۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
 افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرهای داخلی قوت گرفت
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک در گفتگو با بازار:

افزایش ۵۰ درصدی قیمت تایرهای داخلی قوت گرفت

سعادتی‌نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران گفت: دو عامل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولت و عرضه ناقص سامانه جامع تجارت به افزایش قیمت دوباره تایر دامن زده است.

بازار؛ گروه خودرو: نوسانات ارزی، تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، شیوع بیماری کرونا و دشواری واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید لاستیک همگی دست به دست هم دادند تا تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان دل خوشی از بازار تایر در سال جاری نداشته باشند؛ چرا که برای تولیدکننده با توجه به نوسانات ارزی ادامه تولید دیگر صرفه اقتصادی نداشت و مدام در حال ضرر قرار گرفت، از همین رو با کاهش عرضه محصول به بازار رکود به بازار عرضه کنندگان هم منتقل شد و بعد از چند ماه کش و قوس در نهایت مرداد ماه سال جاری قیمت انواع تایر ۵۵ درصد افزایش یافت.

البته مشکل به همین جا منتهی نشد و بعد از چند ماه دوباره زمزمه ‌های احتمال افزایش ۵۰ تا ۹۰ درصدی لاستیک به گوش می رسد، مساله ای داوود سعادتی‌ نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچر گیران درباره مشکلات موجود در بازار تایر و صحت و سقم احتمال افزایش دوباره قیمت تایر در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

* خبرهایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت تایر ۵۰ تا ۹۰ درصد به گوش می‌رسد، چند این موضوع صحت دارد؟
بله این موضوع صحت دارد و البته نه افزایش قیمت تا ۹۰ درصد اما دوباره احتمال افزایش قیمت لاستیک هست. بر اساس صحبت‌هایی که انجام شده افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک مطرح شده است اما هنوز این رقم مصوب نشده است.

چون قرار است دوباره کارشناسان بررسی‌ های لازم را انجام دهند و بعد نرخ تعیین شده توسط انجمن تولیدکنندگان لاستیک  طی نامه ای به سازمان حمایت ارسال شود. بنابراین اگر چنانچه مقرر شود که این رقم باید افزایش یابد بعد از تصویب به بازار ارائه می شود.

* فکر می‌کنید چقدر زمان ببرد تا نرخ‌های جدید تصویب و در بازار اعمال شود؟
بلافاصله قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت و به نظر می رسد درصورت تصویب افزایش قیمت، از آذر ماه  نرخ‌های جدید اعمال شود. چون برای ماه جاری هم لاستیک ها و هم حواله ها تحویل متقاضیان داده شده است.

نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و استفاده از ارز نیمایی که به نرخ روز ارز وابسته است همگی باعث این افزایش قیمت در حوزه لاستیک شده است،  بنابراین موضوع عجیبی نیست که دوباره قیمت ها افزایش یابد چون براساس قیمت دلار هزینه‌های تولید جمع می شوند

* دلیل اینکه مسئولان قصد افزایش دوباره لاستیک را دارند چیست؟ بعد از گرانی دوباره باز هم در بازار شاهد فاصله فاحش قیمت تایر دولتی با نرخ آزاد خواهیم بود یا بالاخره قیمت ها تک نرخی می شوند؟
نوسانات ارزی، حذف ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و استفاده از ارز نیمایی که به نرخ روز ارز وابسته است همگی باعث این افزایش قیمت در حوزه لاستیک شده است. بنابراین موضوع عجیبی نیست که دوباره قیمت ها افزایش یابد چون براساس قیمت دلار هزینه‌های تولید جمع می شوند.

اما در مورد حذف یا برقراری فاصله قیمت بازار و نرخ دولتی باید به این نکته اشاره کرد که اگر لاستیک ها به موقع در بازار عرضه شوند و در دسترس تمام اعضای صنفی قرار گیرد به طور حتم تفاوت نرخ دولتی با بازار دیگر عمیق نخواهد بود.

* این عدم عرضه به موقع به بازار را در چه چیزی می‌بینید؟ تولیدکنندگان کم کاری می‌کنند یا سامانه جامع تجارت که وزارت صمت مصوب کرده باید بر اساس آن کار شود باعث کمبود تایر در بازار می شود؟
سامانه جامع تجارت هم معضل دیگری است که باعث ایجاد مجموعه ای از مشکلات در بازار شده است. هرچند در حوزه لاستیک نه در بازار و نه عرضه از سوی تولیدکنندگان مشکلی وجود ندارد و به بیان کلی تر کمبودی در این زمینه احساس نمی شود اما متاسفانه سامانه مذکور باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای عرضه کنندگان لاستیک و آن هایی که نماینده هستند یا اقدام به واردات می کنند شده است؛ چرا که پس از وارد کردن اطلاعات تایر به سامانه حق فروش به خرده فروش وجود ندارد مجبورند از طریق سامانه به افرادی که متقاضی هستند با سند لاستیک تحویل دهند. همین مساله منجر به این شده که یکسری از لاستیک ها که مشتری کمتری دارند یا فروش شان زمان بر است در انبارها دپو شوند.

درحال حاضر اکثر لاستیک های سواری در رینگ ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در بازار به اندازه نیاز مشتریان موجود است و با توجه به نوع خودروها مردم هم مشتری هستند و خریدار وجود دارد اما مابقی لاستیک ها خریدار کمی دارند و در انبار هستند.

* با این تفاسیر اکنون حجم قابل توجهی از لاستیک‌های کم فروش در انبارها رسوخ کرده است؟ چه درصدی از کل حجم بازار تایر به این دست از لاستیک‌ها اختصاص دارد؟
بله درحال حاضر بخش قابل توجهی از لاستیک ها در انبارهایمان رسوخ کرده است. متاسفانه این تجربه را در گذشته هم در حوزه لاستیک خودروهای کار و تجاری داشتیم که یکسری لاستیک بی کیفیت و چینی به کشور وارد شده بود برای مدتی در انبارها مانده بودند و حالا این مساله به حوزه تایر خودروهای سواری کشیده شده است.  برای پاسخ به بخش دوم سوال باید بگویم که اگر در بازار ۴۰ درصد لاستیک های موجود به فروش برسند حدود ۶۰ درصد در انبارها رسوخ می کند و برای فروش زمان بر است.

در مرداد ماه لاستیک ۵۵ درصد افزایش قیمت داشت و به دلیل افزایش نرخ ارز و استفاده از سامانه جامع تجارت بازار نتوانست تنظیم شود بنابراین اگر ۵۰ درصد قیمت تایر افزایش یابد و لاستیک به بازار هم عرضه شود دیگر مردم داوطلب این نخواهند شد که سند ببرند و صف به ایستند،  بنابراین تایر در دست تمام اعضا هست و با همان سود ۱۰ تا ۱۲ درصد به فروش خواهند رفت

* با توجه به اینکه مردادماه هم شاهد افزایش قیمت قابل توجهی بودیم احتمال دارد بعد از گرانی دوباره لاستیک این بازار دچار رکود شود و مردم کمتر تمایل به تعویض لاستیک خودروها یشان داشته باشند؟
در مرداد ماه لاستیک ۵۵ درصد افزایش قیمت داشت و به دلیل افزایش نرخ ارز و استفاده از سامانه جامع تجارت بازار نتوانست تنظیم شود بنابراین اگر ۵۰ درصد قیمت تایر افزایش یابد و لاستیک به بازار هم عرضه شود دیگر مردم داوطلب این نخواهند شد که سند ببرند و صف به ایستند. بنابراین تایر در دست تمام اعضا هست و با همان سود ۱۰ تا ۱۲ درصد به فروش خواهند رفت.

کد خبر: ۵۳٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      0 0
      مرد حسابی مگه حقوق کارگرت 100 درصد اضاف شده ک میخایین قیمت لاستیک رو علاوه بر 55 درصد باز 50 درصد افزایش بدین؟؟؟