۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
وعده های غیر شفاف وزیر اقتصاد در واگذاری ۱۰۰ شرکت دولتی/چوب حراج به دارایی های دولت برای نجات بورس
«بازار» گزارش می دهد

وعده های غیر شفاف وزیر اقتصاد در واگذاری ۱۰۰ شرکت دولتی/چوب حراج به دارایی های دولت برای نجات بورس

وزیر اقتصاد درحالی وعده عرضه ۱۰۰ شرکت دولتی در بورس را تا پایان سال می دهد که کارشناسان می گویند؛ دولت این تعداد شرکت ها را چنانچه می خواهد برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کند ندارد، مگر اینکه بخشی از سهام شرکت هایی باشد که قبلا در بورس عرضه شده اند.

اسدالله خسروی؛ بازار: وزیر اقتصاد اخیرا در حاشیه جلسه هیئت دولت در سخنانی اعلام کرد «باید از اظهارنظرهایی که در معاملات بازار اخلال ایجاد می‌کند به شدت پرهیز کنیم. برای برخی سهامداران نگرانی ایجاد شد که این روند شاخص ممکن است یک روند ثابت باشد. ما برنامه‌هایی را برای عرضه داریم، و نه تنها دولت که شورای عالی بورس برنامه ای دارد که تا پایان سال جاری بتواند ۱۰۰ شرکت را به صورت عرضه اولیه، عرضه کند». این اظهارات آقای وزیر در حالی مطرح است که آمار شرکت هایی بزرگ دولتی که تا کنون سهام آنها در بورس واگذار نشده است شاید به ۱۰۰ شرکت نرسد.

معاون اسبق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با «بازار» درباره وعده دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی راجع به عرضه ۱۰۰ شرکت در بازار سرمایه تا پایان سال برای رونق بخشی بورس، گفت: وزیر اقتصاد به صورتی شفاف مشخص نکرده است که سهام کدام شرکت های دولتی را می خواهد در بورس عرضه کند و یا این شرکت هایی که قراراست آزاد سازی شوند آیاشرایط پذیرش در بورس را دارند یا خیر؟

فقط حدود ۱۵ شرکت بزرگ مشخص دولتی سهامشان تا کنون در بورس عرضه نشده است
اسماعیل غلامی خاطرنشان کرد: بنده در زمان تشخیص، تعیین، تصویب و معرفی شرکت های دولتی برای واگذاری سهام آنها به بخش خصوصی مسئولیت داشتم. شرکت های دولتی قابل واگذاری کاملا مشخص اند این شرکت ها که معمولا شرکت های بزرگی هستند اکنون حدود ۱۵ شرکت بوده که تا کنون سهام آنها در بورس واگذار نشده است البته بخشی از سهام چندین شرکت بزرگ دولتی چون مخابرات، فولاد مبارکه خوزستان، پالایشگاهها و ... طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر در بورس واگذار شده است.

وی خاطر نشان کرد: البته پس از تصویب قانون واگذاری شرکت های دولتی در بورس تعدای از این شرکت ها دستکاری شدند. حال با توجه به وعده وزیر اقتصاد در واگذاری ۱۰۰ شرکت دولتی در بورس تا پایان سال ابهاماتی وجود دارد که این شرکت ها کدام شرکت ها هستند چرا که در واگذاری ها باید به این یقیق رسید که آیا شرکت ها مد نظر قابلیت پذیرش در بورس را دارند یا خیر؟
 

وعده وزیر اقتصاد در واگذاری ۱۰۰ شرکت دولتی در بورس تا پایان سال ابهاماتی وجود دارد که این شرکت ها کدام شرکت ها هستند چرا که در واگذاری ها باید به این یقیق رسید که آیا شرکت ها مد نظر قابلیت پذیرش در بورس را دارند یا خیر؟

خیلی از شرکت های دولتی اکنون زیان ده اند
معاون اسبق سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه به احتمال زیاد نظر وزیر اقتصاد در واگذاری ۱۰۰ شرکت دولتی در بورس تا پایان سال، سهام شرکت هایی است که قبلا در بورس پذیرش شده اند، اظهار داشت: عرضه اولیه شرکت ها در بورس برای اولین بار آن هم به این تعداد شرکت، بعید به نظر می رسد اما اگر منظور وزیر اقتصاد سهام بخشی دیگر از شرکت هایی است که قبلا در بورس عرضه شده اند (برخورداری دولت از سهام ۲۰ درصدی آن) باشد امکان پذیر است البته باید گفت که خیلی از شرکت های دولتی اکنون زیان ده هستند.

وی افزود: به طور مثال ما اکنون ۱۰ شرکت پالایشگاهی داریم که ۶ تای آنها شرکت هایی هستند که به بورس راه یافته اند، این پالایشگاهها نمونه شرکت هایی هستند که برای واگذاری در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و ۲۰ درصد آنها متعلق به دولت است. البته زنگنه وزیر نفت برخی از آنها را به دلیل تامین سهام عدالت برگرداند و الان در اختیار دولت قرار دارد. اکنون پالایشگاههای اراک، آبادان و هلدینگ خلیج فارس هنوز وارد بورس نشده اند.

معاون اسبق سازمان خصوصی سازی گفت: شرکت هایی بزرگی که طبق قانون باید به بخش خصوصی واگذار شوند شامل کشت و صنعت دامغان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی حفاری، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه اراک و پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشت و صنعت مغان، شرکت پترو پارس هستند که هنوز سهام آنها در بورس عرضه نشده است.

شرکت هایی بزرگی که طبق قانون باید به بخش خصوصی واگذار شوند شامل کشت و صنعت دامغان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی حفاری، پالایشگاه آبادان، پالایشگاه اراک و پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشت و صنعت مغان، شرکت پترو پارس هستند که هنوز سهام آنها در بورس عرضه نشده است


شرایط نامناسب بازار سرمایه و بی اعتمادی مردم به این بازار
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بورس اکنون شرایطی مناسبی ندارد و تلاش دولت در رونق بخشی آن با توجه به بی اعتمادی مردم به دولت و سیستم بازار سرمایه بعید به نظر می رسد چون اوایل سال سرمایه گذاران به این بازار رجوع کنند.

وی به سخنان رئیس جمهور در روزهای پر رونق بازار سرمایه که اعلام کرد؛ «بزرگترین بورس جهان را داریم» اشاره کرد و افزود: بورس کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح و بی توجهی به توصیه های کارشناسان در ماههای ابتدای سال، اکنون به بزرگترین چالش کشور تبدیل شده است چرا که در ماههای ابتدای سال دولت زمینه ورود سرمایه های مردمی را برای ورود در بورس فراهم کرد و با توجه به افزایش ۶ برابری قیمت برخی سهام دراین بازار و سودآوری های بسیار بالایی که سرمایه گذاران خرد و کلان می کردند همه سرمایه های مردم جذب این بازار شد. اما پس از چند ماه سودآوری توهمی و غیر واقعی سرمایه گذاران بورسی،  بازار سرمایه وارونه و این بازار با افت شدید همراه شد، شاخص ها با شیب تندی ریزش کردند که البته این ریزش همچنان ادامه دارد تا سرمایه های مردم در پی سیاست گذاری های غلط دولت آب شود. در چنین شرایطی است که اکنون کسی اعتماد به بازار سرمایه ندارد.

به گزارش «بازار» سخنان معاون سابق سازمان خصوصی سازی درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه و نیز نبود مدیریت درست در این بازار در حالی مطرح است که وزیر اقتصاد برای رونق بخشی دوباره بورس، وعده ورود سهام جدید شرکت های دولتی به این بازار را تا پایان سال می دهد.

وعده رونق دوباره بورس
وی می گوید؛ باید با اظهارنظرهایی که در معاملات بازار اخلال ایجاد می‌کند به شدت پرهیز کنیم. چرا که برای برخی سهامداران نگرانی ایجاد شده که این روند شاخص ممکن است یک روند ثابت باشد. ما برنامه‌هایی را برای عرضه داریم، و نه تنها دولت که شورای عالی بورس برنامه ای دارد که تا پایان سال جاری بتواند ۱۰۰ شرکت را به صورت عرضه اولیه، عرضه کند.

خوشبختانه استقبال خوبی در این زمینه وجود دارد و امیدوارم کسانی که در بازار سرمایه هستند به منظور بهره مندی از این شرایط، با دقت عمل کنند. همچنین تصمیم ما این است که تمام واگذاری‌های دولت در بازار بورس انجام بگیرد، این بخاطر نقش، اهمیت و کارکرد بازار بورس است. ما منحصر کردیم که عرضه‌ها و واگذاری‌هایمان را در بازار بورس انجام دهیم چون شفاف و سالم است و خدمتگذاری بر مبنای یک محیط رقابتی انجام می‌گیرد. این در راستای تقویت بازار سرمایه است.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز چندی پیش در گفتگو با «بازار» از جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل ناکارآمدی و بی تدبیری وی در بازار سرمایه خبرداد. وی افزود: وزیر اقتصاد باید به نمایندگان مردم پاسخ دهد که چرا برنامه های وی به عنوان وزیر اقتصاد و مدیران حوزه های زیر مجموعه این وزارت خانه چون سازمان بورسو ... طوری بوده است که سرمایه های مردم در بازار سرمایه به دلیل بی تردبیری آنها پودر شده است.

کد خبر: ۵۳٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha