۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
کارآفرینی متولی متعهدی ندارد/ تامین ارزاق و زندگی سرباز وظیفه پادشاه است
در گفتگو با بازار مطرح شد:

کارآفرینی متولی متعهدی ندارد/ تامین ارزاق و زندگی سرباز وظیفه پادشاه است

کرج- کارآفرینی و کمک به چرخه تولید و اشتغال در کشور موضوعیست که این روزها بیش از هر چیزی در کشور اهمیت دارد، اما اگر این اقدام بدون سنجیدن تمام‌جوانب از جمله بازار کار و میزان نیاز جامعه به خدمت یا کالایی خاص باشد، منتهی به شکست است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: استفاده از تجربیات و دانش مشاوران برجسته در باره کارآفرینی اهمیت بسزایی دارد و شرکت های مشاوره ای و تجاری سازی نیز به همین منظور فعالیت می کنند.

«مرتضی مفخمی» کارآفرین برتر جوان کشور که دارای دکترای رشته مدیریت استراتژیک است، یکی از جوانان کارآفرین البرزی است که در سال ۸۵ اقدام به تاسیس شرکتی در زمینه سیستم های مدیریتی و مهندسی کرد و به مرور فعالیت های خود را گسترش داده به گونه ای که اکنون تبدیل به یک شرکت هلدینگ با ۲۱ دپارتمان و شرکت شده است که در زمینه های گوناگون از جمله مشاوره تجاری سازی، بازاریابی و فروش، صادرات، ثبت اختراع، ثبت شرکت و خدمات دیگر به شرکت ها و کارخانجات مختلف صنعتی، دانش بنیان و فناور ارائه می دهد و توانسته برای ۱۸۶ نفر اشتغال ایجاد کند.

مصاحبه بازار با این جوان کارآفرین البرزی را در ادامه می خوانید.

از دفتری کوچک تا هلدینگی با ۲۱ زیرمجموعه
مرتضی مفخمی از کارآفرینان نمونه کشور که دو سال متوالی به عنوان کارآفرین برتر جوان معرفی شده است، در مورد چگونگی راه اندازی کسب و کار خود می گوید: در سال ۸۵ در سن ۱۹سالگی برای اولین بار فعالیت شرکت را با سرمایه ۶ میلیون‌ تومان که از یکی از دوستانم قرض گرفته بودم، آغاز کردم. البته در سنین نوجوانی نیز به کارآفرینی علاقه مند بودم و در زمان دبیرستان با طراحی و پذیرش سفارشات چاپ و تبلیغات درآمدزایی داشتم.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار می افزاید: به دلیل آشنایی با برخی صنعتگران و دلایل مشکلات آن ها فعالیت شرکت را در حوزه سیستم های مدیریتی و مهندسی آغاز کردم که به مرور زمان گسترش پیدا کرد و اکنون به عنوان یک هلدینگ متشکل از ۲۱ شرکت و دپارتمان مختلف فعالیت می کندکه هر یک دارای اعتبار بالایی در صنعت کشور هستند.

مفخمی ادامه می دهد: در ۹ ماه اول فعالیتم یک ریال هم درآمد نداشتم ولی با انگیزه بخشی خانواده ادامه دادم و با لطف خدا به مرور به موفقیت های چشمگیری از جمله دریافت لوح شرکت فنی مهندسی برتر کشور در ۳ سال متوالی توسط وزارت صمت و دریاف لوح جوان برتر کشور از ریاست جمهوری دست یافتم و امروز با یاری خداوند متعال توانسته ایم ۱۸۶ نفر به صورت ثابت و پروژه ای در این هلدینگ استخدام کنیم که همگی افراد کارآمد و بسیار ماهر هستند.

مرتضی مفخمی وجود نیروهای انسانی متعهد را بسیار با اهمیت عنوان کرده و این موضوع را در حوزه خدمات خصوصا خدمات صنعتی و تخصصی بسیار ضروری می داند.

وی در پاسخ به زمینه دقیق فعالیت های این هلدینگ می گوید: به طور مختصر می توانم بگویم توانسته ایم در این هلدینگ بیش از ۹۵% از نیاز های شرکت ها و صنعتگران را از ابتدا تا انتها رفع کنیم. نیاز هایی از جمله رفع مشکلات مالی و حسابداری شرکت ها، دریافت گواهینامه های ایزو و CE، افزایش بهره وری صنایع، انجام امور حقوقی و وکالت صنایع به صورت تخصصی، ثبت برند و اختراع، امور پیمانکاری و ساخت کارخانجات، انجام طرح توجیهی و دریافت وام، صادرات و واردات محصولات، تامین نیروی انسانی و خدمات خودرویی و حمل و نقل، بازاریابی و فروش محصولات، آماده سازی شرکت ها و کارخانجات برای ورود به فرا بورس و بورس و غیره از جمله خدماتی است که شرکت به صورت تضمینی با ارائه ضمانت نامه معتبر جهت اطمینان از کیفیت خدمات انجام می دهد.

اولین پیش نیاز های کارآفرینی
مدیر هلدینگ پیشران عرصه صنعت جهان که به فعالیت های بین المللی نیز می پردازد و خدماتی در کشور آلمان و انگلستان انجام داده، معتقد است کارآفرینان در مواردی با نداشتن آگاهی کافی از نحوه تجاری سازی، فعالیت خود را آغاز می کنند که سبب مشکلات مالی و روحی فراوانی برایشان می شود.

مرتضی مفخمی در مورد اولین پیش نیاز های کارآفرینی به چند موضوع اشاره می کند و می گوید: اولین موضوع این است که کسانی که می خواهند در حوزه کارآفرینی وارد شوند باید بررسی کنند که آیا ایده آن ها می تواند به بازار منتج شود یا خیر، اگر ایده ای نیازی را برطرف نکند یا بهبودی در نیاز ها ایجاد نکند منتهی به شکست است زیرا افراد برای بهبود به شما پول پرداخت می کنند. بنابراین باید قابلیت تجاری سازی برای یک ایده وجود داشته باشد.

وی می افزاید: موضوع مهم دیگر این است که فرد با توجه به بودجه ای که دارد فعالیتی را آغاز و بررسی کند چه کاری را متناسب با میزان پولی که دارد می تواند انجام دهد و اگر پولی را قرض یا وام می گیرد در بدترین شرایط و یا ورشکستگی چگونه می تواند برگرداند به عبارتی ریسک باید حساب شده باشد، خصوصا در زمان کنونی که بازار بسیار بی ثبات است.

مدیر این هلدینگ که در زمینه تجاری سازی، مشاوره و انواع خدمات به صنایع فعالیت می کند، استفاده از مشاور را موضوع با اهمیت دیگری قبل و بعد از راه اندازی یک کسب و کار دانسته و می گوید: مشاور راه را به فرد نشان می دهد تا قبل از وقوع بتواند مشکل را شناسایی و اقدام به رفع آن کند.

به گفته وی در انتخاب مشاور باید چند ویژگی رعایت شود و سپس مشاور توانمند را انتخاب کرد.

وی می گوید: اکنون تب فضای مجازی زیاد است و بسیاری از افرادی که صاحب فن نیستند، مخصوصا در شبکه های مجازی به فعالیت می پردازند که بعضا تحصیلات و رزومه قوی ندارند.

مفخمی پشتکار را از ویژگی های ضروری برای یک کارآفرین برشمرده و معتقد است در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما مراحل دریافت مجوز ها و بروکراسی اداری طولانی است و نباید خسته شد زیرا مسیر کار آفرینی بسیار طولانی و ناهموار است.

حمایت، حلقه مفقوده کارآفرینی
وی یکی از مشکلات عرصه کارآفرینی را نبود متولی متعهد عنوان کرده و می گوید: به طور مثال وزارت کار و دیگر سازمان های مرتبط به جای بهبود، تنها برنامه آمار دهی دارند که نهایتا تاثیری در بهبود فضای کسب و کار کشور نمی گذارند در صورتی که باید از ابتدا اقدام به آموزش صفر تا صد رایگان در حوزه های بازار، برندینگ و غیره کنند.

نکته دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی می تواند در زمانی که یک نفر اقدام به دریافت کد اقتصادی برای کار آفرینی می کند یک لینک آموزش مالیاتی ایجاد نماید تا کسانی که در شروع راه هستند الفبای اولیه را بیاموزند ولی چنین اقدامی صورت نگرفته و اشتباهات مالیاتی زیادی از سوی واحدهای صنعتی و شرکت ها به دلیل ناآگاهی رخ می دهد که منجر به دریافت مالیات از واحد های صنعتی و تجاری می شود. بنابراین علاوه بر حمایت نکردن به نوعی سنگ اندازی صورت می گیرد.

توسعه قبل از ثبات، عمده دلیل ورشکستگی
مفخمی با اشاره به اینکه کار آفرینان نیز اشتباهات استراتژیکی دارند، می گوید: دلیل شایع ورشکستگی در کارآفرین خصوصا ورشکستگی بسیاری از کارخانجات، توسعه قبل از ثبات است.

مدیر عامل این هلدینگ مستقر در پارک علم فناوری البرز همچنین از تعامل با سایر شرکت های پارک‌علم و فناوری برای آموزش های لازم در زمینه تجاری سازی و عارضه یابی خبر داده و می گوید: به زودی شاهد این موضوع خواهید بود که پارک علم و فناوری البرز یکی از سه پارک علم و فناوری برتر کشور تبدیل می شود زیرا « عباسی» ریاست پارک با رویکردی شبیه سلیکون و با دید مثبت و عملیاتی نسبت به این موضوع می نگرد و قدم های خوبی را برای این تعامل برداشته و نوید خبر های خوبی را در این پارک می دهم.

وی ادامه می دهد: با توجه به تجربه کاری مشاوره ای و با توجه به اینکه شرکت جزو معدود شرکت هایی است که همزمان رتبه یک در زمینه مشاوره مدیریت و رتبه سه در بهره وری را داراست و تاکنون پنج هزار پروژه موفق را در داخل و خارج به عنوان رکوردی مثال زدنی داشته، می توان نسبت به موفقیت این تعامل اطمینان داشت.

مفخمی ارتباط تعاملی و دوسویه با مشتری را ضروری عنوان کرده و می گوید: جمله ای آشنا داریم که می گوید مشتری پادشاه است ولی این جمله ناقص است زیرا اشاره ای به طرف دوم نمی کند و ما آن را در شرکت خود کامل کرده و می گوییم اگر مشتری پادشاه است ما سرباز هستیم و وظیفه پادشاه تامین ارزاق و زندگی سرباز است. در مقابل سرباز به کشور و شرایط پادشاهی(مشتری) ثبات می بخشد. بنابراین تفکر ارتباط دو سویه با واحدهای صنعتی، کارخانجات و شرکت ها داریم که ۴۰ درصد آن تقریبا دولتی است.

کد خبر: ۵۳٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha