۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
بی ثباتی در بازار آهن آلات

بی ثباتی در بازار آهن آلات

عبداللهی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران اظهار کرد: ۹ ماه است شمش را به طور قطره چکانی در بورس عرضه کرده‌اند و حالا که یک هفته، آن هم به دلیل بالا بودن قیمت‌های اعلامی نسبت به بازار، خرید کمتر بوده بهانه درست کرده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، مصطفی عبدالهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران گفت: قیمت رسمی پایه شمش فولاد طی دو هفته گذشته نسبت به بازار حدود ۷۰۰ تومان تفاوت قیمت داشته و به رغم اینکه روند قیمت ها در بازار نزولی است و انتظار کاهش بیشتر هم می رود، خرید در مقطع فعلی تا زمانی که نرخ ها با واقعیت بازار همسو شود، منطقی نیست.

وی اظهار داشت:  ۹ ماه است شمش را به طور قطره چکانی در بورس عرضه کرده‌اند و حالا که یک هفته، آن هم به دلیل بالا بودن قیمت‌های اعلامی نسبت به بازار، خرید کمتر بوده بهانه درست کرده‌اند. عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران افزود: برخی قصد دارند شمش خام را  به نام محصول میانی صادر کنند، در حالی که چیزی به این نام در دنیا نداریم و محصول نهایی فولاد داریم که مقاطع بوده که بعد از نورد است.
 
 اما در همین حال شمش تولید شده در کشور به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر و به محصول نهایی تبدیل و حتی صادر می‌شود؛ یعنی زمینه تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده را برای سایر کشورها فراهم کرده‌ایم. در ادامه باید تاکید کرد حضور افراد صاحب نفوذ و قدرت در حلقه‌های میانی زنجیره فولاد از دیگر دلایل اصلی گرانی بازار فولاد محسوب می‌شود. البته طی ماه‌های اخیر فروش شمش خارج از شبکه بورس کالا ممنوع اعلام شده است؛ یعنی فولادسازان موظف هستند ۶۰ درصد تولیدات خود را در بورس کالا به فروش برسانند.

 امید داریم زمینه اجرایی شدن این طرح‌ها فراهم و بدین ترتیب از رقابت برای خرید شمش کاسته شود. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که واحدهای تولیدکننده شمش، سنگ آهن و بسیاری از نهاده‌های تولید مورد نیاز خود برای تولید را از داخل کشور تامین می‌کنند. منابع ارزان انرژی بسیار ارزان در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد. هزینه منابع انسانی در ایران در مقایسه با سایر کشورها به مراتب پایین‌تر است. با وجود این شرایط چرا باید نرخ شمش فولاد براساس دلار باشیم، آنهم در شرایطی که شاهد اثرات مخرب قیمت‌گذاری با ارز هستیم.

 درواقع باید اذعان کرد که درحال‌حاضر میان منافع حلقه‌های مختلف در زنجیره فولاد تضاد وجود دارد. بر همین اساس نیز چندی پیش بخشی از فعالان این زنجیره از انجمن تولیدکنندگان فولاد جدا و انجمن جدیدی را تاسیس کردند، چراکه به اعتقاد بسیاری از اعضا تصمیمات نهایی انجمن تولیدکنندگان فولاد براساس منافع تولیدکنندگان شمش اخذ می‌شد. در نهایت تا زمانی که زنجیره فولاد گسسته است و زمینه رانت خواری در آن مهیا است تبعات آن نورد کاران را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد و نتیجه آن بی ثباتی های اخیر در بازار آهن آلات کشور خواهد بود.

کد خبر: ۵۴٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha