۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴
تحلیل بنیادی حکشتی؛ سود سازی خوب با توقف ۳ ماهه
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل بنیادی حکشتی؛ سود سازی خوب با توقف ۳ ماهه

با توجه به بررسی صورت مالی شرکت، وضعیت خدمات آن و تابلوی بورس این شرکت از نظر بنیادی دارای بنیاد خوبی است اما وضعیت مناسبی در سه ماهه اخیر از نظر سود آوری نداشته است.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۴۶ به صورت سهامی عام به نام شرکت کشتیرانی ملی آریا ثبت شد. این شرکت در سال ۵۸ تماما به تملک دولت در آمد و حدود ۳درصد از سهام این شرکت در سال ۸۷ در بورس عرضه شد. در حال حاضر گروه کشتیرانی ایران دارای ۱۲۵ فروند از شناورهای مختلف با مجموع ظرفیت بیش از ۵میلیون تن DWT می‌باشد.

بنا به گزارش تفسیری منتشر شده این شرکت در سامانه کدال، این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی در منطقه می‌باشد که بر اساس اطلاعات موسسه بین المللی آلفالاینر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۴ را به خود در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده است. تحریم‌های جدید آمریکا مشکلات و محدودیت‌های زیادی برای این شرکت در سطح بین المللی ایجاد کرد. در پنج ماه نخست امسال واردات و صادرات غیر نفتی دریایی کشور با کاهش ۳۰ درصد همراه بوده است اما واردات و صادرات محصولات غیر نفتی از طریق دریا در  ماه ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

صندوق بازنشستگی کشور با ۲۵.۵۳درصد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۲۴.۴۸درصد، سهام عدالت ۲۳.۷۰درصد و دولت با ۱۷ درصد عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. ۶ شرکت بزرگ و اثر گذار بر درآمدهای شرکت، حمل و نقل کانتینری، حمل فله، جنوب خط ایران، کشتیرانی دریای خزر، کشتیرانی والفجر و سرمایه گذاری کشتیرانی می‌باشد. مهمترین عامل ریسکی که در گزارش تفسیری این شرکت آمده، عدم ثبات قیمت نهادها اعم سوخت سبک و سنگین، عدم ثبات نرخ ارز و تحریم‌ها است.

در موضوع بین المللی در سال ۲۰۲۰ رشد حجم تجاری دریایی جهان به دلیل ویروس کرونا منهای ۴ درصد پیشبینی شده بود که رقمی نزدیک به سال ۲۰۰۹ می‌باشد. شاخص  کرایه‌های حمل کانتینری شانگها هم متاثیر از ویروس کرونا روند کاهشی در سال ۲۰۲۰ را داشته این در حالی است که در سال ۲۰۱۹روند صعودی خوبی را طی کرده است.

صورت مالی
طبق آخرین گزارش صورت مالی منتشر شده از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درآمد عملیاتی آن برای سه ماهه منتهی به ۳۱ مهر ماه برابر با ۹۹۷.۹۳۹ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه این دوره در سال گذشته حدود ۱۰۰درصد رشد را نشان می‌دهد، این درحالی است که بهای تمام شده درآمد عملیاتی این شرکت برابر با ۹۲۳.۲۴۹ میلیون ریال بوده که همین موضوع سبب شده که درآمد ناخالص این شرکت برای سه ماهه منتهی به مهر ۹۹ نسبت به مشابه سال قبل حدود ۱۱۰درصد کاهش داشته است که در صورت کسر تمامی هزینه‌ها اعم از اداری و مالیات سود خالص این شرکت برای این دوره مالی منهای ۲۲۲.۶۷۹ میلیون ریال است که این رقم برای سال قبل برابر با ۵۰.۴۷۳ میلیون ریال بوده است.

آنچه در این گزارش صورت مالی حائز اهمیت است افزایش  ۲۳ درصدی سرمایه این شرکت از ۱۶,۳۹۳,۰۰۰ میلیون ریال به ۲۱,۵۶۰,۰۰۰ از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی می‌باشد.  صورت مالی سال ۹۸ نشان می‌دهد که سود خالص شرکت ۱۴۷درصد رشد نسبت به سال ۹۷ داشته است. همچنین در سه ماهه ابتدای سال سود خالص شرکت به ۵.۸۰۲.۸۱۶ میلیون ریال رسیده که نسبت به مشابه دوره قبلی ۴۶ درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌ها به خاطر نوسانات نرخ ارز سبب شده یکی از عوامل مهم در منفی بودن سود خالص این شرکت باشد.

ترازنامه مالی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
جمع دارایی‌های جاری شرکت برای دوره مالی منتهی به ۳۱ مهر ماه ۹۹ برابر با ۳۷.۱۵۹.۸۲۳ میلیون ریال بوده که نسبت به سه ماهه اول سال ۳درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر ناشی از دریافتنی‌های غیر تجاری شرکت برای نیمه سه ماه دوم سال بوده است. همچنین مجموع دارایی‌های غیر جاری آن برای دوره مالی مذکور برابر با  ۲۶۱.۳۶۶.۵۱۱ میلیون ریال بوده که نسبت به سه ماهه ابتدای سال ۱۱درصد رشد را نشان می‌دهد. در مجموع میزان دارایی‌های جاری و غیر جاری برای دوره مالی منتهی به ۳۱ مهر ماه ۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که این رقم برای دوره مالی سال گذشته ۲.۴۰۵.۰۴۹ میلیون ریال بوده است.

در قسمت بدهی‌ها جمع بدهی‌های غیر جاری برای سه ماهه دوم سال برابر با ۱۲۹.۳۶۸.۷۳۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد که این افزایش بیشتر ناشی از پرداختی‌های تجاری و دریافت تسهیلات بوده است. جمع بدهی‌های غیر جاری هم نسبت به سه ماهه ابتدای سال ۴درصد رشد را نشان می‌دهد که در مجموع جمع بدهیهای غیر جاری و جاری برای دوره مالی منتهی به ۳۱ مهر ماه ۱۳۶.۹۶۸.۹۰۶ میلیون ریال است که ۱۱درصد رشد را نسبت به سه ماهه اول سال داشته است.

نسبت‌های مالی
نسبت جاری شرکت برای سال ۹۹ برابر با ۲۹درصد است که نشان می‌دهد شرکت در بازپرداخت بدهی‌های جاری خود با مشکل روبه رو است این در حالی است که این نسبت به مشابه سال گذشته ۹درصد کاهش داشته است. در نسبت آنی هم همین شرایط حاکم است.  نسبت سود ناخالص به فروش عدد۷درصد است که این نسبت نشان می‌دهد که از هر ریال فروش شرکت چند درصد سود به دست می‌آید که این عدد برای مشابه سال گذشته ۶۱ درصد بوده است. در نتیجه این نسبت‌های برای سه ماهه دوم سال ۹۹ روند بهبودی را نسبت به مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

تابلوی بورس
نماد حکشتی با میانگین حجم ماهانه ۳۱ میلیون واحد، سهام شناوری ۸درصد، حجم مبنای ۴میلیون، ارزش بازار ۵۷ هزار میلیارد تومانی، سودآوری ۲۵۶ و نسبت P/E ۱۰۳.۸۳ در تابلوی بورس ثبت شده است. آخرین قیمت سهام این شرکت در تابلوی بورس در تاریخ ۲۷ آبان ۲۶.۷۶۰ ریال معامله شده که نسبت به روز گذشته ۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

این شرکت با ضریب نقدشوندگی ۷۶درصد، ضریب همبستگی به دلار ۰درصد و ضریب همبستگی به شاخص کل ۸درصد در تابلوی بورس کار خود را ادامه می‌دهد. همچنین قیمت بازار این سهم ۱۳.۵۴درصد بیشتر از قیمت دفتر ان عنوان شده است. ارزش سهام این شرکت تقریبا از ۲۰ مرداد ماه همزمان با اصلاح بازار روند نزولی داشته و از رقم ۸۷.۰۰۰ریال به حدود ۲۶.۰۰۰ریال در آخرین روز معاملات خود رسیده است.به دلیل حفظ رعایت بی طرفی از ارزش گذاری سهم خودداری می‌کنیم اما آنچه مسلم است قیمت این سهم در کف قیمتی خود قرار دارد.

با توجه به بررسی صورت مالی شرکت، وضعیت خدمات آن و تابلوی بورس این شرکت از نظر بنیادی دارای بنیاد خوبی است اما وضعیت مناسبی در سه ماهه اخیر از نظر سود آوری نداشته است.

کد خبر: ۵۴٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      13 0
      با عرض سلام . ما هم می دانیم که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحلیل بنیادی خوبی دارد . ولی چرا در سه ماهه اخیر اینقدر افت داشته است ؟ انتظار داریم که این افت توسط شرکت جبران شده و رشد این نماد بورسی ش