۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶
اصلاح بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه دارد؟

اصلاح بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه دارد؟

امین شجاعی، کارشناس بازار سرمایه طی یادداشتی پیرامون اتفاقات بورس نوشت: اصلاح بازار یک پدیده اجتماعی است و باید در سطح کلان به آن نگریست.

امین شجاعی: وقتی پای پول و اقتصاد کلان در میان است دل رحمی و تمنا معنای کمرنگ تری پیدا میکند و نمیتوان آینده یک جامعه را در گرو سود کردن قشر حداقلی قرار داد.

بازار سرمایه بازاریست تخصصی با مفاهیم بسیار ساده و البته گسترده. مفاهیمی که در عین سادگی، دارای عمق بسیار است و بعضا درک این مفاهیم در کنار آموزش صحیح نیازمند درک تجربی بالاست.

متاسفانه، از ابتدای سال ۹۹ بازار سرمایه مواجه شد با ورود سیل عظیم سهامدارن نوپای بدون آگاهی (که البته نقش دولت در این ورود هیجانی را نباید نادیده گرفت) که بعضا برای فرار از رکود کسب و کار شخصی به بورس به شکل یک پناهگاه درآمد نگاه کردند و با تصور اشتباهی که قدرت نقد شوندگی بازار بالاست و هر زمان که لازم بود میتوانند خارج شوند اقدام به انجام معاملات پر ریسک در بازار کردند.

امروزه خیل زیادی از این کاربرها که در صف های طولانی کارگزاری ها برای اخذ کد بورسی عجله میکردند شاهد کم شدن سرمایه خود بصورت روزانه هستند و تلاش های مضاعف آنها برای نجات از این شرایط با شکست همراه است و دائما این سوال پرسیده میشود که بازار تا چه زمانی اصلاح دارد؟

در پاسخ به این سوال با در نظر گرفتن آنارشی های اجتماعی باید عرض کنم:

- تا زمانی که دانشجویان دانشگاه های ما اولویت زمان خود را درس و کسب علم و دانش قرار دهند نه کسب سود در بازار سرمایه از طریق کانال های بورسی اصلاح ادامه دارد

- تا زمانی که کارمندان بجای انتخاب کسب درامد بیشتر در بورس راه کسب درامد بیشتر را تلاش در جایگاه خود دانسته و برای درامد بیشتر در فکر ارتقا جایگاه شغلی خود باشند اصلاح ادامه دارد

- تا زمانی که خانم کارمندی که به شکل سنتی سال های سال است با اندک پس انداز خود اقدام به خرید یک تکه طلای کوچک برای سرمایه گذاری می کرد به جایگاه خود بازگردد اصلاح ادامه دارد

- تا زمانی که کسبه محترم بجای اوردن سود کسب و کار به بازار سعی در صرف هزینه برای ایجاد رونق فروش خود و کسب اطلاعات بروز در صنف خود نشوند اصلاح ادامه دارد

- تا زمانی که همه عزیزان تازه وارد تسلیم شوند که این بازار جای ورود گذرا و سود لحظه ای و کوتاه مدت نیست اصلاح ادامه دارد

بازار سرمایه بازاریست مبتنی بر تحلیل های بنیادی تکنیکال و از همه مهمتر تحلیل روانشناختی بازار.

و نکته مهم اینکه رسیدن به توان تحلیل گری جز با کسب تجربه زیاد (در بازه های زمانی چند ساله) امکان پذیر نیست.

جذابیت بالا و پایین شدن نرخ ها هر بیننده ای را که نظاره گر این نوسانات است به اشتباه برداشت از سود آوری وادار میکند نتیجه اش چیزی جز سوخت سرمایه بهمراه ندارد.

اصلاح بازار تا کجا ادامه دارد؟
تا زمانی که نسل جوان ما بپذیرد بدون تلاش و پشتکار یک شبه اتفاق خاصی در روند زندگی شکل نمیگیرد و پیشرفت و سود آوری در هر کار نیازمند تخصص است.

این اشتباهات پدیده ای اجتماعی است که در مقاله بعدی در مورد آن بشکل مفصل تر توضیح خواهم داد.

کد خبر: ۵۲٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالهی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      0 0
      اصلاح بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه داره؟ تا زمانیکه شکم بورس بازان و ایادی پشت پرده رانت اینقدر بزرگ بشه تا به محدوده کشور ... آمریکا برسد.
    • مجتبی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      0 0
      زمانی بر میگردد که دولت دست از کلاه گذاشتن سر مردم بر دارد مردمی که جز خدا یاوری ندارند