۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
برای اصلاح نرخ سود بانکی در گام اول باید به سراغ کاهش تورم رفت
کارشناس مسائل اقتصادی:

برای اصلاح نرخ سود بانکی در گام اول باید به سراغ کاهش تورم رفت

ابراهیم نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد گفت: نرخ سود بانکی باید با حساسیت بسیار بالایی در کشور تعیین شود.

به گزارش بازار، «علی ابراهیم نژاد» افزود: نرخ سود بانکی یا نرخ سپرده ها یکی از عواملی که آحاد جامعه در تصمیمات سرمایه گذاری خودلحاظ می کنند چرا که به نوعی هزینه /فرصت پول را بیان می کند.

وی اظهارداشت: معمولا زمانی که نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا می کند تمایل به نگهداری وجه نقد افزایش پیدا می کند و برعکس زمانی که نرخ سود سپرده ها افزایش پیدا می کند تمایل به نگهداری وجه نقد کاهش پیدا می کند پس می تواند یک عامل اثرگذار باشد.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد گفت: اینکه تاثیر نرخ سود بین بانکی در بازار سهام چقدر است به نظر می رسد این یک سئوال ثانویه است چرا که خود متغیر نرخ سپرده بانکی به اندازه کافی متغیر با اهمیتی از جهات مختلف در بخش واقعی اقتصاد است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی متغیری که باید با حساسیت بسیار بالایی تعیین شود، افزود: در اقتصاد های توسعه یافته هر زمانی که بخواهند نرخ بهره را تغییر دهند در حد ۲۵ صدم درصد یا یک درصد این تغییرات را اعمال می کنند به دلیل اینکه این کل برنامه برنامه ریزی های آحاد اقتصادی و کل روال ورودو و خروج نظام بانکی را به لحاظ درآمد و هزینه تحت تاثیر قرار می دهد یعنی هر واحد درصد تغییر در نرخ سود می تواند برخی از بانک ها را در کشور از سودده بودن به زیان ده بودن و بالعکس تغییر دهد.

ابراهیم نژاد بیان داشت: اگر اقتصاد در تعادل باشد منطق حکم می کند کسی در نرخ سود بانکی مداخله نکند یعنی مشابه سایر قیمت گذاری ها ی که مخل کارکرد بازارها و اقتصاد هستند در اینجا هم می تواند بسیار آسیب زا باشد.

وی ادامه داد: برای مثال اقتصادی که تورم ۳۰ درصدی دارد تعیین نرخ سود سپرده ۱۸ درصد و پائین تر به این معناست که نرخ سود واقعی منفی ۱۰ تا ۱۲ درصد و یک فاجعه بزرگ است و تخصیص منابع را در اقتصاد دچار مشکل می کند.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد گفت: برای اصلاح نرخ سود در گام اول باید به سراغ سیاست های کاهش تورم رفت یعنی بجای افزایش سود باید به سمت کاهش تورم حرکت کرد و راهکار آن هم کنترل کسری بودجه، جلوگیری از استقراض از بانک مرکزی و همینطور تامین کسری بودجه از محل هایی مثل انتشار اوراق است.

وی افزود: وقتی تعیین نرخ سود را به ساز و کار بازار واگذار می کنید اگر بانک های مشکل دار و ناسالمی به لحاظ سلامت مالی (داشتن مطالبات معوق قابل توجه) داشته باشید اینها در یک چرخه جنگ نرخ سود می افتند و نرخ های سود را بالا می برند و بانک های سالم را هم دچار آسیب می کنند بنابراین بدون کنترل کردن و نظارت سفت و سخت بر بانک های دارای مشکل افزایش نرخ سود به نظر کمکی نخواهد کرد.

ابراهیم نژاد یادآورشد: اگر این شرایط اتفاق بیفتد منطق درست اینکه هرکسی در بانک سپرده گذاری می کند باید یک نرخ سود واقعی یعنی چیزی مازاد بر تورم را دریافت کند.

کد خبر: ۵۴٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha