۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
نوسان قیمت ارز مانع جذب سرمایه خارجی است
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز:

نوسان قیمت ارز مانع جذب سرمایه خارجی است

کرج- عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز گفت: یکی از مشکلات سرمایه گذاری خارجی، عدم ثبات ارز است که ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشور را بالا می برد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، فریبرز بینش پور با اعلام این خبر گفت: ظرفیت های سرمایه گذاری بزرگی در استان البرز وجود دارد که شکوفایی آنها، نیازمند جذب سرمایه های خارجی است اما نوسان قیمت ارز مانع جذب سرمایه گذاران خارجی است.

بینش پور با اشاره به اینکه برای رشد و توسعه اقتصادی و از طرفی جهانی شدن کارهای تولیدی و صنعتی ایران، نیاز به استفاده از فرصت های سرمایه گذاری خارجی است، بیان کرد :به عبارتی سرمایه گذاری خارجی ابزاری برای توسعه کشورمان است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از فرصت های سرمایه گذاری خارجی در کشورمان باید مزیت هایی را برای طرف های ایرانی و خارجی هر دو به همراه داشته باشد، گفت: یکی از اهداف سرمایه گذار خارجی از ورود به ایران دسترسی به سایر مواد اولیه ای است که برای تولید به آن نیاز دارد و از طرفی در کشورمان بازار مناسب برای فروش کالاهای تولیدی برای این شرکت ها فراهم می شود، در کنار این موارد سرمایه گذار خارجی با ورود به کشورمان به دنبال افزایش کارایی بخش تولیدی خود است.

عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز ضمن تاکید بر شناخت مشکلاتی که پیرامون حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران وجود دارد، گفت: یکی از این مشکلات، عدم ثبات ارز است و این مهم ریسک سرمایه گذاری خارجی در کشور را بالا می برد، به عبارتی این دسته از سرمایه داران نمی توانند برنامه ریزی بلند مدت در خصوص سرمایه گذاری در کشورمان داشته باشند.

ضرورت تخصیص تسهیلات مناسب بانکی
وی با اشاره به دیگر فاکتور تاثیر گذار در بحث ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران از ضرورت تخصیص تسهیلات مناسب بانکی سخن گفت و افزود: متاسفانه نظام بانکی ایران به بانک های جهانی متصل نیست، از طرفی شفافیت موجود در آن سیستم های بانکی در کشورمان وجود ندارد.

به گفته بینش پور یک عامل مهم دیگر برای بهره برداری صحیح از فرصت های سرمایه گذاری خارجی در ایران، بازار سرمایه و بورس است که در این خصوص نیز شفافیت مناسبی در کشور وجود ندارد.

وی با این توضیح که برای بخش خصوصی در تصمیم گیری های کشور نقش آنچنانی لحاظ نشده و این مهم بر رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به بازار سرمایه گذاری کاسته است، بیان کرد: باید در ایران برای سرمایه گذاران امنیت اقتصادی ایجاد شود و از طرفی نیاز است که رانت های اقتصادی مانند تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تنها به گروهی خاص از بین برود تا شاهد ظهور رقابت بیشتری میان سرمایه گذاران داخلی و ایرانی باشیم.

تحریم ها فرصت مناسبی برای تمرکز روی بازارهای کشورهای همسایه به وجود آورده است
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری در خصوص حضور تولیدگنندگان و صنعتگران ایرانی در نمایشگاه های خارجی به عنوان ویترینی برای نمایش کالاهای صادراتی ایران گفت: اکنون به دلیل تحریم ها بهترین فرصت این است که بر روی بازارهای کشورهای همسایه به عنوان بازار هدف متمرکز شویم و به دنبال گسترش این ارتباطات اقتصادی باشیم.

وی تاکید کرد: برای مراودات تجاری ایران با دیگر کشورها باید مبادلات پایاپای ارزی توسط سیستمی مانند بانک مرکزی دنبال شده و این بانک واسطه انجام مبادلات مربوطه باشد اما متاسفانه این مهم به نتیجه نرسیده و عملیاتی نشده است؛ در صورتی که در تمامی کشورهای دنیا از جمله کشورهای همسایه ایران انعقاد قراردادها و پیمان های تجاری با دیگر نقاط دنیا توسط بانک مرکزی آن کشور انجام می شود و این موجب چرخش پول بانکی آنها است.

کد خبر: ۵۳٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha