۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
خبر خوب محقق می شود؟/ واگذاری سهم دولت از شرکت‌های بزرگ
بازار گزارش می دهد

خبر خوب محقق می شود؟/ واگذاری سهم دولت از شرکت‌های بزرگ

این روزها و در فراز و فرود تحولات اقتصادی خبرهای خوبی از دولت به گوش می رسد که در صورت تحقق آن بازار بورس و حتی اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

بازار- وحید بلالی: شاخص کل در ابتدای معاملات امروز با رشد ۱۱۴۳۰واحدی شروع با قدرتی را آغاز کرده و تا انتها نیز بر این روند ادامه داد، بازار به اصطلاح به پلن A خود برای رشد ادامه داد، یعنی رشد پرقدرت در تمام گروه های بزرگ، کوچک و متوسط، اما رشد نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص کل بیشتر از رشد نمادهای متوسط در بازار بود اما این به معنی اصلاح قیمتی در متوسط ها نبود.

دارویی ها که نماد گروه های متوسط هستند امروز این گروه بزرگ کاملا سبز رنگ بوده و تنها ۳ نماد از این گروه در ناحیه منفی قرار داشتند، گروه کوچک یا متوسط دیگر گروه رایانه و فعالیتهای وابسته به آن بود که تمام نمادهای این گروه در ناحیه مثبت قرار گرفتند و نماد رکیش که سردمدار این گروه است توانست به ناحیه صف خرید برسد.

وضعیت حمل و نقلی ها نیز به شدت مثبت بوده و نمادهای این گروه نیز در ناحیه پرتقاضا و مثبت قرار داشتند، بزرگان خودرویی به ویژه ایران خودرو و سایپا وضعیت مناسبی نداشتند و در ناحیه بیشترین فروش حقوقی ها قرار گرفتند، همانطور که در تحلیل گذشته پیش بینی کرده بودیم افزایش سرمایه ایران خودرو برای سهامداران جذاب نبوده و این نماد امروز ناحیه پرعرضه ای از فروش را تجربه کرده و حتی در ناحیه صف فروش قرار گرفت.

شاخص کل در آستانه فتح کانال ۴۶۰ هزار واحد قرار دارد و باید دید آیا بازار می تواند در هفته آینده این مقاومت را نیز بشکند یا به اوایل کانال ۴۵۰ هزار واحد قرار خواهد گرفت؟

خبر بسیار خوب برای بازار سرمایه و اقتصاد ایران/ واگذاری سهم دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی

خبرهای خوبی از دولت به گوش می رسد که در صورت تحقق آن بازار بورس و حتی اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی خواهد شد، قرار است در دولت درباره خروج کامل دولت از ابرشرکت های بورسی تصمیم گیری شود، در صورت تحقق این آرزوی چندین ساله اقتصاددانان، اقتصاد کشور در آستانه مرحله جدیدی قرار خواهد گرفت، مدیریت این شرکت ها از دولت به بخش خصوصی سپرده شده و با توجه به بورسی بودن این نوع شرکت ها نگرانی درباره عدم شفافیت و یا ضعیف شدن آنان کمتر می شود، اقتصاد ایران این راه را باید زودتر می رفت اما در این وضعیت خصوصی شدن کامل این نوع شرکت ها می تواند بر بازدهی آنان افزوده  و دست دخالتهای دولت در بورس و یا شاخص کل را خالی کند.

واگذاری کامل این نوع شرکت ها باعث بزرگتر و عمیقتر شدن بورس نیز شده که امری مبارک است، حقیقت آن است که اگر مسئولان کشور خاستار حضور بیشتر و حداکثری مردم در بورس هستند ابتدا باید زیرساخت های آن را مهیا کنند و اولین زیرساخت آن بورسی کردن بیشتر شرکت ها و واگذاری سهم شرکت های بزرگ و سودده به مردم است.

گام دیگر ایجاد زیرساخت فناوری برای حضور در بورس بوده که در این هفته نیز خبرهای خوشی در این باره شنیده شد و وزیر اقتصاد توسعه زیرساخت های شرکت بورس را کلید زد.

برای این که از نقش شرکت های دولتی در بورس و تاثیرگذاری آنان بر شاخص کل آگاه باشیم چند نمونه از این نوع شرکت ها که در برنامه واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند را اعلام می کنیم:

کشتیرانی جمهوری اسلامی، فولاد مبارکه ، ملی صنایع مس ایران ، هلدینگ خلیج فارس ، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تهران ، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت بندر عباس ، بانک صادرات ، بانک ملت ، بانک تجارت، مخابرات ایران، ایران خودرو و سایپا

در نمادهای بورسی شرکت های فوق سرمایه کلانی وجود دارد و این نمادها تاثیر بسیاری نیز در شاخص کل بازی می کنند و واگذاری سهام این شرکت ها به مردم می تواند گامی برای شکوفایی اقتصاد باشد البته به شرط این که سازمان بورس به صورت سختگیرانه ورود کرده تا قانون قربانی رانت قرار نگیرد.

کد خبر: ۵٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha