۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی شاهرود و میامی جذب شد
بازار گزارش می دهد؛

۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی شاهرود و میامی جذب شد

شاهرود- آمارها نشان می‌دهند که در حوزه کشاورزی شرق استان سمنان شامل شاهرود و میامی طی سال‌های اخیر ۱۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار بازار، شرق استان سمنان به لحاظ اقلیم و شرایط ویژه ای که دارد ظرفیت ویژه ای برای تولیدات کشاورزی است اما در سال های اخیر خشکسالی و به خصوص سرما زدگی به دلیل تغییر اقلیم و شرایط آب و هوای جهانی از جمله گازهای گلخانه ای کشاورزان شرق استان با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند.

طی سال های اخیر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کشاورزی شهرستان های شاهرود و میامی جذب شده است این جمله ای بود که نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری شاهرود اوایل بهمن ماه ۹۸ بیان کرد.

 افزایش سرمایه گذاری در آبیاری تحت فشار

اما این اعتبارات در کجا بیشتر صرف شده اند؟ محمد علی عرب کارشناس و کارمند سابق جهاد کشاورزی با بیان اینکه این اعتبارات صرف پروژه های آبیاری تحت فشار شده اند، گفت: در این حوزه تحولات خوبی در سطح شهرستان های شاهرود و میامی صورت گرفته است.

عرب می افزاید: در پنج سال اخیر می توان گفت در سطح استان سمنان به اندازه تمام ۳۵ سال قبل از آن از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پروژه آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

وی می گوید: این پروژه ها می توانند بخش اعظمی از مشکلات خشکسالی را کاهش دهند.

بازسازی قنوات

از سوی دیگر بازسازی قنوات شهرستان شاهرود و میامی برای آبدهی بیشتر نیز در زمره سرفصل های این اعتبارات بیان شده است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان شاهرود مهرماه ۹۸ از اجرای ۵۸ هزار و ۹۹۸ مترمکعب عملیات آبخیزداری در این شهرستان خبر داد و گفت: این عملیات بااعتبار ۵۸ میلیارد و ۳۹۲ میلیون ریال در حال اجرا است همچنین عملیات آبخیزداری در سه حوزه آبخیز میامی اجرا می شود.

سال گذشته نیز اقدامات آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیکی در حوزه‌های آبخیز کالپوش، قدس و ارمیان بااعتباری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اجرا شد.

از سوی دیگر باید گفت ایجاد سازه‌های بتونی، سنگی، ملاتی و سنگی، گابیونی تحت عنوان سازه‌های سیل گیر و رسوب‌گیر برای کاهش خطرات سیلاب حوزه‌های آبخیز و به خصوص تقویت منابع آبی زیرزمینی منجر می شوند.

ایجاد کارخانه کنستانتره شاهرود

رویداد دیگری که توانسته در شهرستان شاهرود مشکلات کشاورزان و باغداران را برطرف کند ایجاد کارخانه کنستانتره در شاهرود است کارخانه ای که توانسته بخش اعظمی از خسارات کشاورزان به خصوص انگورکاران شاهرودی را جبران کند چرا که در نهایت ضعیف ترین نوع انگورشان نیز تضمین خرید دارد.

برای نخستین بار ۲۰ تن کنسانتره میوه از شاهرود به مقصد ترکیه به‌صورت مستقیم از سوی اتحادیه تعاون روستایی استان صادر شد همچنین از سال ۹۵ تا ۹۷، دو هزار و ۲۴۰ تن کنسانتره میوه پس از تولید در شاهرود به خارج از کشور صادر شد.

در نهایت باید دید این تحولات چقدر می توانند در مسیر اعتلای کشاورزی شاهرود و میامی که عمده تولیدات کشاورزی استان سمنان را برعهده دارند، موثر باشد.

کد خبر: ۵٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha