۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
هیچ یک از محصولات سایپا اقتصادی نبوده است/ شکست انحصار خودرو سازی با تغییر نام محصولات!
یک کارشناس خودرو در گفتگو با بازار:

هیچ یک از محصولات سایپا اقتصادی نبوده است/ شکست انحصار خودرو سازی با تغییر نام محصولات!

زاوه، کارشناس صنعت خودرو، گفت: متاسفانه خبری منتشر شد در مورد اینکه نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان علوم نامی برای کراس اوور انتخاب کنند. اگر این خبر صحت داشته باشد، در تضاد با گفته های آقای رزم حسینی است. وزیر صمت از خروج دولت و شکستن انحصار خودروسازی صحبت می‌کند، حتی تغییر نام نیز با نهاد ریاست جمهوری است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی اخباری مبنی بر نامگذاری کراس اوور سایپا منتشر شده است. گروه خودروسازی سایپا، در نظر دارد نام آریا را برای محصول جدید خود انتخاب کند. نامی که ریشه تاریخی در صنعت خودروسازی کشور ما داشته و ظاهرا یک رقیب خارجی هم نام نیز دارد. از سوی گمانه‌زنی‌های در خصوص تولید این خودرو به گوش می‌رسد، برای بررسی بیشتر این موضوع با فربدزاوه کارشناس صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

*  گروه خودروسازی سایپا به تازگی برای محصول کراس اوور خود نامی تحت عنوان آریا انتخاب کرده است، نظر شما در خصوص این نامگذاری چیست؟
متاسفانه خبری منتشر شد در مورد اینکه نهاد ریاست جمهوری و فرهنگستان علوم نامی برای این کراس اوور انتخاب کنند. اگر این خبر صحت داشته باشد، در تضاد با بیان‌های آقای رزم حسینی است. وزیر صمت از خروج دولت و شکستن انحصار خودروسازی صحبت می‌کند، حتی تغییر نام نیز با نهاد ریاست جمهوری است. این محصول یک شرکت هست که نامگذاری آن را نیز باید خودش انجام دهد و ارتباطی با نهاد ریاست جمهوری ندارد.

* باتوجه به اینکه شرکت خودروسازی نیسان خودروی با نام آریا دارد، سایپا نیز نام آریا را برای محصول خود استفاده کرده است، این مساله مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟
محصولی در بازارهای جهانی به نام نیسان آریا وجود دارد. نیسان آریا را می‌توان یک نام رجیستر شده است. آن زمان که نیسان آریا رجیستر شد پارس خودرو باید اقدام حقوقی مناسبی انجام می‌داد. زیرا آریا یک نام قدیمی برای محصولات سایپا بوده که حدود شصت سال پیش در این خودروسازی محصولی به نام آریا داشتیم که متعلق به شرکت آمریکن موتور یا AMC بود.

محصولات آمریکن موتور با دو نام تجاری آریا و شاهین در ایران حضور داشتند. در زمانی که باید شکایت جهت رجیستر شدن نام آریا توسط نیسان انجام می‌شد، اما پیگیری انجام ندادند. نتیجه این عدم توجه در زمان صادرات این محصول و ورود به بازارهای بین‌المللی تغییر نام را به همراه خواهد داشت، این نام نیز مانند سایر تجارب سایپا باید تعویض شود. شرکت خودروسازی سایپا بیش از آنکه محصول توسعه دهد، اسامی محصولات را توسعه و تغییر می‌دهد. آریا علیرغم اینکه نامی شصت ساله بود و نیازی به این نبود که نهاد ریاست جمهوری درگیر آن یا از فرهنگستان علوم درخواست تعیین نام کنند، این برند شصت سال گذشته شرکت خودشان بوده و چون اهمال کردند، نام تجاری محصول نیسان انتخاب شده که اگر توسط این خودروساز ژاپنی رجیستر هم شده باشد برای سایپا افتضاحی دیگر خواهد بود. حتی ممکن است این اقدام نیز در ایران انجام شده باشد، زیرا واحدهای حقوقی شرکت‌ها معمولا این کارها را می‌کنند. در این صورت با افتضاح بزرگتری نیز مواجه و مجبور هستند طبق روال نامی دیگر  را برای آن انتخاب کنند.

* به نظر شما اگر شرایط مطلوب شود، این محصول می‌تواند از بازارهای داخلی فراتر رفته و در بازارهای جهانی نیز حضور یابد؟ قابلیت صادراتی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حتی اگر قابلیت صادرات نیز داشته باشد، بحث اقتصادی بودن آن است. هیچ یک از محصولات سایپا در سال‌های گذشته اقتصادی نبوده که این محصول بخواهد اقتصادی باشد. واقعیت این هست که برای این محصول تا کنون مشخصات فنی مشخص اعلام نشده است. بنابراین نمی‌توان اظهار نکرد که در بازارهای جهانی چه بلای سر آن خواهد آمد. این محصولی بی نام در بازارهای  جهانی بوده که گم نامی آن بیشتر از برندهای چینی است. اگر کراس اوور اس پی ۱۰۰ سایپا را با محصولات موجود در کشور قیاس کنیم، می بینیم که طراحی آن نیز اکنون قدیمی است. زمان این طرح‌ها به حدی طول می‌کشد که می‌بینیم زمان شروع تولید از زمان استاندارد آن برای خروج از خط دو سال گذشته است. کراس اوور اس پی ۱۰۰ نیز مانند هر محصول دیگر مشخص نیست چه زمانی به خط تولید برسد. اگر به خط تولید نیز رسید مشخصات فنی آن نیز مشخص نیست. از سوی سایپا شبکه خدمات پس از فروش در خارج کشور ندارد و نمی‌تواند آن را احداث کند. زیرا سرمایه گذاری کلانی می خواهد که با یک یا دو محصول چنین سرمایه گذاری در دنیا وجود ندارد. احتمال دارد به بازارهای که روابط سیاسی در آن وجود دارد راه یابد. البته اگر برجام دیگری نیز باشد، آن بازار روابط سیاسی نیز وجود نخواهد داشت و بنابراین صادرات نیز محلی برای بحث نخواهد داشت.

* موفقیت این محصول را چگونه در بازار ارزیابی می‌کنید؟
از آنجایی که نمی‌دانیم مشخصات فنی این محصول چیست، موفقیت یا عدم موفقیت آن به دو یا سه عامل بستگی دارد. مهم‌ترین آن این هست که معلوم نیست این محصول چه زمانی برای عرضه و فروش آماده خواهد شد. آیا در زمان درست این محصول به بازار راه خواهد یافت. همچنین باید دانست که تکلیف بازار از باب مدیریت دولتی چه خواهد شد؟ اگر بازار مانند اکنون بسته باشد، موفق خواهد شد. زیرا عدم موفقیت برای آن تعریف نشده، اگر شرایط رقابتی باشد، ساختار مالی سایپا  ورشکسته مانده و مشخص نیست این محصول قابلیت تولید پذیری داشته باشد و از نظر مالی این خودروساز زیر سوال است. اگر که شرایط بازار را باز بگذاریم و مشتریان پیش فروش‌ها بیایند، از کجا سرمایه برای تولید را تامین می‌کنند؟ خود شرکت که حدود۹۰ هزار میلیارد منفی است و بانک نیز به آن وام نمی دهد. اگر بازار بسته باشد مشتری مجبور به خرید است. موضوعیت ندارد پیش بینی برای آن انجام شود.

کد خبر: ۵۲٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha