۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
بایدن کدام یک از تحریم‌های ایران را می تواند به سرعت لغو کند؟
فایننشال تایمز اعلام کرد؛

بایدن کدام یک از تحریم‌های ایران را می تواند به سرعت لغو کند؟

جو بایدن، رییس جمهور منتخب مردم امریکا اعلام کرده است بعد از شروع به کارش به توافق هسته ای ایران بازمی گردد. سوال این است که اگر او به توافق بازگردد کدامیک از تحریم های ایران را می تواند به سرعت لغو کند و آیا لغو این تحریم ها تاثیری در بهبود شرایط اقتصادی ایران دارد؟

بازار؛ گروه بین الملل: انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری در امریکا و دیدگاه او مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای بعد از شروع به کارش در کاخ سفید یکی از مثبت ترین خبرهای روزهای اخیر بود.

«رابرت مالی»، رییس گروه بحران بین المللی و رییس سابق بخش خاورمیانه در دولت اوباما و در زمان مذاکرات هسته ای مصاحبه ای با فایننشال تایمز انجام داد و در این مورد گفت: «شروع مذاکرات کار سختی است زیرا هر موضوعی که مطرح شود، اختلاف نظرهای زیادی بین دو طرف ایجاد خواهد شد. البته قبلا مذاکرات انجام شده است و فرصت برای این کار در دولت بایدن وجود دارد.»

 وی  تاکید کرد: «به نظر بعید می رسد دولت بایدن با پرداخت غرامت به ایران به دلیل خروج ترامپ از توافق هسته ای و مشکلاتی که در نتیجه این سیاست ایجاد شد، موافقت کند. از طرف دیگر من تصور نمی کنم بایدن بتواند با سرعت تمامی تحریم های وضع شده توسط دونالد ترامپ را لغو کند ولی هنوز امکانات زیادی برای برداشتن گام های معنادار و نشان دادن حسن نیت امریکا در بازگشت به توافق و شروع مذاکرات با ایران دارد.»

رابرت مالی در مورد این گام های مهم گفت: «یکی از اصلی ترین کارهایی که بایدن می تواند انجام دهد برداشتن تحریم های نفتی ایران است که به این کشور اجازه صادرات نفت را می دهد. نفت اصلی ترین منبع درآمدی ایران است و حذف تحریم نفتی به معنای افزایش درآمد ایران و از بین رفتن بخش زیادی از مشکلات اقتصادی این کشور است. از طرف دیگر بایدن می تواند نام بانک مرکزی ایران را از لیست مراکزی که تامین مالی تروریسم می کنند خارج کند و امکان انجام فعالیتهای مالی با این بانک را به سرعت فراهم کند. دونالد ترامپ با رویکردی خصمانه در مقابل ایران کار کرد و سیاستهایی وضع کرد که تایید منطقی و قانونی نداشت و بایدن می تواند با سرعت زیادی بخشی از این سیاستها را لغو کند.»

اروپا خواهان احیای برجام است
فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود به تلاشهای زیاد اروپا برای زنده نگه داشتن برجام در سالهای اخیر پرداخت. طبق این گزارش سه کشور فرانسه و آلمان و بریتانیا تلاش کردند تا توافق هسته ای را زنده نگهدارند ولی کارشکنی های ترامپ و سیاستهایی که او وضع می کرد راه را برای آنها مسدود می کرد.

 این رسانه در ادامه گزارش خود نوشت: «باید پذیرفت که غرب نتوانسته است به هیچ بخشی از توافق هسته ای عمل کند و بعد از بازگشت تحریم ها توسط امریکا، اروپا نتوانست منافع مالی متعهد شده در برجام را به ایران برساند. ایران بیشترین تعهد را به برجام نشان داد و اگر قرار باشد این توافق احیا شود باید طرف غربی هم گام های عملی و درستی را بردارد.»

در این سالها اروپا تلاش کرد از راه هایی با ایران همکاری کند ولی تهدید امریکا مبنی بر تحریم های ثانویه شرکتهایی که با ایران همکاری می کنند، فرصت را برای همکاری کاهش داد. حتی سازوکار انتقال منابع مالی که توسط اروپا پیشنهاد شد و برای انتقال پول برای مصارف ضروری کشور بود که به دلیل کارشکنی های دولت ترامپ نتوانست تاثیر گذاری مطلوبی داشته باشد.

اروپا می تواند همکاری اقتصادی با ایران را شروع کند
فایننشال تایمز در مورد سیاستهای دیگری که دولت بایدن می تواند اجرا کند تا زمینه را برای احیای برجام فراهم کند نوشت: «حداقل کاری که دولت بایدن می تواند انجام دهد این است که موانع وضع شده توسط دونالد ترامپ برای همکاری با ایران را حذف کند و به اروپا امکان دهد تا با همکاری اقتصادی با ایران، زمینه را برای کسب منافع مالی توسط ایران از برجام را فراهم کند. »

«الی گرانمایه»، کارشناس ارشد حوزه روابط خارجی در شورای اروپا در مورد تیمی که بایدن برای احیای برجام در نظر گرفته است به گاردین گفت: «افرادی که اطراف بایدن هستند یا پستهای کلیدی در حوزه سیاستهای خارجی را تصاحب خواهند کرد، اغلب کسانی هستند که در جریان مذاکرات ایران و امریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حضور داشتند. در واقع آنها عامل موفقیت توافق بودند و توانسته بودند بزرگترین دستاورد دیپلماتیک دنیا را رقم بزنند.  همین مساله می تواند عامل مهمی در پیروزی این طرح باشد.»

گرانمایه در پاسخ به این سوال که تا چه حد می توان به احیای برجام امیدوار بود گفت: «اگر قبول داشته باشیم که منطق استراتژیک توافق هسته ای هنوز معتبر است و هر دو طرف برای بازگشت به مسیر برجام و احیای آن تمایل و انگیزه دارند، در آن صورت است که تمامی مشکلات قابل مدیریت خواهد بود و موانع از مسیر حذف خواهد شد.»

او در انتهای صحبت های خود تاکید کرد: «به نظر من دنیای امروز برای حرکت در مسیر صلح و رفاه و رشد اقتصادی به این توافق نیاز دارد و هر دو طرف هم به ضرورت احیای آن واقف هستند. ریاست جمهوری جو بایدن بهترین فرصت را در اختیار دنیا قرار داده است که با سرعت در مسیر احیای برجام حرکت کند و این بار اطمینان حاصل کند که هیچ گروه تازه ای نمی تواند این توافق را ملغی کند. این توافق، توافقی بین دولتی و بین نسلی خواهد بود و دولتهای بعدی کشورها نباید بتوانند از اجرای ان امتناع کنند.»

کد خبر: ۵۳٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha