۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
سهمیه بندی تنها ۳ میلیون مترمکعب مصرف CNG را افزایش داد/ ۱۵۰۰ جایگاه در کشور کم داریم
مجری طرح CNG در گفتگو با بازار

سهمیه بندی تنها ۳ میلیون مترمکعب مصرف CNG را افزایش داد/ ۱۵۰۰ جایگاه در کشور کم داریم

باقری مجری طرح  CNG کشور می‌گوید که اگر ویروس کرونا نبود امروز تقاضای CNG در کشور به ۳۵ میلیون مترمکعب رسیده بود در حالیکه سرانه مصرف این سوخت هم اکنون حدود ۲۳ میلیون مترمکعب در روز است. البته این گفته ها در شرایطی مطرح می‌شود که ۱۵۰۰ جایگاه درکشور کم داریم و به دلیل گرانی زمین در تهران بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست.

بازار؛ گروه انرژی:  با وجود تاکید بیژن زنگنه بر افزایش سهم CNG از سبد سوختی بخش حمل و نقل، آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که ۱۵۰۰ جایگاه CNG در کشور کم دارید. بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای هر هزار خودرو گاز سوز باید یک جایگاه CNG در کشور احداث شود، اما آمارهای اعلامی از طرف مجری طرح CNG کشور نشان می‌دهد که تنها ۲۵۰۰ جایگاه در کشور وجود دارد. البته مجری طرح CNG به بازار می‌گوید : «بیشترین کسری مربوط به کلان شهرهاست که بهای زمین بسیار بالاست.» ادعایی که نگاهی به قیمت زمین در شهرهایی همچون تهران نشان می‌دهد خیلی هم بیراه نیست. در حال حاضر بهای زمین یک جایگاه هزار متری در تهران دست کم ۵۰ میلیارد تومان تمام می‌شود. هرچند که باقری می‌گوید که برای حل این مشکل به دنبال احداث جایگاه‌های کوچک در پایانه‌های بار و مسافر و میادین میوه و تره بار یا پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران در این بخش هستند، اما بدون شک اگر پاندمی کرونا نبود صف‌های جایگاه‌های CNG این روزها بیشتر از هر زمانی بود.
آنگونه که مجری طرح CNG کشور می‌گوید اگر پاندمی کرونا نبود میزان مصرف این سوخت حالا به ۳۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. این در حالی است که هم اکنون تنها روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در کشور سوخت می‌شود. متن کامل گفتگوی بازار با  باقری مجری طرح CNG را در ادامه می‌خوانید:

اگر پاندمی کرونا نبود میزان مصرف این سوخت حالا به ۳۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. این در حالی است که هم اکنون تنها روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب CNG در کشور سوخت می‌شود

* یک سال از سهمیه بندی بنزین و افزایش بهای بنزین آزاد به ۳ هزار تومان می‌گذرد. آیا اجرای این طرح توانست میزان مصرف سوخت CNG در کشور را افزایش دهد؟
در روزها و ماه‌های نخست اجرای طرح سهمیه بندی شاهد افزایش مصرف CNG در کشور بودیم. بر اساس آمار موجود پیش از اجرای این طرح روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب CNG در کشور سوخت می‌شد اما بعد از سهمیه بندی این رقم به حدود ۲۵ میلیون مترمکعب رسید. اما بعد از همه گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید در رفت و آمد افراد و تعطیلات نوروزی شاهد کاهش مصرف بودیم. به طوری که در فروردین میزان مصرف حتی به ۱۴ میلیون مترمکعب در روز هم رسید. با کاهش محدودیت‌ها و شروع فعالیت کسب و کارها از اردیبهشت میزان مصرف هم روند افزایشی به خود گرفت. بر اساس آمار موجود هم اکنون روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب CNG مصرف می‌شود. البته پیش بینی ما این است که در صورت عادی شدن شرایط میزان مصرف CNG به بالای ۲۵ میلیون مترمکعب هم برسد.

پیش از اجرای این طرح روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب CNG در کشور سوخت می‌شد اما بعد از سهمیه بندی این رقم به حدود ۲۵ میلیون مترمکعب رسید. اما بعد از همه گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید در رفت و آمد افراد و تعطیلات نوروزی در فروردین میزان مصرف  به ۱۴ میلیون مترمکعب در روز هم رسید

* اگر پاندمی کرونا در کشور رخ نمی‌داد، میزان مصرف CNG به چقدر می‌رسید؟
هدف گذاری ما این بود که میزان مصرف به حدود ۳۵ میلیون مترمکعب برسد. البته حالا هم پیش بینی می‌شود که با دوگاه سوز شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی میزان مصرف به حدود ۳۰ میلیون مترمکعب برسد.

* با وجود اینکه وزارت نفت تاکید ویژه ای روی افزایش سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل کشور دارد، اما سرمایه گذاری لازم برای توسعه جایگاه‌های CNG در کشور صورت نگرفته و معمولا شاهد صف‌های طولانی در این جایگاه‌ها هستیم؟
 صف‌های طولانی معمولا مربوط به جایگاه‌های ال پی جی است. شاید در برخی موارد به دلیل اورهال یا تعمیر یک جایگاهی، جایگاه مجاور آن چن روزی شاهد افزایش تقاضا و صف‌های طولانی باشد، اما این وضعیت را در تمام ساعت شبانه روز در جایگاه‌های سوخت نداریم. اما اینکه وزارت نفت به دلیل سطح پایین آلایندگی CNG به دنبال جایگزینی بنزین با این سوخت بوده، کاملا درست است. هم اکنون این آمادگی وجود دارد که به همین میزان که متقاضی وجود دارد، جایگاه احداث شود. اما متاسفانه به دلیل کاهش سطح تقاضا سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافته است. پیش بینی ما این است که بعد از همه گیری ویروس کرونا و کاهش محدودیت‌ها عرضه و تقاضا با هم به تناسب برسند.

مطابق با سرانه جهانی بابت هر خودرو CNG سوز باید یک جایگاه وجود داشته باشد. بر اساس آمار موجود تعدادخودروهایی CNG در کشور ما حدود ۴ میلیون دستگاه است در حالیکه تعداد جایگاه‌های ما در کشور ۲۵۰۰ دستگاه است

* ظرفیت سوخت گیری در جایگاه‌های CNG در کشور چقدر است؟
هم اکنون ۲۵۰۰ جایگاه CNG که در کشور موجود است که در صورت فعالیت ۲۴ ساعته ظرفیت توزیع ۴۰ میلیون مترمکعب را به لحاظ اسمی دارند. ولی با توجه به پراکندگی این جایگاه‌ها و محدودیت‌هایی که در ساعت کار آنها وجود دارد، این ظرفیت هم اکنون حدود ۲۳ میلیون مترمکعب بوده و به دنبال افزایش آن هستیم.

* چرا تعداد جایگاه‌های خصوصی در کشور تا این اندازه کم بوده و بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد؟
باید توجه داشت که میزان تقاضا در کشور به اندازه مورد قبول نبوده و از آن طرف هم هزینه تجهیزات به شدت بالا رفته است. به همین دلیل مدت زمان بازگشت سرمایه بالا رفته صرفه اقتصادی آن در برخی از مناطق همچون کلان شهرها از بین رفته است. به عنوان مثال در کلان شهری مثل تهران قیمت زمین به شدت بالا رفته است. به عنوان مثال هزینه زمین احداث یک جایگاه هزار متری در کلان شهری مثل تهران دست کم ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که رقم بالایی است. بر همین اساس به دنبال تامین زمین شهرداری و سازمان‌هایی که زمین در اختیار دارند به دنبال آن هستیم. آقای زنگنه هم دستور به بررسی و پیدا کردن راه حلی برای توسعه ظرفیت جایگاه‌های CNG در کشور و ایجاد رغبت برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی کرده است.

کمبود جایگاه های سی ان جی معمولا در کلان شهرهاست که دلیل آن قیمت بالای زمین است. به عنوان مثال هزینه زمین احداث یک جایگاه هزار متری در کلان شهری مثل تهران دست کم ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که رقم بالایی است. بر همین اساس به دنبال تامین زمین شهرداری و سازمان‌هایی که زمین در اختیار دارند به دنبال آن هستیم

* معمولا خودروهای دوگانه سوز برای رسیدن به جایگاه مسیر طولانی را طی می‌کنند. بر اساس استانداردهای بین المللی برای رسیدن به یک جایگاه‌ها CNG چقدر باید مسافت را طب کرد؟
 استانداردهای جهانی معمولا بر اساس تعداد خودرو، سطح جایگاه‌های سوخت را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مطابق با سرانه جهانی بابت هر خودرو CNG سوز باید یک جایگاه وجود داشته باشد. بر اساس آمار موجود تعدادخودروهایی CNG در کشور ما حدود ۴ میلیون دستگاه است در حالیکه تعداد جایگاه‌های ما در کشور ۲۵۰۰ دستگاه است. اگر تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازها اگر بازار تقاضاوجود داشته باشد بخش خصوصی هم به دنبال افزایش تقاضا خواهند بود.

* در واقع ما ۱۵۰۰ جایگاه در کشور کمبود داریم؟
 در شهرها متوسط و کوچک و بین جاده  که هزینه زمین خیلی بالا نیست، معمولا به اندازه کافی جایگاه وجود دارد. مشکل اصلی در کلان شهرهای بزرگ است که دلیل آن هم گران بودن زمین در کلان شهرهاست. البته برای حل این مشکل هم به دنبال احداث جایگاه‌های کوچک مقیاس در ترمینال‌ها و پایانه‌های باری و مسافربری و میادین میوه و تره بار هستیم.

کد خبر: ۵۳٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha