۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
دو سناریوی دولت برای بنزین نوروزی
بازار گزارش می دهد

دو سناریوی دولت برای بنزین نوروزی

مدیر کل برنامه ریزی پخش و پالایش در گفتگو با بازار گفت: دو سناریو در رابطه با سهمیه بنزین نوروز وجود دارد. سناریو اول که همان پیشنهاد سازمان گردشگری است، اختصاص ۱۸۰ لیتر سهمیه بنزین بوده و سناریو دوم در نظر گرفتن ۱۲۰ لیتر سهمیه برای نوروز و فروردین است.

بازار- حدود یک ماه به پایان سال باقی مانده است، اما آنگونه که مسئولان می گویند هنوز هیچ تصمیمی برای سهمیه بنزین نوروزی گرفته نشده است. با وجود اینکه قاسمی معاون شرکت پخش و پالایش هفته گذشته در مصاحبه ای با باشگاه خبرنگاران از تعیین تکلیف شدن بنزین تا پایان هفته خبر داده بود اما شهرام رضایی مدیر کل برنامه ریزی پخش و پالایش به بازار می گوید که تا کنون هیچ مصوبه ای به ما ابلاغ نشده است.  او البته از سناریوی که احتمال اجرایی شدن آن بسیار قوی است پرده برداشته  و می‌گوید:« سناریو اول همان پیشنهاد سازمان گردشگری برای رونق سفرهای داخلی است. بر اساس این طرح دولت باید  معادل دو سهمیه ماهانه بنزین- در مجموع ۱۲۰ لیتر- برای خودروها مختص تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب، وارد کارت‌های بنزین خودروهای شخصی می‌شود.»

در صورت تایید این پیشنهاد دارندگان خودروهای بنزین سوز برای فروردین ۱۸۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز ۹۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای خواهند داشت.

اما سناریو دوم طبق گفته‌های مدیرکل برنامه‌ریزی شکل پخش و پالایش در نظر گرفتن ۶۰ لیتر سهمیه برای سفرهای نوروزی است. در صورت تصویب این طرح در هییت دولت یا شورای اقتصاد، خودروهای تک سوز ۱۲۰ لیتر سهمیه و خودروهای دو گانه سوز تنها ۶۰ لیتر سهمیه برای مسافرت‌های نوروزی خود خواهند داشت.  

سناریو سوم که با توجه به حال و هوای این روزهای اقتصاد و رکود حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی اجرایی شدن آن کمی دو از تصور است، عدم اختصاص سهمیه ویژه نوروز است. سوالی که رضایی ترجیح داد در مقابل آن سکوت کرده و به ذکر این جمله که« بنزین جز انفال عمومی بوده و متعلق به مردم است و هر تصمیمی را که دولت به ما ابلاغ کند، اجرا می کنیم» بسنده کرد.رضایی همچنین در رابطه با مصرف بنزین گفت: در حال حاضر روزانه ۷۵ میلیون لیتربنزین  مصرف می شود که ۳۰ درصد ان به قیمت ازاد ۳ هزار تومان و ۷۰ درصد به قیمت یارانه ای ۱۵۰۰ تومان عرضه می شود.

سهمیه نوروزی چقدر برای دولت آب می خورد

آخرین آمار اعلامی از طرف مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا نشان می دهد که ۲۱ میلیون ۷۷۸ هزار خودروی فعال و پلاک نصب شده  در کشور داریم. اگر فرض را بر این بگذاریم که۹۰ درصد خودروها ( ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه )دارای کارت سوخت بوده و مشمول ۱۲۰ لیتر سهمیه نوروزی  شوند، دولت ناچار است که ۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون لیتر بنزین را به مسافران نوروزی اختصاص دهد. در واقع اگر قیمت تمام شده هر لیتر بنزین را حدود ۶ هزار تومان در نظر گیریم می توان ادعا کرد که پیشنهاد سازمان گردشگری برای رونق سفرهای داخلی حدود۱۴ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان برای دولت آب می خورد.این در حالی است که در صورت در نظر گرفتن ۶۰ لیتر سهمیه، این رقم به نصف یعنی ۷ هزار و ۵۶ میلیارد تومان کاهش پیدا می کند.

کد خبر: ۵٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha