۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
بی توجهی دولت به صنعت پوشاک و نساجی/ تمرکز بر صنایع دولتی و نیمه دولتی
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با بازار:

بی توجهی دولت به صنعت پوشاک و نساجی/ تمرکز بر صنایع دولتی و نیمه دولتی

شهریاری، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، گفت: دولت به بخش خصوصی بی توجه است و علت آن این است که بخش خصوصی برایش درآمد آنچنانی ندارد. دولت به صنعتی که دولتی و نیمه دولتی است توجه بیشتری دارد چون درآمدزایی آن بیشتر بوده برای همین به ایران خودرو و سایپا توجه بیشتری دارد.

سجاد صفری؛ بازار: «بهرام شهریاری» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، صنعت پوشاک و نساجی با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک و نساجی کشور را با چالش روبرو کرد و در حال حاضر، بزرگترین مشکل پیش روی این صنعت، عدم فروش است.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا در کشور، باعث شد که صنعت پوشاک و نساجی، فروش محصولات خود را در بازار اسفند ۹۸، بهار و تابستان ۹۹ را از دست بدهند. تولیدکنندگان این صنعت وقتی که بازار بهار و تابستان سالجاری را از دست دادند به بازار فروش پاییز، امیدوار شدند که متاسفانه شرایط کرونا به گونه ای شده است که فعالان این صنعت، بازار پاییز را نیز از دست داده اند.

شهریاری تصریح کرد: از بعدازظهر تا آخر شب، عمده، ساعات فروش صنعت پوشاک و نساجی کشور را شامل می شود ولی متاسفانه با شرایط بوجود آمده و اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا کسب و کارها بایستی از ساعت ۶ عصر تعطیل شوند و این موضوع باعث می شود که صنعت پوشاک و نساجی کشور، اندک بازار فروش خود را نیز از دست بدهند.

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، تصریح کرد: صنعت پوشاک و نساجی کشور، نیز، از قبل از شیوع بیماری کرونا با مشکلاتی روبرو بود ولی شیوع این بیماری، مزید بر علت شد و مشکلات این صنعت را بیشتر کرد و دولت برای بهبود شرایط صنعت پوشاک و نساجی کشور، وعده هایی به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت داد و متاسفانه، تاکنون، به وعده های خود عمل نکرده است و این صنعت همچنان با مشکلات بسیاری روبرو است.

خطر تعطیلی کارخانه ها بیخ گوش صنعت پوشاک
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش که ۱ میلیون نفر در صنعت پوشاک و نساجی کشور، فعالیت دارند و باتوجه به شرایط بوجود آمده برای این صنعت، تکلیف فعالان این حوزه چه خواهد شد؟ به بازار، گفت: حدود ۱ میلیون نفر در زنجیره تولید صنعت پوشاک و نساجی کشور فعالیت دارند و حدود ۳۰۰ هزار نفر آن در حرفه فروشگاه داری فعالیت دارند و در حال حاضر، این تعداد، بازار فروش مناسبی ندارند و وقتی فروشگاه ها و مغازه های عرضه پوشاک فروش نداشته باشند در واقع کارخانه ها و تولیدی های این صنعت نمی توانند به تولید خود ادامه بدهند و اگر دولت، برای برطرف شدن مشکلات موجود این صنعت، تصمیماتی اتخاذ نکند فعالان این صنعت با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند که تعطیلی تولیدی ها و کارخانه ها یکی از تبعات آن است.  

شهریاری اظهار داشت: صنعت پوشاک در حال حاضر با مشکل عدم فروش روبرو است و با توجه به تصمیماتی که دولت درخصوص تامین ارز واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته است در آینده، نیز این صنعت در زمینه تهیه مواد اولیه با مشکلاتی روبرو می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون، دولت نتوانسته است که به این صنعت کمک کند و بهتر است با دخالت های نادرست و تصمیمات غیرکارشناسی شده، باعث بیشتر شدن مشکلات پیش روی این صنعت نشود و اداره همه امور را به فعالان این صنعت واگذار کند.

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ادامه، بیان کرد: صنعت پوشاک کشور با توجه به اینکه، تاکنون، با مشکلات بسیاری روبرو بوده است و از حمایت های دولت محروم بوده است ولی توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند و در زمینه ارائه محصولات با کیفیت و مد روز توانسته است جایگاه خود را در بازار به دست بیاورد.

شهریاری تاکید کرد: تامین بازار داخلی، بایستی هدف صنعت پوشاک و نساجی کشور باشد و اگر بتوانیم بازار داخلی را مدیریت کنیم و آن را تامین کنیم در واقع توانسته ایم که به پیشرفت دست پیدا کنیم.

وی افزود: از گذشته، تاکنون، صنعت پوشاک کشور در بازارهای منطقه از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده است و پوشاک چین و ترکیه بازار این کشورها را در دست گرفته اند و پوشاک ایرانی نمی تواند در بازار این کشورها نفوذ کند و بهتر است تمرکز فعالان این صنعت روی تامین نیازها و سلیقه های جامعه ایرانی باشد.

دولت قوانین واردات را اصلاح کند
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت پوشاک و نساجی کشور توانسته است در زمینه برندسازی موفق عمل کند؟ به بازار، گفت: از ۵ سال گذشته، تاکنون در زمینه برندسازی محصولات تولیدی صنعت پوشاک و نساجی کشور اقدامات مناسبی صورت گرفته است و بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان این صنعت توانسته اند موفق عمل کنند.

شهریاری اظهار داشت: تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور، بایستی مسیر درست برندسازی را به درستی طی کنند و بدانند که برندسازی فقط مختص به ثبت لوگو نیست و اگر مسیر را درست طی کنند خواهند توانست که جایگاه خود را در بازار بدست بیاورند.

وی افزود: برندسازی، مجموعه ای از خدمات است و تولیدکنندگان بایستی آن را به مصرف کنندگان ارائه بدهند و به نیازهای مشتری توجه داشته باشند. در دانشگاه تهران دوره های آموزشی برندسازی و فروشگاه داری در حال برگزاری است که این دوره ها می تواند در زمینه برندسازی به فعالان صنعت پوشاک و نساجی کشور کمک کند.

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، گفت: صنعت پوشاک و نساجی کشور، انتظاری از دولت ندارد و خواسته فعالان این صنعت از دولت این است که با تصویب قوانین و تدوین بخشنامه های دست و پاگیر، مشکلات این صنعت را بیشتر نکند.

شهریاری، تصریح کرد: صنعت پوشاک و نساجی کشور یک صنعت خصوصی است و خوبی بخش خصوصی این است که انتظاری از دولت ندارد و فعالان این عرصه می توانند مشکلات موجود را برطرف کنند در صورتی که دولت از دخالت های خود دست بکشد.

وی تاکید کرد: فعالان این صنعت قادر هستند که ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را تهیه کنند و برای واردات مواد اولیه اقدام کنند ولی قوانین دست و پاگیر واردات باعث می شود که مواد اولیه آن ها مدت ها در گمرکات کشور راکد بماند و دولت بایستی این قوانین را اصلاح کند و در تسهیل ترخیص کالاهای وارداتی اقداماتی را انجام بدهد.

عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به بی توجهی دولت به بخش خصوصی، اظهار داشت: دولت به بخش خصوصی بی توجه است و علت آن این است که بخش خصوصی برای دولت درآمد آنچنانی ندارد. دولت به صنعتی که دولتی و نیمه دولتی است توجه بیشتری دارد چون درآمدزایی آن برای دولت بیشتر است و برای همین است که دولت به ایران خودرو و سایپا توجه بیشتری دارد.

شهریاری در پایان با اشاره به هزینه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک، گفت: هزینه راه اندازی یک واحد تولیدی پوشاک، باتوجه به تعداد افراد به کار گرفته شده و همچنین مکان احداث واحد تولیدی متفاوت است ولی برای راه اندازی یک واحد تولیدی با ۴ نفر پرسنل به سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی نیاز است.

کد خبر: ۵۴٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha