رغبت خارجی‌ها به خاطر تحریم
مومنی با اشاره به اینکه تحریم‌ها باعث شده تا بسیاری از مشتری‌های خود را از دست دهیم، اضافه کرد: تحریم‌ها باعث کاهش رغبت مشتریان برای خرید از ما شده است و انتظار دارند که با قیمت خیلی پائین‌تری خرید کنند چون باید ریسک کنند.

وی به تاثیر کرونا بر روی صادرات اشاره کرد و ادامه داد: کرونا بر روی بازار آسیا تاثیر گذاشته و باعث نوسان قیمت در بازار آسیا شده است و میزان فروش و تعداد مشتریان کمتر از سال‌های قبل شده است و افت شدیدی دارد.

صادرکننده نمونه کشور در حوزه آبزیان با بیان اینکه چین بازار اصلی فروش آبزیان را در دست دارد، افزود: چین تعیین کننده اول قیمت آبزیان در جهان است.

دولتی‌ها سخت نگیرند
وی در ارتباط با راهکارهای بهبود وضعیت صادرات نیز بیان کرد: در داخل کشور انتظار می‌رود که دولت و دستگاه‌های دولتی حمایت لازم را از صادرکنندگان داشته باشند و دست صادرکنندگان را بگیرند.

انتظار ما این است که دولتی‌ها سخت نگیرند و تاکید بر اینکه مر قانون اجرا شود کار را سخت‌تر می‌کنند و انتظار داریم که از انعطاف قانون به نفع صادرکنندگان استفاده شود

مومنی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی، سازمان تامین اجتماعی، مالیات و دارایی، ادارات بندر و گمرک و ... در حوزه صادرات می‌توانند کمک زیادی به صادرکنندگان کنند.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که دولتی‌ها سخت نگیرند و تاکید بر اینکه مر قانون اجرا شود کار را سخت‌تر می‌کنند و انتظار داریم که از انعطاف قانون به نفع صادرکنندگان استفاده شود.

کد خبر: ۵۴٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha