۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
بعد از یک وقفه طولانی پلی استیشن ۵ سونی  به بازار آمد
معرفی PS۵

بعد از یک وقفه طولانی پلی استیشن ۵ سونی به بازار آمد

پلی استیشن ۵ سونی مجهز به فناوری های DualSense و HapticFeedback می باشد که تجربه یک گیم لذت بخش همراه با درک احساسات واقعی و هیجان های درون بازی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: کمپانی سونی یکی  از مهم ترین قطب های سرگرمی  وگیمینگ دنیا محسوب می شود؛ سونی فعالیت خود را با  مجموعه  بزرگی  از  رادیو، تلویزیون، دیسک های فشرده  و کاست ها شروع کرد  واکنون  در ساخت پلی استیشن  و کنسول های بازی  گوی سبقت را از رقبای این حوزه ربوده است. بسیاری از سایت های معتبر دنیا، نسل پنجم پلی استیشن سونی را انقلابی در صنعت گیمینک خطاب کرده اند. در ادامه این گزارش به بررسی ساختار و طراحی این محصول خواهیم پرداخت.

 روز پنج شنبه ۲۲ آبان، شرکت سونی بعد از یک وقفه طولانی از کنسول  پلی استیشن ۵ خود رسما  رونمایی کرد و قرار است تا  انتهای این ماه در وسعت جهانی نیز به بازار عرضه شود. به گفته مدیر بازاریابی این شرکت، مدل دیجیتالی ۴۰۰ دلار و مدل  معمولی ۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند. و به زودی در بازارهای جهانی توزیع خواهد شد.

طراحی ساختاری

پلی استیشن ۵ سونی دارای یک ساختار ظاهری جذاب است و در مقایسه با مدل قبلی تغییرات چشمگیری به خود دیده است. SSD، شخصی‌سازی‌شده کنسول، دسته دوال‌سنس با ویژگی‌های خاص و مشخصات سخت‌افزاری مناسب به‌خوبی قابل لمس هستند.   این پلی استیشن بیش از ۱۵ اینچ قد دارد  وتقریبا ۴ اینچ بزرگتر از ایکس باکس های موجود در بازار است و تناه ۴.۵ کلیو گرم وزن دارد، و  در هردو حالت افقی و عمودی  مورد استفاده قرار می گیرد.

کنترل های دوال سنس یکی از شگفتی های این مدل محسوب می شود  ؛ این دسته های جدید سنگین تر اما از نظر ساختاری راحتر از مدل قبلی هستند و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند، دکمه های تعبیه شده  در این دسته همانند مدل قبلی  کامل و بدون نقص به نظر می آیند

 از یک پایه مشکی رنگ  همراه با چند عدد پیچ  ومهره برای ثابت نگه داشتن آن استفاده شده است  وبا دو رنگ سفید و مشکی و کمی آبی تیره در قسمت های جانبی  طراحی فیزیکی  تکمیل  گشته است. دریچه‌های ورودی هوا نیز بین بدنه‌ی اصلی و صفحات کناری کنسول تعبیه شده‌اند که به لطف  شکل  زاویه‌ی دار دریچه‌ها و نورپردازی آبی تیره، جذابیت بصری زیبایی را خلق می کنند.

در بخش جلوی کنسول  درگاه‌های USB-A و USB-C درکنار کلیدهای پاور و خارج کردن دیسک تعبیه شده اند. یکی دیگر ار  جدیترین بخش های اضافه شده در مقایسه با مدل قبلی، بهره گرفتن از یک میکروفن داخلی است که این  ویژگی نیاز خرید میکروفن و هدست  جداگانه  را به عنوان اکسسوری کاهش می دهد.

کنترل های دوال سنس یکی از شگفتی های این مدل محسوب می شود  ؛ این دسته های جدید سنگین تر اما از نظر ساختاری راحتر از مدل قبلی هستند و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده هستند، دکمه های تعبیه شده  در این دسته همانند مدل قبلی  کامل و بدون نقص به نظر می آیند.

درایو  بلوری ۴K UHD  ، درایو solid-state ( SSD) برای ذخیره سازی تمامی گیم  و برنام ها همراه با  حافظه ی ۱۶ گیگا بایتی ، و حافظه ذخیره سازی ۸۲۵ گیگا بایتی  SSD  شخصی سازی شده همراه با پهنای حافظه ۴۴۸ گیگا بایتی، از جمله گزینه های تفکیک کننده این محصول با سیر محصولات بازار است. لازم به ذکر است، حافظه این پلی استیشن با پشتیبانی هارد External  درگاه از نوع   NVMe قابل ارتقاء است

ساختار نرم افزاری

پلی استیشن ۵ از حیث طراحی ظاهری گرفته تا رابط کاربری و موارد دیگر، حس یک کنسول نسل نهمی را منتقل می‌کند، پردازنده مرکزی  CPUهشت هسته ای با فرکانس متغیر ۳.۵ گیگا هرتزی لودینگ های طولانی مدت مدل های قبلی را کاملا حذف کرده است. پردازنده گرافیکی  GPU با معماری  شخصی سازی شده RDNA ۲  باقدرت ۱۰.۲۸ و فرکانس متغییر ۲.۲۳ گیگا هرتزی تفاوت های عملکردی فروانی را در مقایسه با مدل قبلی و ایکس باکس ایجاد نموده است؛ همانند  پلی استیشن ۴  دارای قابلیت اتصال به بلوتوث، و اینترنت Wifi   با سرعت ورودی وخروجی ۵.۵ گیگا بایتی در حالت خام و ۸ گیگا بایتی در حالت فشرده است.

علاوه بر ویژگی های نام برده، درایو  بلوری ۴K UHD  ، درایو solid-state ( SSD) برای ذخیره سازی تمامی گیم  و برنام ها همراه با  حافظه ی ۱۶ گیگا بایتی ، و حافظه ذخیره سازی ۸۲۵ گیگا بایتی  SSD  شخصی سازی شده همراه با پهنای حافظه ۴۴۸ گیگا بایتی، از جمله گزینه های تفکیک کننده این محصول با سیر محصولات بازار است. لازم به ذکر است، حافظه این پلی استیشن با پشتیبانی هارد External  درگاه از نوع   NVMe قابل ارتقاء است.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، در پلی استیشن ۵ سونی از SSD بهره گرفته شده است و همین امر قابلیت های مثل اکتیویتی  را با سرعت بالاتر لود می کند، همچنین  و یژگی DualSense در مقایسه با DualShock مدل ۴ بسیار قوی تر و واقعی تر عمل می کند. حالت Backward Compatibility بسیار بی نقص بوده و اجرای بیشتر بازی ها  را ممکن ساخته است. ویژگی  , DualSense از رامبل‌های پیشرفته‌تری بهره برده  است  واین به معنی تجربه یک حس واقعی از اعمال کاربران است.

پلی استیشن ۵  با نوع جدیدی از فناوری نوین تحت عنوان Haptic Feedback مجهز شده اند که در نوع خود یک تحول بی سابقه قلمداد می شوند. این فناوری همراه با فناوری  تریگرهای تطبیق‌پذیر  در کاربران حس تنش، احساسات و  هیجان تمامی کارهای درون بازی را انتقال می دهد

علاوه بر طراحی نرم افزاری ویژه خود پلی استیشن، کنترل های این مدل با نوع جدیدی از فناوری نوین تحت عنوان Haptic Feedback مجهز شده اند که در نوع خود یک تحول بی سابقه قلمداد می شوند. این فناوری همراه با فناوری  تریگرهای تطبیق‌پذیر  در کاربران حس تنش، احساسات و  هیجان تمامی کارهای درون بازی را انتقال می دهد.

علاوه بر  پلی استیشن ۵، اکسیسوری های مورد نیاز برای کسب یک تجربه لذت بخش  از جمله هدفون با نام پالس D۳   صدای سه بعدی، دو عدد میکروفن با قابلیت حذف صداهای اطراف  ، دوربین HD جهت استریم سازی بازی ها، شارژ های دو دسته و مدیا ریموت  نیز  ارائه شده اند.

سونی همراه با رونمایی از پلی استیشن ۵، چندین بازی جدید نیز  معرفی نمود که از آن جمله می توان به  Ratchet and Clank : Rift apart ,kena Brides spirit , Horizon forbidden west , Gran Turismo   اشاره کرد.

کد خبر: ۵۳٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha