۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
بازارچه های مرزی؛ به نام مرزنشینان و به کام تاجران!
سخنگوی گمرک عنوان کرد

بازارچه های مرزی؛ به نام مرزنشینان و به کام تاجران!

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: برای واردات یک کانتینر کالا در بازارچه های مرزی، چندین خانواده باید اسنادی را امضا کنند که البته عمده واردکنندگان هم مرزنشینان نیستند بلکه تاجرانی اند که از طریق توافق با مرزنشینان از معافیت قانونی استفاده می کنند.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی سخنگوی گمرک با اشاره به وجود ۱۲ رویه گمرکی مختلف در مناطق مرزی ایران گفت: قانون گذار برای هر یک از رویه های کوله بری و ملوانی در مناطق مرزی، معافیت هایی را با هدف تأمین معیشت مرزنشینان در نظر گرفته است.

وی افزود: مشکل اصلی و فعلی ما در مناطق مرزنشین، رویکردهای متفاوت به مرز از نظر امنیتی، نژادی و تفاوت های مناطق مرزی با یکدیگر است.

سخنگوی گمرک در ادامه اظهارکرد: تصور ما از بازارچه های مرزی این است که مرزنشینان کالاهایی را با آن سوی مرزها داد و ستد می کنند درصورتیکه اینگونه نیست؛ نه بازارچه ای با این شکل راه اندازی شده و نه مسئولیتی برای راه اندازی چنین بازارچه ای تعریف شده است بلکه عمده بازارچه های مرزی ایران تعطیلند.

لطیفی بازارچه های مرزی ایران را به دو دسته موقت و رسمی تقسیم بندی کرد و گفت: بازارچه های رسمی اقدام به صادرات خروجی و واردات ورودی می کنند که ارتباطی با مرزنشینان ندارد اما در بازارچه های موقت مرزی، افراد کوله بر ماهانه تا ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر یک خانواده چهار نفره تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مشمول معافیت می شوند.

وی به مشکلات این نوع از بازارچه ها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای واردات یک کانتینر کالا در این مناطق، چندین خانواده باید اسناد را امضا کنند که البته عمده واردکنندگان هم مرزنشینان نیستند بلکه تاجرانی اند که از طریق توافق با مرزنشینان از معافیت قانونی استفاده می کنند و در نتیجه این ۷۰۰ هزار تومان هم نصیب مرزنشینان نخواهدشد.

سخنگوی گمرک با تأکید بر تأمین معیشت مردم مرزنشین از طریق اشتغال آنها در صنایعی که می توانند در مرزها محصول را به یک ارزش افزوده تبدیل کنند گفت: در غیراین صورت، دیگران از ظرفیت و معافیت های مرزنشینی به نفع خودشان استفاده خواهند کرد.

لطیفی تصریح کرد: از آنجایی که هنوز زیرساخت های لازم برای نگهداری کالا و خروج و ورود کالا در بازارچه های مرزی فراهم نشده این بازارچه ها هم در بیشتر ایام سال تعطیلند.

کد خبر: ۵۴٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha