۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
وزارت خارجه برای کمک به تجارت خارجی ابزار می‌خواهد/ در سیاست خارجی باید «نزدیک بین» باشیم نه «دوربین»
گفتگوی بازار با معاون پیشین وزارت خارجه؛

وزارت خارجه برای کمک به تجارت خارجی ابزار می‌خواهد/ در سیاست خارجی باید «نزدیک بین» باشیم نه «دوربین»

«ابراهیم رحیم پور» معتقد است که توسعه تعاملات و روابط با کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از سوی دستگاه دیپلماسی باید دنبال شود، اما متاسفانه در دوران شکوفایی ما نتوانستیم این کار را به نحو شایسته انجام دهیم.

محمد مهدی ملکی؛ بازار: «ابراهیم رحیم پور»، معاون پیشین وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر همکاری بیشتر میان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جهت تسهیل مبادلات تجاری کشور، اظهار داشت: ما در وضعیتی قرار داریم که باید به مجموعه نهادهای زیر نظر دولت توصیه‌های مستمری نسبت به همکاری و تلاش بیشتر داشته باشیم و البته سیاست‌های درستی را هم به کار بگیریم تا به نتیجه مطلوب دست پیداکنیم.

وی گفت: قاعدتاً می‌توان با همدلی، همکاری و همراهی بیشتر همه نهادها، دستگاه‌ها و مسئولین کشور در مسیر درستی که گام برداشته‌ایم علی‌رغم همه دشمنی های آمریکا به موفقیت و نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

رحیم پور اضافه کرد: وزارت امور خارجه آنطور که باید در جهت اقدامات لازم در مسیر توسعه خارجی مورد حمایت باشد قرار نگرفته است. امیدواریم که ابزار و اختیارات لازم را به وزارت امور خارجه بدهند تا این وزارتخانه با کمک دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط اقتصادی داخلی اقدامات بهتری را انجام دهد.

معاون پیشین وزارت امور خارجه تصریح کرد: عوامل و شرایط متعددی می تواند در نتیجه گرفتن یا عدم موفقیت ما تاثیرگذار باشد از جمله انتخابات آمریکا هرچند که ما به این موضوع نه دلبسته‌ایم و نه چشم دوخته‌ایم.

وی بیان کرد: ما باید این واقعیت را مورد توجه داشته باشیم که برخی از کشورهایی که پول ایران در آنها بلوکه شده به طور جدی مورد رصد دستگاه های مختلف آمریکا قرار دارند و امکان بازگشت آن پول‌ها به ایران وجود ندارد.

رحیم‌پور افزود: البته برخی کشورها آن طور نیستند از جمله چین و از آنجایی که خود این کشورها هم طعم تلخ تحریم‌های آمریکا را چشیده اند می توان اینطور تحلیل کرد که رفتار کشورهایی مثل چین، روسیه، عراق و برخی دیگر با توجه به نوع اقدامات آمریکا نسبت به آنها، لطفی به ایران محسوب نمی شود.

معاون پیشین وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه بهتر از هر دستگاه و وزارتخانه دیگری از جمله بانک مرکزی این مسئله را می داند که کدام کشورها می توانند پول ها و اموال بلوکه شده ایران را بازگردانند و مشکلی ندارند و کدام یک واقعاً در بازپس دادن پول های ایران دچار مشکل و سختی هستند.

وی گفت: متاسفانه اینطور است که نه نهادهای اقتصادی ما، نه وزارت امورخارجه و نه حتی سفارتخانه های ما برای شرایط و دوره فشار و تحریم های شدید ساخته نشده‌اند و این موضوع هم تقصیر شخص خاصی نیست.

رحیم پور با بیان اینکه نهادها و دستگاههای مختلف داخلی و خارجی ما برای شرایط و زمان های عادی و طبیعی ساخته شده‌اند، ادامه داد: بنابراین در مواقعی مثل امروز که ما در سخت ترین تحریم ها و شرایط قرار داریم نمی توان انتظار داشت که به سرعت تفکر، چیدمان و افراد را در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تغییر دهیم.

معاون پیشین وزیر امور خارجه ایران با بیان این مطلب که با وجود همه این موارد جای هیچگونه ناامیدی و کرختی وجود ندارد بلکه باید با واقع بینی نسبت به شرایط برخورد کنیم، افزود: در این مقطع زمانی رفتار و گفتار ما باید به نحوی باشد که از طرفی دشمن نتواند استفاده کند و از طرفی هم از طرح، فکر و برنامه مشخصی جهت واکنش مناسب نسبت به شرایطی که در آن قرار داریم، برخوردار باشیم.

وی گفت: توسعه تعاملات و روابط با کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که از سوی دستگاه دیپلماسی باید دنبال شود، اما متاسفانه در دوران شکوفایی ما نتوانستیم این کار را به نحو شایسته انجام دهیم.

رحیم پور اضافه کرد: در آن مقطع نگاه‌ها به کشورهای فراتر از همسایه بود و با دوربین و تلسکوپ به آن نقاط زوم شده بود. به عبارتی ما دوربین بودیم و نزدیک بین اما ما باید در سیاست خارجی نزدیک بین باشیم.

معاون پیشین وزیر امور خارجه تصریح کرد: کار و افزایش تعاملات با همسایگان صرفاً در قالب شعار پیش نخواهد رفت، بلکه ما باید با همسایگان خود در ابتدا تنش زدایی کنیم، چرا که در غیر این صورت هیچ کس در فضای تنش زا نمی تواند با شخص دیگری همکاری و همراهی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین باید اجازه بدهند وزارت امور خارجه به وظایف ذاتی خودش عمل کند هرچند که این دستگاه مورد وثوق و اطمینان کامل مقامات عالی نظام بوده و هست اما بعضا دیده می شود که برخی مقامات میانی بنا به برخی دلایل و نظرات شخصی، مانع تراشی هایی را انجام می دهند.

رحیم پور در پایان خاطرنشان کرد: نباید به برخی با حرف‌ها و اقداماتی که دارند اینطور القا کنند که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در کشور کاره‌ای به حساب نمی‌آیند چرا که در این صورت دیگر نباید توقع داشته باشیم که دولت، وزارت امور خارجه و بخش های مختلف دیگر این مملکت گام های قوی و عملیاتی جهت دستیابی به اهداف توسعه ملی بردارند.

کد خبر: ۵۳٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha