۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
بومی‌سازی ۲ هزار و ۵۰۰ کالای صنعت نفت با همکاری دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خبر داد

بومی‌سازی ۲ هزار و ۵۰۰ کالای صنعت نفت با همکاری دانش‌بنیان‌ها

محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در سال‌های اخیر ۱۲ هزار قلم کالا و مواد مصرفی این شرکت بومی‌سازی شده است که از این تعداد، ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالای پرمصرف که بخشی از آنها جزو اقلام راهبردی‌اند، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌ است.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، احمد محمدی با اشاره به تاکید این شرکت بر موضوع راهبردی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: در چند سال اخیر با توجه به خط مشی وزارت نفت و رویکرد ملی برای حرکت به سمت خودکفایی، جلب همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی دانش فنی ساخت تجهیزات راهبردی نفت در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون این شرکت‌ها در بومی‌سازی و تدوین دانش فنی ساخت تجهیزات و مواد مصرفی و همچنین اصلاح فرآیندها و توسعه نرم‌افزارها با این شرکت همکاری دارند و کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب نیز دانش و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ۱۲ هزار قلم کالا و مواد مصرفی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالای پرمصرف که بخشی از آنها جزو اقلام راهبردی‌اند، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده‌اند.

محمدی ساخت سیمان حفاری فوق سبک، بازطراحی و تولید توربین سولار سنتار با نام ایرانی تیدا، تولید فناورانه‌ مته‌ حفاری ۱۷.۵ اینچ و تلمبه‌های میله‌ای مکشی(SRP)، تولید مواد تعلیق شکن و افزایه‌های سیمان حفاری، بومی‌سازی ابزارهای الکترونیکی سنجش فشار و دمای چاه‌ها، پلاگ درون‌چاهی قابل برداشت، توسعه نرم‌افزارهای بومی شبیه‌سازی مخزن و مدل‌سازی سیالات مخزن و همچنین اجرای طرح زیست محیطی مدیریت پسماند به روش بیولوژیک را بخشی از مهم‌ترین دستاوردهای همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب در تعامل با شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان داخلی برشمرد.

وی اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای حمایت مستمر از منابع داخلی و تعامل بهتر با سازندگان، از سال ۱۳۸۸ تاکنون نمایشگاه سالانه ساخت تجهیزات صنعت نفت را با کمک بخش خصوصی در استان خوزستان برپا کرده که کارکرد اصلی آن ارائه نیازمندی‌ها و اطلاع از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه ساخت کالا بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در دوازدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در سال ۱۳۹۸، مشخصات ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالای مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اختیار بخش خصوصی توانمند ایرانی قرار گرفته است.

محمدی افزود: این اقلام در چهار گروه کالایی ماشین‌آلات فرآیندی (پمپ‌ها، کمپرسورها و توربین‌ها)، شیمیایی و عمومی (شیرآلات، فلنج‌ها و لوله‌ها)، برق و ابزار دقیق و اقلام حفاری دسته‌بندی شده‌اند که تاکنون یک هزار و ۸۱ قلم از این کالاها بومی‌سازی شده، یک هزار و ۴۸۵ قلم در مرحله ساخت و یک هزار و ۵۴۸ قلم برای ورود به مرحله ساخت در دست اقدام شرکت‌های سازنده است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با تعاملی مؤثر بومی بتوانند به دانش فنی ساخت همه این اقلام دست یابند و صنعت نفت را از واردات آنها بی‌نیاز کنند.

اعلام نیاز بومی‌سازی ۱۱ فناوری جدید
وی ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۱ نیاز فناورانه خود را در سال گذشته اعلام کرد تا شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان توانمند در همکاری با این شرکت نسبت به بومی‌سازی آنها اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: این نیازها شامل بومی‌سازی تکنولوژی توپک هوشمند و استفاده از آن، پردازش متمرکز(موازی) و رایانش ابری، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها و هوشمندسازی، اندازه‌گیری نقطه شبنم گازهای ترش با رطوبت بالا، سامانه گزارش‌گیری هوشمند آنلاین (ایجاد سیستم‌های برخط اندازه‌گیری)، فناوری ساخت ظروف نمونه‌گیری تحت فشار، پیستونی و مقاوم در برابر ترکیبات گوگردی، تصفیه پساب‌های صنعتی فوق‌شور با هدف استفاده مجدد صنعتی/ آبیاری، ساخت شیرهای فرازآوری با گاز و جایگاه مخصوص آنها، جمع‌آوری و استفاده ایمن گازهای ترش و اسیدی تولیدی، تهیه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه چاه و مخزن و تهیه نرم‌افزار شبیه‌سازی مشبک‌کاری با قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای شبیه‌سازی چند فازی جریان است.

انعقاد قرارداد با دانش بنیان‌ها بر اساس مصوبه تولید بار اول
محمدی به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس تکالیف قانون استفاده‌ حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور، حمایت از کالای ایرانی و مصوبات مربوط به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امسال قراردادی را با یک شرکت دانش‌بنیان در قالب مصوبه تولید بار اول، نهایی کرده است و ۱۰ تا ۱۵ قرارداد دیگر را در دست بررسی و اجرا دارد.

راه‌اندازی ۲ دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه در اهواز و شیراز
وی اظهار کرد: این شرکت برای شناسایی نیازهای فناورانه خود ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده که تاکنون این دفاتر در دانشکده مهندسی نفت اهواز و دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: همچنین برای ایجاد دفاتر مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهیدچمران اهواز  و آزاد اسلامی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که به‌زودی راه‌اندازی خواهند شد.

محمدی درباره نحوه برقراری ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توضیح داد: شرکت‌ها، مؤسسات دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی کشور که علاقه‌مند همکاری در زمینه توسعه فناوری‌های مرتبط با صنعت نفت هستند می‌توانند از طریق اداره پژوهش و فناوری این شرکت آمادگی خود را اعلام کنند.

کد خبر: ۵۳٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha