۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
گاز طبیعی، منبع اصلی تامین انرژی جهان می‌شود
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز:

گاز طبیعی، منبع اصلی تامین انرژی جهان می‌شود

سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تاکید کرد که گاز طبیعی در بلندمدت سوختی ضروری و مکمل فرآیند انتقال انرژی خواهد بود و تا اواسط قرن به بزرگ‌ترین منبع اصلی انرژی جهانی تبدیل می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از شانا، یوری سنتورین در نشست ماهانه اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اعلام کرد که با وجود عقب‌ماندگی‌های اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰، گاز طبیعی همچنان منبع انرژی شماره یک جهان است.  

بر اساس تازه‌ترین آمار موجود در «چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰»، گاز طبیعی در بلندمدت سوختی ضروری و مکمل فرآیند انتقال انرژی خواهد بود. گاز طبیعی در سال ۲۰۲۵ از «زغال‌سنگ کثیف» پیشی می‌گیرد و تا اواسط قرن به بزرگ‌ترین منبع اصلی انرژی جهانی تبدیل می‌شود. سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی جهانی تا سال ۲۰۵۰ از ۲۳ درصد کنونی به ۲۸ درصد افزایش خواهد یافت.

افزون بر این، این منبع انرژی فراوان، انعطاف‌پذیر و پاک در چند منطقه از جهان - به‌طور عمده در بازارهای آسیا - اقیانوسیه، آمریکای شمالی و خاورمیانه - گسترش خواهد یافت و بیش از ۷۵ درصد از مجموع رشد تقاضای گاز جهان تا سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص خواهد داد. هم‌زمان، پیش‌بینی می‌شود قاره آفریقا با رشد سالانه ۳.۱ درصد شاهد سریع‌ترین رشد گاز طبیعی باشد.

سنتورین تأکید کرد: بر اساس این واقعیت که گاز طبیعی سازگارترین سوخت فسیلی با محیط زیست است، جی‌ئی‌سی‌اف در حال ترویج استفاده از آن به‌عنوان سوخت مقصد و سوخت منتخبی است که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و همچنین مفاد توافق پاریس را تحقق می‌بخشد.

وی همچنین تأیید کرد که جی‌ئی‌سی‌اف به‌طور مداوم از سازوکارهایی برای اطمینان از برقراری ثبات در بازارهای گاز پشتیبانی می‌کند. شایان ذکر است که به‌عنوان ائتلافی از ۲۰ تولیدکننده و صادرکننده عمده گاز طبیعی، اعضای جی‌ئی‌سی‌اف به‌طور مشترک ۷۱ درصد از ذخایر اثبات‌شده، ۴۵ درصد از منابع تولید عرضه‌شده در بازار، ۵۳ درصد از شبکه خط لوله و ۶۰ درصد از صادرات ال‌ان‌جی سراسر جهان را در اختیار دارد.

کد خبر: ۵۲٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha