۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تصویب ۲۲۹ مصوبه برای رفع مشکلات تولید در قم؛ ۷۱ میلیون دلار کالا صادر شد
طی ۷ ماهه نخست امسال انجام شد؛

تصویب ۲۲۹ مصوبه برای رفع مشکلات تولید در قم؛ ۷۱ میلیون دلار کالا صادر شد

قم- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: طی هفت ماهه ابتدای سال ۹۹ در کارگروه تسهیل و رفع موانع استان ۲۲۹ مصوبه به تصویب رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های اقتصادی استان قم و همچنین رفع مشکلات واحدهای تولیدی از مهمترین وظایف کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم است تا شعار «جهش تولید» در این استان به شکلی شایسته محقق شود؛ بر همین اساس در ۷ ماهه منتهی به مهرماه سال ۹۹ تعداد ۲۲۹ مصوبه در این کارگروه تصمیم‌گیری شده است که تعداد ۱۶۸ مصوبه یعنی ۷۳، ۳ درصد اجرایی و مابقی در دست اقدام یا غیر قابل انجام بوده است؛ تعدادی نیز به دلیل عدم پیگیری متقاضی و یا تعلل دستگاه اجرایی، به نتیجه نرسیده است.

محمود سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن ارائه یک گزارش ۷ ماهه از مهم‌ترین عملکرد سازمان صمت قم در زمینه جهش و رونق تولید، گفت: از زمان ابلاغ دستورالعمل در سال ۹۹ تعداد ۵ جلسه کمیته بررسی تسهیلات رونق تولید برگزار شده است که طی آن ۴۲ مورد تسهیلات ثابت، بازسازی و نوسازی و هم‌چنین در گردش به میزان ۳ هزار میلیارد و ۲۸۷ میلیون ریال به بانک‌های عامل استان قم معرفی شده است.

وی عنوان کرد: در قالب سه‌شنبه‌های اقتصادی و در جریان بازدید میدانی استاندار و اعضای کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در این مدت مسائل و مشکلات ۱۱۱ طرح و واحد صنعتی و ۲۰ واحد کشاورزی و نمایشگاه بین‌المللی استان طی جلسات در کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری شده است.

برای تخلفات ثبت شده تعداد ۳ هزار و ۶۸۶ فقره پرونده به ارزش ۲ هزار میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال تشکیل شده است

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، طی هفت ماه گذشته در سال ۹۹ تعداد بازرسی‌های صورت گرفته در مجموع ۴۲ هزار و ۸۳۰ مورد بوده که تعداد ۵ هزار و ۶۰۹ مورد تخلف ثبت شده است.

وی افزود: برای تخلفات ثبت شده تعداد ۳ هزار و ۶۸۶ فقره پرونده به ارزش ۲ هزار میلیارد و ۲۳۵ میلیون ریال تشکیل شده است.

عملکرد کمیته هزینه کرد تسهیلات رونق تولید
سیجانی با اشاره به عملکرد کمیته هزینه کرد تسهیلات رونق تولید، بیان کرد: نتایج بازدید نظارتی از واحدهای دریافت کننده از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در ۷ ماهه نخست سال، ۱۰ بازدید از ۳۸ واحد تولیدی و صنعتی بود که تسهیلاتی به ارزش ۲ هزار و ۲۴۴ میلیون ریال پرداخت شد که این اقدام باعث تثبیت اشتغال یک هزار و ۸۴۸ و ایجاد ۶۷ فرصت شغلی جدید شد.

وی اظهار داشت: در بخش تسهیلات رونق تولید نیز در ۵ جلسه با بررسی مشکلات ۲۱ واحد صنعتی و تولیدی در استان یک هزار میلیارد و ۳۱۵ میلیون ریال تسهیلات رونق تولید پرداخت شد که موجب تثبیت یک هزار ۶۳۷ شغل در این واحدها شد.

صادرات ۷۱ میلیون دلاری کالا از قم به کشورهای هدف
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان میزان صادرات استان در ۷ ماهه امسال، گفت: در این مدت ۷۱ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی به کشورهای هدف صادر شد که مهم‌ترین بازارهای هدف استان برای صادرات عبارتند از عراق، افغانستان، چین، ترکیه، امارات، هند، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان است.

سیجانی عنوان کرد: ارزش وزنی این صادرات ۵۹ هزار تن که میزان صادرات استان از مبدأ تولید به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار و وزن ۹۲ هزار تون برآورد شده است.

وی تصریح کرد مهم‌ترین صادرات استان قم شامل؛ مفتول مسی، مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ (شیرآلات بهداشتی؛ ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک؛ هواکش؛ فیلتر دستگاه تصفیه آب و آلومینیوم و هم‌چنین مصنوعات آن، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، کفش، محصولات شیمیایی آلی، چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی، الیاف پلی استر، است.

واردات ۱۳۰ میلیون دلاری کالا به قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود ضمن اشاره به وضعیت واردات قم طی ۷ ماهه گذشته، بیان کرد: میزان واردات استان به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار و وزن ۲۷.۶ هزار تن بوده که از مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان ماشین آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راه‌سازی، دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آنها، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره را می‌توان نام برد.

مهم‌ترین کشورهای هدف وارداتی قم، چین، ترکیه، امارات، ایتالیا، هند، عمان، اوکراین، ژاپن، عراق و فرانسه است

وی اظهار داشت: هم‌چنین وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه‌آهن یا تراموای، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد، چای - ماته و ادویه، دستگاه‌های اپتیک، کنترل، دستگاه‌های طبی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، نیکل و مصنوعات از نیکل، از دیگر واردات استان به شمار می‌رود.

سیجانی مهم‌ترین کشورهای هدف وارداتی را چین، ترکیه، امارات، ایتالیا، هند، عمان، اوکراین، ژاپن، عراق و فرانسه عنوان کرد.

گفتنی است با هدف رونق بخشی به تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی؛ طی روزهای گذشته در استان قم مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری استان قم افتتاح شد.

کد خبر: ۵۴٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha