۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کمبود کود در گلستان/ روزانه ۱۰۰۰ تن کود نیاز داریم
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

کمبود کود در گلستان/ روزانه ۱۰۰۰ تن کود نیاز داریم

گرگان - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: این استان برای جبران خسارت خشکسالی آغاز فصل کشت روزانه به یک هزار تن کود نیاز دارد اما هم‌اکنون با کمبود این محصول مواجه هستیم.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان در اوایل فصل کشت با خشکسالی و بدسبزی محصول مواجه بود و برای جبران این خسارت و کاهش رشد رویشی نیاز است مصرف کود شیمیایی نسبت به شرایط نرمال در استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه گلستان روزانه به هزار تن کود شیمیایی نیاز دارد، افزود: گلستان این روزها با کمبود کود شیمیایی مواجه است و این موضوع مورد نارضایتی و انتقاد کشاورزان قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان توضیح داد: دو هفته گاز پتروشیمی‌های کشور قطع بوده و هم‌اکنون کارخانجات پتروشیمی با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی گلستان روزانه به هزار تن کود نیاز دارد اما میانگین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو در روز کود وارد استان می‌شود.

عباسی تصریح کرد: هم‌اکنون کود سولفات آمونیوم در بازار آزاد موجود است اما کود اوره (ازت یا سفید) که مشمول ۵۰ درصد یارانه دولتی می‌شود در گلستان کمیاب است و نتوانسته‌ایم کود مورد نیاز برای حواله‌هایی که در دست کشاورزان است را تامین کنیم.

وی با یادآوری اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به دلیل خشکسالی آغاز فصل کشت بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند، متذکر شد: برای اینکه کشاورزان بتوانند جلوی خسارت محصول و کاهش رشد را بگیرند نیاز است هر ۱۵ روز یکبار کودهی انجام دهند.

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود کود اوره در گلستان توصیه می‌کنیم کشاورزان از ریز مغزی‌ها، محرک‌های رشد و کودهای زیستی برای جبران خسارت استفاده کنند.

کد خبر: ۵٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha